گروه شهری: نمایشگاه عطر سیب که کار خود را از چهارم آبان‌ماه در بوستان ولایت آغاز کرده و قرار است تا سه‌شنبه ادامه داشته باشد، تاکنون میزبان ده‌ها هزار نفر از عاشقان و دوستداران حضرت سیدالشهدا بوده است. طبق زمانبندی مشخص شده نیز دبیران شورایاری محله‌های پایتخت برای دریافت تسهیلات یک‌میلیون ریالی به این نمایشگاه مراجعه می‌کنند.

نمایشگاه - عطر سیب

به گفته مسئولان برگزار‌کننده این نمایشگاه، دبیران شورایاری 374محله پایتخت تا 13آبان که روز آخر برگزاری نمایشگاه است می‌توانند با مراجعه به این نمایشگاه از تسهیلات و بسته فرهنگی درنظر گرفته شده استفاده کنند. این بسته شامل نرم‌افزار جامع الحان‌الذاکرین ویژه آموزش مداحی، مجموعه تصویری عزاداری‌های آیینی، اعتکاف که 10 مجلس عزاداری را به تصویر کشیده و کتاب «آه» بازخوانی مقتل و همچنین بسته‌ای شامل دستمال اشک و یک زیارت عاشورای نفیس است. دبیران شورایاری برای استفاده از تسهیلات یک‌میلیون‌ریالی و بسته محصولات فرهنگی باید معرفی نامه‌ای از اداره کل فرهنگی شهرداری تهران به همراه داشته باشند.

برپایی مراسم های آیینی

برنامه‌های ارزشی و فرهنگی عاشورایی و حسینی در هفتمین روز نمایشگاه عطر سیب با استقبال گسترده بازدید‌کنندگان و خریدارانی که به نمایشگاه مراجعه می‌کردند، مواجه شد. محوطه نمایشگاه مملو بود ازافرادی که برای خرید تجهیزات و اقلام مصرفی هیئت‌ها به نمایشگاه مراجعه کرده بودند.

در این میان مدیریت نمایشگاه همزمان با روزهای پایانی هفته و با توجه به مراجعات بیشتر مردم در روزهای تعطیل از روز پنجشنبه برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه را تقویت کرد. برگزاری مراسم زنده سنج و دمام و تعزیه و همچنین سمنوپزان از برنامه‌های جانبی نمایشگاه بود به‌گونه‌ای که صندلی‌هایی که مقابل مرکز اجرای زنده تعزیه و سنج و دمام چیده شده در تمام ساعات اجرای این برنامه‌ها پر بود و بسیاری از بازدید‌کنندگان هم ایستاده این مراسم را تماشا کردند.

به گفته علی اکبر محمدی دارانی، مدیر اجرایی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی عطر سیب یکی از مهم‌ترین اهدافی که مدیریت شهری از برگزاری نمایشگاه عطر سیب دنبال می‌کند توجه مردم به فلسفه و فرهنگ عاشوراست و برنامه‌های متنوع فرهنگی که در این دوره در محوطه باز نمایشگاه عطر سیب اجرا شده در همین راستاست و استقبال مردم هم نشان می‌دهد که جامعه برای این فرهنگ از دل و جان مشتاق است.

اما اجرای آیین سنتی سمنوپزان یکی از بخش‌های پرطرفدار نمایشگاه عطر سیب بود که از چهارشنبه گذشته آغازشد و روز گذشته با توزیع سمنو بین مردم به پایان رسید. نکته جالب اینکه بسیاری از مردم در مراسم سمنوپزان حاضر شدند و برای گرفتن حاجات خودشان نذر کردند و سمنو را هم زدند، سپس نماز مغرب و عشا در کنار آیین سمنوپزان خوانده شد، سرانجام نیز مردم مراسم زیارت عاشورا را برگزار کردند.

سنت‌های مذهبی و آیین‌های فرهنگی

عبدالله‌رمضانی، مدیرکل امور فرهنگی شهرداری تهران نیز اجرای برنامه سمنوپزی را یک مراسم آیینی سنتی و مذهبی توصیف کرد و گفت: مراسم سمنوپزان یکی از راه‌های افزایش اعتقادات مذهبی مردم و مراسمی برای دور هم جمع شدن آنهاست. او با اشاره به اینکه سمنوپزان آیینی است که توسط هیئت‌های مذهبی به‌ویژه سادات هم برگزار می‌شود، گفت:

به همین علت مسئولان نمایشگاه عطر سیب نیز تصمیم گرفتند تا در فضای نمایشگاه، چنین برنامه‌ای را که یک فعالیت فرهنگی مطلوب و مناسب است، اجرا کنند.رمضانی افزود: هدف ما در نمایشگاه فرهنگی عطر سیب این بوده است که بتوانیم سنت‌ها و آیین‌ها و برنامه‌هایی را که به نوعی به حوزه فرهنگ به‌ویژه فرهنگ عاشورا مربوط می‌شود، در کنار فعالیت سایر غرفه‌ها که کار تهیه اقلام و محصولات مورد نیاز تکایا، مساجد، حسینیه‌ها و مساجد را بر‌عهده دارند، قرار دهیم.

کد خبر 237160
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز