گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: دولت برنامه‌ریزی برای پرداخت طلب تأمین اجتماعی را به ۲کمیته‌ تخصصی سپرده است.

این بدهی‌ها که از دولت‌های پیشین به دولت یازدهم منتقل شده در حال حاضر 60هزار میلیارد تومان است. از این میزان بیش از 53هزار میلیارد تومان سازمان تأمین اجتماعی طلبکار است. وجود این بدهی کلان سبب شده تا سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌ای کشور با مشکلات جدی روبه‌رو شود به‌گونه‌ای که مدیرعامل این سازمان اعلام کرده ناچارشده امسال 5هزار میلیارد تومان از ذخایر سازمان را برای هزینه‌های جاری مصرف کند.

علی ربیعی، ‌وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بدهی سنگینی که دولت به سازمان‌های بیمه‌گر دارد، گفت:دولت‌ قبلی 60هزارمیلیارد تومان بدهی برای صندوق‌های بیمه‌ای برجای گذاشته است، زمانی که در جلسه هیأت دولت این رقم‌ را اعلام کردیم سبب شد که رئیس‌جمهور در این رابطه متعجب شده و دستور تشکیل 2کمیسیون را در این رابطه صادر کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ‌ ایسنا توضیح داد:دولت قبلی زمانی که دولت را تحویل گرفته‌ بدهی‌های این نهاد به صندوق‌های بیمه‌ای یک سوم بدهی 60هزار میلیارد تومانی که هم‌اکنون بر جای مانده، نبوده است. سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز هفته گذشته گفته بود که میزان بدهی‌های دولت به این سازمان بیش از 53هزار میلیارد تومان است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد مبلغ 15هزار میلیارد تومان نیز تا پایان سال به آن افزوده خواهد شد، بنابراین میزان بدهی دولت به تأمین اجتماعی تا پایان سال به 68هزار میلیارد تومان می‌رسد.

با اینکه دولت پیشین بارها اعلام کرده بود که بدهی‌هایش را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده‌ اما خبرهایی که اخیرا منتشر شده نشان می‌دهد که این بدهی تسویه نشده و همچنان برجای خود باقی است. سهم زیادی از این بدهی مربوط به 3درصد حق بیمه‌ای است که دولت می‌بایستی در ازای هر بیمه شده به سازمان تأمین اجتماعی بپردازد ولی نپرداخته است. اگر چه در برنامه چهارم توسعه کشور دولت موظف به پرداخت تمامی بدهی‌های خود به سازمان‌های بیمه گر شده بود‌ با پایان یافتن زمان اجرای این برنامه در سال 88این کار از سوی دولت انجام نشد و با وجود اینکه اجرای برنامه چهارم توسعه یک سال هم تمدید شد و عملا تا سال 89نیز در حال اجرا بود باز هم بدهی دولت به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت نشد.

کد خبر 237150
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز