گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: وقتی از سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره مسائل و مشکلات آموزش و پرورش می‌پرسی تنها جمله‌ای با این مضمون می‌شنوی، برای امسال برنامه‌ای نداریم، چون برنامه امسال بسته شده و ما دخالتی در این‌باره نداشتیم.

علی‌اصغر فانی

علی‌اصغر فانی سه شنبه 16 مهر در پاسخ به انبوه سؤالات خبرنگاران درمورد مسائل وزارت آموزش و پرورش گفت: باید این ذهنیت از آموزش و پرورش پاک شود که وزیر حرف اول و آخر را می‌زند، وزیر حرف کارشناسان و کمیته‌های کارشناسی را بیان می‌کند.وی در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه وضعیت ورزش مدارس را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: نظر من مهم نیست، کمیته‌ای برای بررسی مسائل آموزش و پرورش تشکیل شده و همه‌‌چیز بستگی به‌نظر این کمیته دارد. 

فانی در پاسخ به سماجت خبرنگار همشهری که ارزیابی شما از ورزش مدارس چیست و آیا با اتکا به اجباری شدن چند رشته ورزشی، ورزش مدارس بهبود می‌یابد گفت: ورزش دانش‌آموزی مطلوب نیست، البته همه نیرو و امکانات را کار گرفته‌ایم تا این وضعیت بهتر شود. فانی در ادامه افزود: این مقوله به معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش مربوط است و در این گردهمایی کمیسیون‌های تشکیل شده این موضوعات را بررسی‌ می‌کنند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه چرا سرانه ورزشی مدارس پرداخت نشده، اظهار کرد: بخشی از این سرانه در حال تأمین است و به‌زودی پرداخت می‌شود. از نظر سرپرست وزارت آموزش و پرورش دریافت پول برای کمک به مدرسه و هوشمندسازی مدارس بلامانع است زیرا این برنامه جاری وزارتخانه است و این تصمیم پیش از این گرفته شده است! وی پیش از این در نشست خبری اعلام کرده بود به جای هوشمندسازی مدرسه، یکی از کلاس‌ها هوشمند شود تا فشار مالی به مردم تحمیل نشود. فانی درباره مبالغی که از دانش‌آموزان برای هوشمندسازی مدارس می‌گیرند گفت: این مسئله از برنامه‌های دولت قبل بوده و زمانی که وزارت آموزش و پرورش را تحویل گرفتیم، ریل‌گذاری‌های سال 92انجام شده بود و ما برای سال تحصیلی آینده[94-93] تصمیمات لازم را خواهیم گرفت.

ساماندهی نیرو در آموزش و پرورش

فانی درباره کمبود نیرو در برخی مناطق نیز اظهار کرد: کمیته‌ای برای ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده است و در آموزش و پرورش تناسب نیروی انسانی وجود ندارد، طوری که برخی مناطق با تورم نیروی انسانی و در مناطق دیگر با کمبود نیروی انسانی روبه‌رو هستیم. وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد:‌ امیداست برای سال 93ساماندهی نیرو در وزارت آموزش و پرورش انجام شود. براساس گفته‌های فانی، مدارسی که با کمبود نیروی انسانی روبه‌رو هستند نباید توقع تأمین نیرو در سال تحصیلی جاری را داشته باشند و سال 93این مشکل حل خواهد شد.

وی درباره بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان نیز اظهار کرد: یکی از مباحثی‌ که در کمیته ساماندهی نیروهای انسانی مطرح و بررسی خواهد شد، بازنشستگی پیش از موعد است و اگر این مسئله محقق شود، باید در بودجه 93اعتبار اجرایی و منظور شود. سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره تأمین اعتبار سامانه گرمایشی مدارس درمناطق روستایی محروم و سردسیر که مصوبه مجلس شورای اسلامی است، گفت:‌ برای تخصیص تعهدات 200میلیاردی شرکت گاز مکاتباتی انجام شده و پیگیر این موضوع هستیم.

وی درباره اقدامات انجام شده برای بیمه طلایی فرهنگیان اظهار کرد: کارهای خوبی انجام شده و ما آن را خیلی رسانه‌ای نمی‌کنیم و بیشتر عمل می‌کنیم. فانی همچنین از تشکیل کمیته‌ای برای توسعه مشارکت در آموزش و پرورش خبر داد و افزود: برای تقویت کیفیت‌بخشی چاره‌ای جز توسعه مشارکت در آموزش و پرورش نداریم و این مسئله از برنامه‌های سال 93آموزش و پرورش است. وی با اشاره به تحصیل 12میلیون و 300هزار دانش‌آموز در مدارس کشور گفت: ما تجربه 19میلیون دانش‌آموز را نیز داریم و امروز در مقایسه با
دهه 70 فضاها و امکانات آموزشی و پرورشی یک ونیم برابر شده است و اکنون باید به‌دنبال کیفیت‌بخشی در همه سطوح آموزش و پرورش باشیم.

معضل آسیب‌های اجتماعی

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی یکی از معضلات آموزش و پرورش است گفت: ما نمی‌توانیم نسبت به آنها بی‌تفاوت باشیم، مشکلاتی که در جامعه وجود دارد وارد مدارس می‌شود. وی افزود: شناسایی، پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی 3 نکته‌ای است که باید در بحث آسیب‌ها به طورجدی پیگیری شود.

این هفته جلسه‌ای که در دفتر مقام معظم رهبری در این باره تشکیل شد، بحث آسیب‌های اجتماعی مورد تأکید ایشان است و امیدواریم آموزش و پرورش با حضور فعال در کمیته‌ای که در این‌باره تشکیل شده‌است بتواند در برخورد با آسیب‌های اجتماعی گام بردارد. به هر روی سرپرست وزارت آموز‌ش و پرورش برنامه‌ای برای سال تحصیلی 93-92 ندارد و کم‌توجهی به مشکلات جاری به بهانه اینکه کار‌های اجرایی کنونی توسط مسئولان پیشین برنامه‌ریزی شده، نمی‌تواند مورد پذیرش 12میلیون و 300هزار دانش‌آموز و پدران و مادران آنها باشد.

کد خبر 234294
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز