همشهری آنلاین: سنای آمریکا در بحبوحه برگزاری مذاکرات هسته‌ای «مثبت» بین تهران و ۶ قدرت جهانی در حال تشدید فشارها بر دولت آمریکا است تا واشنگتن را به تحمیل تحریم‌های سختگیرانه بر ضد ایران وادار کند.

آمریکا

به گزارش پرس تی وی رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز دوشنبه (۶ آبان) گفت سنا قصد دارد با تصویب این قانون جدید میزان صادرات کنونی نفت ایران را به ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منندز گزارش داد «اکنون، زمان کاهش تحریم‌ها علیه ایران نیست.»

وی این سخنان را در دیدار با اعضای «کمیته امور عمومی امریکا و اسرائیل» (آیپک) در نیویورک مطرح کرد.

آیپک اخیرا با ارسال یادداشتی برای اعضای کنگره تاکید کرده است ایران حق غنی سازی اورانیوم را ندارد.

در این یادداشت که مجله سیاست خارجی «کیبل» The Cable از یکی از مشاوران کنگره دریافت و منتشر کرد آمده است :«در پیمان منع اشاعه سلاح‌های اتمی (ان پی تی) درباره حق غنی‌سازی صحبت نشده است.»

سناتور منندز افزود که به مقام‌های دولت باراک اوباما گفته است برای همکاری با سایر سناتورها در راستای طرح یک بسته جدید از تحریم‌ها بر ضد ایران در سنا آمادگی دارد.

مجلس نمایندگان امریکا نیز در ماه جولای به اقدام مشابهی دست زد. قرار بود سنا در ماه سپتامبر این لایحه را به بحث بگذارد اما کاخ سفید از سناتورها خواست بررسی این لایحه را به تعویق بیندازند تا فرصتی برای برگزاری مذاکرات هسته‌ای فراهم شود.

منندز و سناتور مارک کرک به اتفاق هم در سال ۲۰۱۱ تحریم‌های مالی سختگیرانه‌ای را بر ضد ایران تدوین کردند.

ایران و امریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان ماه جاری میلادی در ژنو با یکدیگر مذاکره کردند. قرار است دو طرف بار دیگر در ۷ و ۸ نوامبر (۱۶ و ۱۷ آبان) در ژنو با یکدیگر دیدار کنند.

ممکن است پیش از این که این لایحه در سنا تصویب و در مجلس نمایندگان تایید شود تغییراتی در «کمیته بانکداری سنا» در آن اعمال شود. این لایحه پیش از تبدیل به قانون باید به امضای اوباما برسد.

در همین حال، جان کری و جک لو، وزرای امور خارجه و خزانه‌داری امریکا قرار است روز پنج‌شنبه (۹ آبان) در دیداری محرمانه با سناتورها درباره پیشرفت مذاکرات هسته‌ای گفتگو کنند.

کری روز دوشنبه در اقدامی که به منزله رد آشکار درخواست‌ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل برای اعمال فشار بیشتر علیه تهران محسوب می‌شود از مذاکرات هسته‌ای با ایران دفاع کرد.

این دیپلمات ارشد امریکایی تاکید کرد «عده‌ای می‌گویند فرصت دادن به دیپلماسی کار درستی نیست.»

کری افزود: «ما در برابر این تاکتیک‌ها و نیروهای هراس آفرین که پیشنهادات متفاوتی را مطرح می‌کنند تسلیم نخواهیم شد.»

نتانیاهو بارها از واشنگتن خواسته است تا زمانی که تهران از برنامه غنی سازی اورانیوم دست برنداشته است از تحریم‌های سختگیرانه و زبان تهدید نظامی بر ضد این کشور استفاده کند.

کد خبر 237047
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز