ریدلی اسکات که این روزها فیلم «مشاور» را روی پرده سینماهای جهان دارد در گفت‌وگو با روزنامه گاردین از اینکه این روزها به سینما نمی‌رود، هالیوود او را کنار گذاشته و همچنین اینکه به رمان‌نویسان حسودی نمی‌کند، سخن گفت.

اسکات

به گزارش مهر ریدلی اسکات، کارگردان صاحب‌نام انگلیسی نخستین فیلم خود دوئل‌کننده‌ها را در سال 1977ساخت و جایزه بهترین فیلم را در جشنواره کن از آن خود کرد. اما ریدلی اسکات شهرت خود را مدیون دومین فیلم خود یعنی بیگانه است. اسکات 75ساله تا‌کنون 3 بار نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی اسکار شده اما تا به حال نتوانسته این جایزه را کسب کند. از دیگر آثار او می‌توان به فیلم‌های گلادیاتورو پرومته اشاره کرد.بخش‌هایی از گفت و گوی گاردین با اسکات را پیش رو دارید:

  • آخرین فیلم شما با نام مشاور درباره یک وکیل است که در میانه یک معامله بسیار بزرگ مواد‌مخدر قرار می‌گیرد. فیلم شما داستانی بسیار دلخراش دارد.

یک حس اضطراب بسیار عمیق تا میانه فیلم در ذهن شما وجود دارد، بدون اینکه بدانید چرا. هنگامی که فیلمنامه را می‌خوانید، احساس می‌کنید در حال دیدن حرکت مجموعه‌ای از چرخ‌دنده‌ها در یک ساعت دقیق هستید. چرخ‌دنده‌ها در یکدیگر درگیر می‌شوند و حس ترس را در شما به‌وجود می‌آورند.

  • فیلمنامه مشاور را کورمک مک‌کارتی نوشته است. کسانی که با آثار مک کارتی آشنایی دارند ممکن است از آهنگ بی‌رحمانه این فیلم بسیار متعجب شوند.

بله بی‌رحمانه است. به‌نظر من مک‌کارتی واقعیت را نوشته است زیرا زندگی در بیشتر مواقع مانند آن چیزی است که در فیلم نمایش داده شده است. به‌نظر من، مک‌کارتی نویسنده نویسنده‌هاست. شما یک داستان از مک‌کارتی را می‌خوانید و با خود فکر می‌کنید، من هم می‌توانم بنویسم. سپس تلاش می‌کنید بنویسید اما فقط تلاش می‌کنید!

  • در سال 1979هنگامی که قرار بود فیلم بیگانه ساخته شود، شما گزینه اول کارگردانی آن نبودید. چطور شد که کارگردانی بیگانه به شما رسید؟

من گزینه پنجم برای کارگردانی بیگانه بودم. فکر می‌کنم پیش از من، فیلمنامه را به باب آلتمن داده بودند. من کارهای باب آلتمن، به‌ویژه فیلم پارک گاسفورد را دوست دارم اما با خودم فکر کردم بیگانه؟ نه، باب هیچ علاقه‌ای به چنین داستانی ندارد.

  • به تازگی استیون اسپیلبرگ گفته که هالیوود به بلاک باسترها (فیلم‌های سرگرم‌کننده که مورد توجه عموم قرار می‌گیرند) بیش از حد خو گرفته است. آیا با این نظر موافق هستید؟

بله موافقم. تهیه‌کننده‌ها در مواجهه با این چیزها تجربه کمی دارند. آنها یک فیلم کوچک تهیه می‌کنند و ناگهان فیلم بعدی را با بودجه‌ای 160میلیونی می‌سازند. شاید مثل پیرمردهای غرغرو حرف می‌زنم ولی واقعیت این است. تهیه‌کننده نمی‌تواند 5 یا 6 فاجعه را در یک سال تحمل کند.

  • میانه شما با فیلم دیدن و سینما چطور است؟

چندان جالب نیست. خیلی وقت است که به سینما نمی‌روم. ترجیح می‌دهم فیلم را با تلویزیون‌های جدید ببینم. اگر فیلم با کیفیتی بود می‌بینم وگرنه تلویزیون را خاموش می‌کنم. ترجیح می‌دهم فیلم‌هایی با بودجه کم را ببینم تا در جریان اتفاقات نویی قرار بگیرم که در حال شکل گرفتن در سینما هستند.

 

کد خبر 236939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز