گروه دانش و سلامت: خانم پروفسور ایوا اولیلا، مشاور ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت که به‌منظور برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ارزیابی فعالیت‌های ارتقای سلامت جمهوری اسلامی ایران در تهران به‌سر می‌برد به درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجموعه فعالیت‌های حوزه سلامت شهرداری تهران بازدید کرد.

در این بازدید که مدیرکل آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون اداره کل سلامت شهرداری تهران و کارشناس ارشد نمایندگی سازمان بهداشت جهانی در ایران وی را همراهی کردند نامبرده از مجموعه فرهنگی ورزشی جانبازان و معلولان در منطقه 20، مجتمع شهربانو در منطقه 19، مرکز فرآموز، باشگاه چاقی، مرکز حسنا، خانه سلامت و بخش‌های مختلف سرای محله در منطقه یک بازدید کرد.

در پایان کارشناس جهانی ارتقای سلامت و مشاور وزارت بهداشت و رفاه فنلاند فعالیت‌های بازدید شده را خیره‌کننده برشمرد و از توزیع خدمات در مناطق مختلف شهر تهران اظهار خرسندی کرد. وی توجه به ابعاد مختلف سلامت در سنین کودکی را در خور توجه دانست و اظهار داشت: از خلاقانه‌بودن فعالیت‌ها، تحت‌تأثیر قرار گرفتم.

وی در جمع‌بندی بازدید خود که به‌صورت کارگاه و با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، با تهیه نامه‌ای برای مدیرکل سلامت شهرداری تهران، نظرات خود را درخصوص فعالیت‌های شهرداری تهران ارائه کرد. وی در این نامه تأکید کرد:

به نوبه‌خود مایل هستم تا از شهرداری تهران برای مهمان‌نوازی‌اش در مدت اقامت اینجانب در تهران در فاصله زمانی 19الی 29اکتبر2013 (27 مهر تا 7 آبان) که به‌عنوان مشاور ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت در آن شهر بودم تشکر و قدردانی کنم. اینجانب درخصوص بسیاری از تلاش‌های سازمان شما درخصوص مشارکت محلی و تفریحات، بسیار تحت‌تأثیر قرار گرفتم. بیش از همه وقتی در قسمت بانوان محوطه پارک شهربانو رفتم بسیار تحت‌تأثیر قرار گرفتم زیرا دیدم بانوان بسیاری در سنین مختلف بسیار شاداب و خوشحال به تفریح مشغول بودند.

وی گفت: این موضوع از اهمیت فراوانی برخوردار است زیرا آمارهای مربوط به سلامت نشان می‌دهد که بانوان ایرانی معمولا از استرس و افسردگی رنج می‌برند. همچنین بانوان مقدار بسیار ناچیزی به فعالیت‌های جسمانی می‌پردازند اما در این پارک، آنها امکانات فراوانی برای فعالیت جسمانی داشتند و به این کارها اهتمام می‌ورزیدند.

وی افزود: ما پارک‌های متعددی را مورد بازدید قرار دادیم ازجمله پارک پرندگان که همه این پارک‌ها برای آسایش و تفریح مردم بسیار لازم هستند. البته این پارک‌ها برای جلوگیری و حتی تسکین هر چه بیشتر مشکلات سلامت روان شهروندان در یک کشور از قبیل مشکلات مربوط به استرس و افسردگی بسیار حائز اهمیت هستند.

وی گفت: خانه محله مثال بسیار عالی از مشارکت مردم از سطوح پایین به بالاست و خانه مربوط به خردسالان و کودکان برای داشتن سبک زندگی سالم، نشان‌دهنده آموزش مهارت‌های خلاقانه و مبتکرانه توسط خود کودکان است. این امر باعث شد من به این موضوع فکر کنم که چگونه می‌توان به شکل مناسب‌تری این نوع خدمات را به مردم رساند به‌ویژه برای آنان که به خاطر مشکلات مختلف جسمانی و روحی خود واقعا نیازمند دریافت چنان خدماتی هستند. چگونه می‌توان خدمات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را با فعالیت‌های بسیار خوب شهرداری تهران ادغام کرد؟

وی افزود: عمیقا معتقدم که بسیار مهم است تا همواره موضوع سلامت مردم را همانگونه که در فعالیت‌های شهرداری تهران دیدم با جدیت بیشتری در طراحی شهری و برخورد با حل مشکل ترافیک درون شهری آن هم با دیدگاه مرتبط با سلامت عمومی دنبال کنید. وی در پایان تأکید کرد: اینجانب از فعالیت‌های شهرداری بسیار مسرور و متوجه شدم این فعالیت‌ها بسیار طرفدار ارتقای سلامت هستند.

کد خبر 236879
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز