گرد‌آوری - لادن بهبودی: هالیوود همواره به ساخت فیلم‌هایی در مورد پشت صحنه فیلم‌های تولیدی‌اش اشتیاق داشته است؛ از فیلم‌های کلاسیک مانند سانست بلوار گرفته تا فیلم‌های مدرنی چون هیچکاک و هنرمند. کمپانی والت‌دیزنی اکنون با این شیوه می‌خواهد شانس خود را برای موفقیت در اسکار امتحان کند.

 فیلم نجات آقای بنکس

 فیلم نجات آقای بنکس محصول کمپانی والت‌دیزنی به پشت صحنه حوادث و اتفاقات فیلم مری پاپینز می‌پردازد.

فیلم سینمایی نجات آقای بنکس که قرار است اواسط دسامبر به اکران عمومی درآید، فیلمی به کارگردانی جان‌لی هنکوک و براساس فیلمنامه کلی مارسل است که تام هنکس و اما تامسون نقش‌های اصلی را در آن بازی می‌کنند. داستان فیلم مربوط به اتفاقات و داستان‌های مربوط به تولید فیلم مری پاپینز در سال1962، 2سال قبل از اکران عمومی فیلم است. در ابتدا والت‌دیزنی را می‌بینیم که برای به‌دست آوردن حقوق ساخت فیلم از کتاب مری پاپینز با نویسنده‌ای بداخلاق و سازش‌ناپذیر روبه‌رو است که اصلا قصد ندارد هالیوود داستان جادویی او را خراب کند، اما وقتی کتاب مری پاپینز دیگر مثل سابق نمی‌فروخت و تراورس (نویسنده‌کتاب) به لحاظ مالی با مشکل روبه‌رو شده بود، او با بی‌میلی پذیرفت به لس‌آنجلس برود تا برنامه‌های دیزنی برای اقتباس سینمایی را بشنود.

دیزنی در 1961 در کمتر از 2 هفته تمام تلاش خود را کرد تا موانع را از پیش رو بردارد اما نویسنده بد‌عنق به این راحتی‌ها راضی نمی‌شد. مشکل تنها زمانی حل شد که دیزنی به دوران بچگی تراورس رجوع کرد و به حقایقی که باعث شده بود او اینقدر سرسخت باشد، پی برد. از اینجا به بعد آنها کنار هم قرار گرفتند و یکی از ماندگارترین فیلم‌های تاریخ سینما را ساختند.

فیلمبرداری در سال2012 توسط والت‌دیزنی پیکچرز آغاز شد. این فیلم نخستین پروژه آمریکایی- ‌انگلیسی دیزنی به‌شمار می‌آید که با مشارکت کمپانی بی‌بی‌سی‌فیلمز ساخته شد. کمپانی والت‌دیزنی از سال 1938 به‌دنبال کسب حق ساخت فیلم کتاب مری پاپینز بود که در سال 1934وارد بازار شده بود. سرانجام پس از 20سال والت دیزنی تراورس را راضی کرد. اما فیلم به نمایش درآمده با وجود نظارت خود تراورس او را راضی نکرد و با وجود تلاش‌های والت‌دیزنی در سال‌های بعد داستان‌های دیگر مری پاپینز هیچ‌گاه بر پرده سینما‌ها نرفت. مشخصا 2 چیز تراورس را ناراضی کرد: بخش‌های موزیکال و اشعار. البته آهنگ‌های فیلم برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم در آن سال شدند و بازی بازیگر نقش آقای برت، دیک ون دایک که او دوست داشت تا بازیگرانی انگلیسی چون لارنس الویه، ریچارد هریس، پیتر اوتل، الک گینس یا رکس هریسون این نقش را بازی کنند.

اما تنها جزئیات ساخت فیلم مری پاپینز در فیلم نجات آقای بنکس مطرح نمی‌شود. فیلم نگاهی نیز به گذشته تراورس و زمان کودکی او در کوئینزلند دارد و پدر او را که رالف فاینس نقشش را بازی می‌کند نشان می‌دهد که الهام بخش نویسنده داستان مری پاپینز برای خلق شخصیت آقای بنکس است.

اما تامسون، بازیگر نقش تراورس نقش خود را یکی از سخت‌ترین بازی‌های دوران حرفه‌ای‌اش می‌داند و می‌گوید: او زنی کاملا پیچیده و سرشار از تناقضات است. بازی تامسون در فیلم نجات آقای بنکس که اخیرا در اختتامیه فستیوال فیلم لندن به نمایش درآمد بسیار مورد‌توجه قرار گرفت به‌گونه‌ای که از هم‌اکنون زمزمه‌های دریافت جایزه اسکار برای او به گوش می‌رسد.

تام هنکس نیز که در فیلم نقش والت‌دیزنی را بازی می‌کند می‌گوید برای او بازی در نقش کسی که جهان را تحت‌تأثیر قرار داد و نام او در ردیف هنرمندانی چون پیکاسو و چاپلین است یک فرصت استثنایی بود. تام هنکس برای آماده کردن خود برای بازی در این نقش چندین بار از موزه خانوادگی دیزنی دیدن کرد و با بستگان والت دیزنی ازجمله دخترش دایان دیزنی در ‌میلر به گفت‌وگو نشست. با وجود این والت دیزنی در این فیلم به شیوه‌ای متفاوت و غیردیزنی نشان داده می‌شود. والت‌دیزنی از کلمات و زبان عامیانه‌تری استفاده کرده و به‌خاطر اینکه زیاد سیگار می‌کشد صدایش خرخر می‌کند. کارگردان فیلم جان‌لی هنکوک در این مورد به لس‌آنجلس تایمز گفت: من از اینکه بتوانم نسبت به شخصیت والت‌دیزنی صادق باشم کمی نگران بودم. بیشتر از زمانی می‌ترسیدم که کمپانی والت‌دیزنی از من بخواهد از این شخصیت یک بت به تصویر بکشم. اما خوشبختانه آنها هم به این نتیجه رسیده بودند که والت‌دیزنی هم انسانی با ویژگی‌های خاص خود است؛ البته شخصیتی بسیار دوست‌داشتنی.

فیلم نجات آقای بنکس یک فیلم سرگرم‌کننده به تمام معناست. علاوه بر بازی‌های موش و گربه والت‌دیزنی و تراورس، رابطه تراورس نوجوان با پدرش و اختلاف سلیقه برادران شرمن آهنگسازان فیلم مری پاپینز پر از لحظه‌های شاد و مفرح است. تراورس یک زن انگلیسی تمام عیار است که از لحظه ورودش به آمریکا تضاد و تقابلش با فرهنگ آمریکایی لحظات کمدی بسیاری را در فیلم خلق می‌کند. درحالی‌که برادران شرمن اشعار بخش‌های موزیکال فیلم را می‌نوشتند مدام تراورس را می‌بینیم که می‌گوید: آقای دیزنی مری پاپینز آواز نمی‌خواند. اما با وجود این مخالفت‌ها و ترس تراورس از پنگوئن‌های انیمیشن این صحنه‌ها ساخته و به نمایش درآمد.

بسیاری بر این اعتقادند که نسل جوان ممکن است چندان ارتباطی با فیلم بر قرار نکند و بیشتر کسانی بیننده آن خواهند بود که خاطرات خوبی از اکران فیلم در دهه1960 دارند. فیلم نجات آقای بنکس در مقایسه با فیلم‌هایی که اکنون ساخته می‌شوند با هزینه بالایی تولید نشد. هزینه 35میلیون دلاری آن را در ردیف فیلم‌های پرهزینه قرار نمی‌دهد البته این هزینه کم به‌دلیل ویژگی‌ها و دارایی‌های والت‌دیزنی و امکانات استثنایی‌ای است که برای تولید فیلم‌ها دارد. فیلم آقای بنکس هنوز به اکران عمومی درنیامده اما فضای مثبت و استقبال منتقدان قبل از اکران آن نشان می‌دهد که دیزنی می‌تواند امسال امید داشته باشد که برای نخستین‌بار با یک فیلم درام و غیراکشن و حادثه‌ای، جوایزی از اسکار را شکار کند.

کد خبر 236770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز