گروه اقتصادی: ۳مقام ارشد اقتصادی دولت در واکنش به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت، برداشت از صندوق توسعه ملی برای تولید را خطری بزرگ برای اقتصاد دانستند.

نعمت‌زاده اخیرا اعلام کرده بود برای بخش تولید نیاز به برداشت از صندوق توسعه ملی است. دیروز ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی و علی طیب‌نیا، وزیر اقتصادی و دارایی و محمد نهاوندیان در یک موضعگیری مشترک نسبت به خطراتی که صندوق توسعه ملی را تهدید می‌کند، به صراحت هشدار دادند. این 3مرد تأثیرگذار در دولت اشاره‌ای به جزئیات دست‌اندازی احتمالی به منابع صندوق توسعه ملی نکرده‌اند. سیف نسبت به تکرار تجربه تلخ حساب ذخیره ارزی در صندوق توسعه ملی هشدار داد و گفت: پایبندی به قانون و اصلاح رویکرد صندوق باید در دستور کار دولت باشد.

طیب نیا هم از تبدیل منابع ارزی صندوق توسعه ملی به ریال انتقاد کرد و گفت: اگر منابع ارزی حاصل از نفت در بودجه دولت تبدیل به ریال شود، باعث بیماری هلندی می‌شود پس بنابراین نباید منابع صندوق توسعه ملی نیز تبدیل به ریال شود. محمد نهاوندیان نیز اعلام کرده است که تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی باید متوقف شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: دولت می‌توانست تا سقف 50درصد از منابع حساب ذخیره ارزی را صرف فعالیت‌های تولیدی در کشور کند و باید مکانیسم آن به‌گونه‌ای اجرا می‌شد که سرمایه‌ بین‌المللی ایران حفظ شود اما آنطور که انتظار می‌رفت حساب ذخیره ارزی کارکردی برای توسعه کشور و حمایت مؤثر از قدرت پول ملی و کاهش تنزل ارزش اسمی ریال نداشت. سیف تأکید کرد:

در سال 89تا پایان مردادماه در مجموع 55میلیارد دلار از محل عواید نفت و گاز و... به صندوق واریز شد که از این رقم نزدیک به 20میلیارد دلار برای گشایش اعتبارات اسنادی و تسهیلات ارزی برداشت شد. رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: اگر روند فعلی در بودجه‌ها دنبال شود صندوق به سرنوشت حساب ذخیره ارزی تبدیل خواهد شد و از اهداف برنامه دور می‌شود و با توجه به برداشت‌های مکرر بودجه‌ای از حساب ذخیره بیم آن می‌رود که تجربه تلخ ناکامی حساب ذخیره ارزی درباره صندوق هم تکرار شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی را عامل بروز بیماری هلندی در اقتصاد عنوان کرد و گفت: سهم دولت از اقتصاد ملی به ۹۰درصد رسیده است. طیب‌نیا همچنین تأکید کرد: بنابراین نباید منابع صندوق توسعه ملی نیز تبدیل به ریال شود. طیب‌نیا گفت: در شرایطی که دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود به منابع بانک مرکزی روی می‌آورد که آن‌هم باعث تورم و رکود در اقتصاد می‌شود. آخرین برآوردهای رسمی نشان می‌دهد موجودی صندوق توسعه ملی به 18میلیارد دلار کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود درصورتی که سهم نفت در بودجه سال آینده بیشتر شود، دلارهای کمتری به‌حساب صندوق یادشده واریز شود.

کد خبر 236744
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز