علی‌اصغر محمدی: ۳۱سال داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات ‌آموزش عالی هر سال در ۲کنکور سراسری و آزاد شرکت می‌کردند و از این رهگذر استرس فراوانی به داوطلبان- که اغلب آنها جوانانی بودند که تازه دیپلم گرفته بودند- وارد می‌شد و به تبع آن خانواده‌ها نیز به لحاظ روحی و مالی درگیر کنکور می‌شدند.

سال 91پس از گذشت چند سال از مطرح شدن پیشنهاد تجمیع کنکور ورودی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، سرانجام با اعلام حذف کنکور ورودی دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی از سوی رئیس سابق این دانشگاه در آبان سال گذشته، مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور از تجمیع کنکور سراسری با کنکور دانشگاه‌ آزاد خبر دادند.

امسال داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها تنها در یک کنکور شرکت کردند و کارنامه سازمان سنجش برای مرکز آزمون دانشگاه آزاد نیز ملاک پذیرش در این دانشگاه شد و بدین‌ترتیب از استرس و مسائل روحی و روانی کنکور که تأثیر مخربی بر جوانان دارد، کاسته شد و برخی کارشناسان به نیکی از این اقدام یاد کردند. مسئولان دانشگاه نیز موافقت خود را با ادغام کنکور آزاد و سراسری اعلام کردند. فرهاد دانشجو، رئیس وقت دانشگاه آزاد گفت:

طبق توافقاتی که با سازمان سنجش انجام شده برای کدرشته‌هایی که هنوز مجوز پذیرش دانشجو بدون کنکور صادر نشده است، آزمون مشترک خواهیم گرفت. در مورد آزمون علوم پزشکی هم طبق توافقات انجام شده به همین شکل انجام شد. وی ضمن برشمردن قواعد تجمیع کنکور سراسری و کنکور دانشگاه آزاد اظهار کرد: ‌

از فواید این طرح کم شدن اضطراب دانشجویان، آسان شدن مدیریت آزمون و روبه‌رو شدن دانشجویان با یک مدل سؤال است. رئیس وقت مرکز آزمون این دانشگاه نیز اظهار کرد: این تجمیع در راستای ایجاد تسهیلات بیشتر به داوطلبان است. تجمیع کنکور دانشگاه آزاد با سراسری افزون بر آنچه رئیس سابق دانشگاه آزاد از آنها یاد کرده است، موجب مدیریت بهتر، کاهش هزینه‌ها، سفرهای درون‌شهری و بین‌شهری داوطلبان شد.

اکنون مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی بدون توجه به مزایای تجمیع کنکور دانشگاه‌ها، ساز جدایی کنکور دانشگاه آزاد از کنکور سراسری را کوک کرده‌اند و معتقدند که این جدایی به نفع جوانان است؛ درحالی‌که کنکور مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد به گفته رئیس سابق این دانشگاه از سال گذشته عملا حذف شده است. بنا بر اعلام مسئولان دانشگاه آزاد 7هزار رشته‌محل از 19هزار رشته‌محل دانشگاه آزاد تعطیل شده است و با وجود حذف کنکور و کاهش شهریه آن رشته‌محل‌ها ولی همچنان متقاضی ندارند. اینکه چرا مسئولان دانشگاه آزاد بر برگزاری کنکور مجزا برای کدرشته محل‌های این دانشگاه اصرار می‌ورزند و می‌خواهند جوانان را مجددا با مسائل و حواشی 2کنکور در سال درگیر کنند، پرسشی است که باید به آن پاسخی منطقی داده شود. آیا برگزاری کنکور جداگانه به تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد می‌انجامد.

کد خبر 236733
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز