گروه اقتصادی - محمد عدلی: حذف ۲۲میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیران که توسط کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در اصلاحیه بودجه سال جاری گنجانده شده، این روزها به اصلی‌ترین چالش پیش روی دولت بدل شده است.

از سویی دولت با کسری بودجه در پرداخت یارانه‌ها مواجه است و از طرف دیگر مسئولان دولتی شناسایی افراد پردرآمد در کوتاه‌مدت را غیرممکن اعلام کرده‌اند. در این شرایط به‌نظر نمی‌رسد در مدت 3‌ماه تعیین‌شده امکان تغییر در شیوه پرداخت وجود داشته باشد. شاید دولت در بودجه سال آینده بتواند چنین عملیاتی را اجرایی کند.

کارشناسان اقتصادی، مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس هرکدام اظهارنظرهایی را در این زمینه داشته‌اند که نشان از پیچیدگی این کار دارد. اصلاح شیوه فعلی پرداخت یارانه نقدی برای توزیع عادلانه‌تر ثروت ملی، تنها نقطه اتحاد میان دولت، مجلس، کارشناسان و مردم است. در این میان اما روش‌های اصلاح این روند مورد بحث قرار دارد. دولت در تمام ماه‌های گذشته با کسری ماهانه یک هزار میلیارد تومانی مواجه بوده است.

نسخه مجلس برای اصلاح این روند معیوب، حذف یک سوم مردم از دریافت یارانه است اما به‌نظر می‌رسد شناسایی این افراد پردرآمد موانع زیادی دارد. نوبخت، معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور نیز اعلام کرده است تا اطلاعات کافی برای شناسایی این افراد تکمیل نشود، حذف یارانه صورت نمی‌گیرد. معاون وزیر کار به‌عنوان متولی اصلی شناسایی پردرآمدها نیز رسما اعلام کرده که شناسایی این تعداد پردرآمد حداقل یک سال زمان می‌برد. وزیر اقتصاد نیز رسما اعلام کرد که تاکنون روش منطقی و قابل اتکایی برای شناسایی افراد با درآمد بالا به‌دست نیامده است.

علی طیب‌نیا گفت: کارگروهی در دولت مشغول مطالعه است تا راهکاری با ضریب خطای منطقی برای شناسایی دهک‌های پردرآمد بالا تعیین شود. قطعا باید تجدیدنظری درباره این شیوه پرداخت صورت گیرد و کاهش پرداخت به دهک‌های بالای جامعه ایجاد شود اما مشکل، نبود دسترسی به حساب‌های درآمدی مردم است. شاپور محمدی، معاون اقتصادی وزیر اقتصاد نیز با بیان اینکه شناسایی 3دهک پردرآمد در حوزه اختیارات وزارت اقتصاد نیست، گفت: هنوز راهکار حذف دهک‌ها نهایی نشده و اجرای این کار سخت است.

جمشید پژویان معتقد است که شناسایی 22میلیون نفر از اقشار پردرآمد با سیستم اطلاعاتی موجود، امکان‌پذیر نیست. این کارشناس اقتصادی به همشهری گفت: اطلاعات مربوط به دارایی‌ها، املاک و خودرو نمی‌تواند ملاک دارایی باشد. بسیاری از افراد دارا هستند که مسکن و خودرو به نامشان ثبت نشده است. وی ادامه داد: خطای اطلاعاتی در این شیوه شناسایی آنچنان بالاست که نمی‌توان به آن اتکا کرد. اگر سیستم جامع مالیاتی بر مبنای مجموع درآمدهای مؤدیان وجود داشت، از این طریق امکان شناسایی پردرآمدها وجود داشت اما اکنون این کار امکان‌پذیر نیست. وی افزود: در این شرایط تنها راه حذف یارانه پردرآمدها، اعلان عمومی و درخواست از پردرآمدها برای انصراف اختیاری است. پردرآمدها برای اینکه دولت به دارایی آنها ورود نکند و شناسایی اموال را انجام ندهد، خودشان انصراف می‌دهند.

کد خبر 236569
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز