یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

عباس لقمانی: همه‌‌چیز با گزارش کوتاهی در روزنامه گاردین چاپ انگلستان و همزمان با آن در گزارش کامل‌تر روزنامه واشنگتن پست چاپ آمریکا شروع شد.

این دو روزنامه در روزهای 16و 17خرداد از برنامه‌ای به نام پریزم خبر دادند. براساس این گزارش سرویس مخفی آمریکا ان اس آ با برنامه‌ای که تهیه کرده بود می‌توانست در همه سرور‌های شرکت‌های بزرگ کامپیوتری دنیا نفوذ کرده و اطلاعات آنها را برای خود ذخیره کند. این گزارش‌ها از عضو فراری سرویس مخفی آمریکا ادوارد اسنودن که پناهنده و در آن هنگام در هنگ‌کنگ بود به‌دست آنها رسید. چاپ این گزارش واکنش نخست چندانی نداشت.

ادوارد اسنودن ولی پس از پناهندگی به روسیه به افشاگری‌های خود ادامه داد و در نهایت روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی عنوان کرد که براساس منابعی که این روزنامه در اختیار دارد، حتی تلفن همراه صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور فرانسه نیز شنود می‌شده است.
از این هنگام به بعد موجی که ماه‌ها پیش شروع شده بود اوج گرفت و مطبوعات اروپایی هر روز ابعاد گسترده تری از اطلاعات به‌دست آمده از سوی اسنودن را فاش کردند.

دولت‌های دوست آمریکا که در تمام مدت سعی در مخفی کاری می‌کردند دیگر نتوانستند در برابر افشا گری‌های اسنودن سکوت کنند و پاسخگوی افکار عمومی مردم اروپا باشند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در گفت‌وگویی تلفنی با اوباما خواستار توضیح وی شد و پس از این گفت‌وگوی تلفنی به نقل از اوباما گفت که شنود بین دوستان ناخوشایند است. این افشا گری که به نوعی در تاریخ جاسوسی‌های دنیا بی‌نظیر است نشان داد که حتی در هنگامی که اتحادیه اروپا بر سر توافقی بین قاره‌ای با آمریکا در حال مذاکره بوده است، مقام‌های آمریکا پیش از شروع هر نشستی از آنچه سران اروپا بین خود توافق کرده و برنامه‌ریزی کرده بودند با اطلاع بوده و براساس آن برنامه‌ریزی می‌کرده‌اند.

رئیس اتحادیه اروپا و حتی رئیس پارلمان اروپا با انتقاد تند از آمریکا حتی توافق‌های به عمل آمده را زیر سؤال بردند.در چند روز اخیر، به گزارش مطبوعات آلمان، حتی محل این شنود‌ها نیز شناسایی شده و به گزارش مجله اشپیگل سفارت آمریکا در برلین که فقط چند قدمی با کاخ صدارت اعظمی آلمان فاصله دارد محل اصلی این شنود‌ها بوده است.اصطلاح لانه جاسوسی که برای ما ایرانی‌ها شناخته شده ، در روز‌های اخیر نامی است که مطبوعات آلمان بر سفارتخانه آمریکا در برلین گذاشته‌اند.

دولت آمریکا در سال‌های گذشته هنگام مطرح شدن جاسوسی سرویس‌های مخفی خود همواره با این استدلال که برای مبارزه با تروریسم باید دولت‌های غربی همه ابزار‌های اطلاعاتی خود را به‌کار گیرند سعی در اغنای افکار عمومی می‌کرد و نمونه موفق آن را شناسایی و کشتن اسامه بن لادن می‌دانست.

این استدلال و ترفند ولی دیگر در اروپا طرفدار ندارد و به گفته یکی از مفسران آلمانی، آیا صدراعظم مرکل نیز با تروریست‌ها در تماس بوده است که تلفن او شنود می‌شده و آیا رئیس‌جمهور فرانسه هم کارگزار تروریست‌ها در اروپاست؟ این موضوع نشست اخیر سران اروپا را تحت‌تأثیر خود قرار داد. نخست‌وزیر انگلستان تنها رهبری در این نشست بود که کوشید به نوعی اقدام آمریکا را توجیه کند.

با نگاهی به آنچه در روزهای اخیر افشا شده ، این پرسش مطرح می‌شود که رعایت حریم خصوصی که در همه قانون‌های اساسی دنیا احترام به آن الزامی است، چرا نقض شده است و آیا می‌توان با استناد به مبارزه با تروریسم همه قوانین را زیر پا گذاشت؟ پرسشی که آمریکا باید به آن پاسخ دهد.

کد خبر 236567
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز