همشهری آنلاین: نماینده مردم اردن و فارسان در مجلس شورای اسلامی تدوین و اجرای برنامه جهت ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش را از مهمترین برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد و از نمایندگان خواست که برای تحقق سند بنیادین آموزش وپرورش به فانی رای بالایی بدهند.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا عزیزی فارسانی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) سخن می‌گفت اظهار کرد: مخالفان آقای وزیر با برنامه‌های ایشان مخالفتی نداشتند و عمدتا سوالاتی را طرح کردند از جمله این که می‌گویند راهکار و برنامه‌ی آقای فانی چیست؟ این راهکارها در آموزش و پرورش بر اساس اسناد بالا دستی موجود است و تمام برنامه‌هایی که برای رسیدن به تعالی الهی در آموزش و پرورش وجود دارد در سند تحول دقیقا به آن اشاره شده اما دلیلی که اجرا نشده این بوده که ما نقشه راه نداشتیم. در حالی که در برنامه‌های آقای فانی به نقشه راه برای رسیدن به هدف اشاره شده است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه با توجه به هدف قرار گرفتن دستاوردهای علمی و فرهنگی کشورمان از سوی دشمنان اهمیت نظام آموزش و پرورش صد چندان است یاد آور شد: وضعیت موجود کشور ما در آموزش و پرورش بر اساس گزارش‌های یونسکو در سال 2011 و 2012 به این شکل است که با توجه به جمعیت 15 میلیون نفری در بدنه آموزش و پرورش رتبه‌ی 7 شاخص توسعه‌ی انسانی و رتبه‌ی 88 جهانی را داریم و از نظر شاخص، رتبه‌ی 15 منطقه را داریم.

نماینده مردم اردن و فارسان در مجلس با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وی را شخصیتی انسانی‌، اخلاقی و متدین و شجاع توصیف کرد و گفت: در بعد علمی ایشان فردی متخصص، پژوهشگر و طراح چندین پروژه‌ی علمی و فرهنگی است و رشته‌ی تحصیلی ایشان نیز با پست پیشنهادی مرتبط است. ضمن این که آقای فانی در بدنه آموزش و پرورش رشد کرده‌اند، با چالش‌های این حوزه آشنا هستند.بنابراین به راحتی مورد قبول افراد ستادی و معلمان هستند.

عزیزی فارسانی با بیان این که فانی وابسته به هیچ جناح خاصی نیست، برنامه‌های پیشنهادی وی را با اسناد بالادستی منطقی دانست و تصریح کرد:‌ ایشان همچنین برای رسیدن به هدف نقشه راه دارند و به اقتصاد آموزش و پرورش و عملیاتی کردن بودجه و ارتقاء بهره‌وری و تامین منابع جدید توجه لازم را دارند.

نماینده‌ی مردم اردل و فارسان در مجلس توجه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به ارتقاء کیفیت آموزش در مناطق محروم را مورد اشاره قرار داد و گفت: بسط عدالت آموزشی و تربیتی کاهش تمرکز و تفیذ اختیارات به ادارات استان‌ها و مناطق از جمله برنامه‌های ایشان است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس استاندارد سازی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و توجه به توسعه همکاری‌های بین‌المللی را از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان و خاطر نشان کرد: ایشان همچنین اجرای برنامه‌های درسی ملی با تاکید بر متناسب سازی محتوا و حجم منابع درسی را مورد توجه دارد.

وی در پایان گفت: یکی از نگاه‌ها و برنامه‌های مهم آقای فانی تدوین و اجرای برنامه جهت ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش است و ما امیدواریم ایشان در سال آینده از عملیاتی شدن برنامه‌هایشان به مجلس گزارش دهند.

سلطانی: سکان هدایت آموزش و پرورش را به فردی درد آشنا با مسائل تربیتی بسپاریم

 امیر عباس سلطانی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخن می‌گفت، تربیت دینی، اخلاق گرایی، عقلانیت، تقویت هویت ایرانی و اسلامی را محور اصلی برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد آموزشی امری حاکمیتی قلمداد می‌شود و باید ضمن توسعه‌ی همکاری‌های بین دستگاهی زمینه تربیت پذیری نسل جوان را فراهم آورد.

وی افزود: در یک تقسیم بندی کلی بانک جهانی برای توسعه‌ی کشورها، به 3 عنصر سرمایه‌ی انسانی، فیزیکی و طبیعی توجه شده و بر این اساس کشوری توسعه یافته قلمداد می‌شود که سهم سرمایه‌ی انسانی‌اش بیشتر باشد.

نماینده مردم بروجن در مجلس ادامه داد: خروجی آموزش و پرورش، ورودی جامعه و دانشگاه است لذا معلم در جامعه نقشی کلیدی دارد و سکان هدایت آموزش و پرورش باید به فردی درد آشنا با مسائل تربیتی و دانش آموخته‌ی رشته‌ی مربوط سپرده شود تا شاهد آموزش و پرورشی پویا و زنده باشیم.

سلطانی در ادامه برنامه جامع و مدون برای به‌سازی و بازسازی نیروی انسانی و توسعه مسیر شغلی را مورد توجه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به این که سالهاست در کشور کمیت‌گرایی اصل و اساس برنامه‌های آموزش و پرورش قرار گرفته ما نیازمند تحولات مبنایی و محتوایی در نظام آموزش و پرورش هستیم.

وی اعتقاد به منزلت اجتماعی و ارتقاء کیفیت نظام تربیت معلم را در اولویت برنامه‌های فانی دانست و افزود:‌ رعایت اصل شایسته سالاری و پرهیز از مسائل جناحی هم مورد توجه ایشان است زیرا آموزش و پرورش نهادی فرهنگی و علمی است و نه پایگاه یک جناح سیاسی خاص.

اسداللهی: صاحب‌نظران آموزش و پرورش فانی را قبول دارند

غلامرضا اسداللهی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی امروز (یکشنبه) گفت: بسیاری از صاحب‌نظران تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش را به عنوان بزرگترین فصل مشترک دولت و مردم معرفی می‌کنند؛ لذا انتظار می‌رود دولت اقدامات لازم را برای تقویت این وزارت‌خانه به کار گیرد تا وزارت آموزش و پرورش با پشتیبانی دولت و مجلس بتواند رسالت بزرگ خود را در پرورش نسل آینده و تامین منابع انسانی به عنوان موتور محرکه توسعه کشور به کار گیرد.

وی در ادامه مهمترین مولفه و ویژگی‌ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را فعالیت در این وزارت‌خانه از سال 49 تاکنون عنوان و اظهار کرد: آقای فانی فردی پاک است که تمامی مدارج علمی را در وزارت‌خانه‌ی آموزش و پرورش طی کرده است.

اسداللهی با بیان اینکه طبق اعلام معاونت نظارت مجلس برنامه‌های ارائه شده فانی با اسناد بالا دستی برنامه‌ی پنجم توسعه و سند چشم انداز منطبق است گفت: انتقادات مطرح شده در این رابطه مبنی بر این که برنامه‌ها چقدر در راستای تحقق سند چشم انداز است وارد نیست.

نماینده‌ مردم تربت جام در پاسخ به پرسش مطرح شده مبنی بر این که ارزیابی وزیر پیشنهادی از نظام 6-3-3چیست؟ گفت: آقای فانی قبل از سرپرستی وزارت آموزش و پرورش در کمیته تعلیم و تربیت شورای انقلاب فرهنگی مسئولیت داشتند و خودشان جزو برنامه‌ریزان نظام 6-3-3 بودند. ایشان قطعا در طول سه ماهه دوران سرپرستی نیز ارزیابی لازم را از این موضوع کسب کردند.

وی همچنین با بیان اینکه در برنامه‌ی فانی مواردی در خصوص مهارت آموزی آموزشهای فنی و حرفه‌ای به دانش آموزان ارائه شده است گفت: برنامه‌های ایشان تاکید ویژه‌ای بر کسب مهارت‌ها و تامین نیازهای صنفی دانش آموزان دارد.

اسداللهی همچنین گفت: اگر بخواهیم که آموزش و پرورش به رسالت خود عمل کند دولت و مجلس باید پشتیبانی لازم را انجام دهند.

اسدللهی ادامه داد: انتظار می‌رود که آقای فانی ایرادات گذشته در مورد تامین منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش را رفع کرده و ساماندهی نماید.

به گفته‌ی وی، اگر به مهارت آموزی و ایجاد انگیزه در نیروهای آموزش و پرورش مطابق با شان معلمی توجه شود بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد. امروز معلمان به عنوان بزرگترین و تاثیرگذار ترین افراد در حوزه‌ی فرهنگ و اندیشه به لحاظ معیشت در تنگنا هستند و بسیاری از آنها در مناطق دور افتاده انگیزه لازم را ندارند. در باب تامین نیروی انسانی در مناطق محروم مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که انتظار می‌رود فانی بعد از وزیر شدن برنامه‌های لازم را عملیاتی کنند.

باقری: فانی به کار کارشناسی اعتقاد دارد

حجت‌الاسلام محمد باقری اظهار کرد: دکتر فانی را معلمان و نخبگان جامعه می‌شناسند، ایشان فردی است که کار خود را از مدرسه شروع کرده و سپس با طی کردن مراحل مختلف از مدرسه به منطقه و سپس به استان و کشور رفته و تمامی مراحل مدیریتی را تجربه کرده است.

وی در ادامه خطاب به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت: آقای جهانگیری هر چند انتقادات بسیاری به دولت در مورد انتخاب استانداران دارم و گلایه‌های خود را مطرح خواهم کرد از آقای فانی دفاع می‌کنم که این دفاع در جای خود و انتقادات نیز در جای خود است.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان این که فانی اعتدال را به خوبی می‌شناسد گفت: آقای فانی فردی پخته است که به کار کارشناسی اعتقاد دارد، در حالی که اعتقاد دارد مشکلی که اکنون کشور با آن درگیر است بحث‌های کارشناسی است که آقای فانی به آن معتقدند.

باقری با بیان این که فانی از بدنه‌ی وزارت آموزش و پرورش است گفت: ایشان در طرح‌های بزرگ این وزارت‌خانه همچون روش سالی واحدی ، سرباز معلم نقش اساسی داشته است و به نظر می‌رسد یکی از بهترین گزینه‌ها است.

باقری در ادامه به ارائه‌ی نصیحت‌هایی پرداخت و گفت: اکنون فضای سیاسی کشور خوب نیست، بنده طلبه جوانی هستم اما لازم می‌دانم این مطالب را مطرح کنم.

وی افزود: از لحاظ تقوای سیاسی بسیاری از کارهای انجام شده و مطالب منتشر شده در رسانه‌ها مطلوب نیست، غیبت و افترا دیده می‌شود که خواهش می‌کنم برای آن چاره اندیشی صورت گیرد، تا کی قرار است تهمت و دروغ و افترا باشد.

وی با طرح این پرسش که آیا در کشور نهادهای امنیتی و قوه قضاییه وجود ندارد گفت: مگر این نهادها وجود ندارند که این همه تهمت و دروغ و افترا مطرح می‌شود؟

وی افزود: 34 روز از فصل پاییز می‌گذرد و شاهد بارش رحمت الهی که نماد آن باران است نیستیم، آیا این معنایی جز افزایش تهمت‌ها و اعمالی از این دست نیست خواهش می‌کنم قوه قضاییه و دستگاههای ا منیتی ورود کنند.

باقری گفت: اگر خودمان به این موارد رسیدگی و رعایت نکنیم آمریکا و انگلیس و اسراییل رعایت نمی‌کنند.

کد خبر 236494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز