همشهری آنلاین: حسین علیزاده گفت: مسؤولین شرایط حاضر را دریابند زیرا در شرایط حاضر مردم و به ویژه هنرمندان نسبت به گذشته کمی امیدوار‌تر هستنند، مسؤولین باید با توجه به این فضای بسیار مثبت، از شرایط کنونی در زمینه فرهنگ، هنر و غرور ملی به نحو احسن استفاده کنند تا دوباره مشکلات گذشته تکرار نشود.

حسین علیزاده

حسین علیزاده سرپرست گروه هم آوایان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با قدر دانی از استقبال مردم در این دوره از اجرا‌های گروه هم آوایان در شهرهای مختلف ایران، در خصوص مستمر بودن برنامه‌های خود درداخل کشور گفت: باید شرایطی فراهم آید که بشود در ایران برنامه اجرا کرد، تا زمینه‌ای برای ارتباط بیشتر تمام مردمی که در سراسر ایران زندگی می‌کنند، باشد، اما با این حال مردم استقبال بسیار خوبی از اجراهای چند روز اخیر داشتنند که این امر انرژی مضاعفی را به ما می‌داد.

استاد حسین علیزاده در خصوص جایگاه موسیقی ایرانی در هنر جهانی خاطر نشان کرد: موسیقی کلاسیک ایرانی سال‌هاست که جهانی شده است و‌ همان طور که موسیقی‌های ملل مختلف در سراسر دنیا اجرا می‌شوند، موسیقی ایرانی در اکثر فستیوال‌ها و جشنواره‌های گوناگون کشور‌های دیگرجهان جایگاه بسیار خوبی دارد و همیشه در رتبه‌های اول را می‌گیرد و در مقایسه با مردم کشورهای دیگر، ایرانی‌ها از جمله کسانی هستنند که همیشه از موسیقی و فرهنگ ایرانی چه در داخل و خارج کشور حمایت می‌کنند.

وی از ارزیابی فضای کنونی ایران و اشتیاق جوانان برای یاد گیری موسیقی ایرانی گفت: جوانان بسیار با استعداد زیاد هستنند ولی استفادهٔ صحیح از این توانایی بستگی به تلاش و توجه مسؤولین دارد که با ایجاد شرایط مناسب و بهتر، علاوه بر استفاده متمرکز از نیروی جوان‌ها از هرز رفتن استعداد سرشار آن‌ها در زمینهٔ هنرهای ایرانی جلوگیری کنند.

علیزاده خطاب به مسؤولین ادامه داد: شرایط حاضر را دریابند زیرا در شرایط حاضر مردم و به ویژه هنرمندان نسبت به گذشته کمی امیدوار‌تر هستنند، مسؤولین باید با توجه به این فضای بسیار مثبت، از شرایط کنونی در زمینه فرهنگ، هنر و غرور ملی به نحو احسن استفاده کنند تا دوباره مشکلات گذشته تکرار نشود.

وی در مورد همکاری با محمد معتمدی در گروه هم آوایان با توجه به اینکه، خوانندهٔ آذری زبان نیست، اظهار داشت: من همکاری متعددی با استادانی چون شجریان، ناظری و... داشته‌ام ولی باید توجه داشت که امروزه نسل جوان در زمینه‌های مختلف موسیقی بسیار رشد داشته‌اند و محمد معتمدی از چهره‌هایی است که در این امر انعطاف و خلاقیت بسیاری دارد که سبب همکاری ما شد.

وی در بخش دیگر سخنان خود ادامه داد: ما باید بدون توجه به مرزبندی بین اقوام ایرانی و فارغ از تفاوت هرگونه لهجه و زبان و‌ نژاد، همبستگی اقوام گوناگون ایرانی را با فرهنگ موسیقی ایجاد کنیم.

حسین علیزاده در مورد هدف خود از استفاده هم خوان زن در گروه هم آوایان ادامه داد: چون من معتقد به تفکیک جنسیتی در آواز نیستم به همین خاطر از سالیان پیش در کار‌های بسیاری از هم خوان زن استفاده کردم که در ‌نهایت آلبوم مستقلی به عنوان «راز نو» منتشرشد. هدف من از این کار این است که اگر متاسفانه یا فعلا زنان آوازخوان نمی‌توانند مستقل هنرنمایی کنند، در کنار مردان و بدون تبعیض جنسی با هم خوانی نغمه‌های سرزمین خود احساساتشان را نسبت به فرهنگ این مرز و بوم بیان کنند.

در ادامه این گفت‏‌وگو محمد معتمدی خوانندهٔ گروه هم آوایان درخصوص همکاری با هم خوان‌ها گفت: برای من تجربهٔ بسیار خوبی بود، در این کار هر کدام از هم خوان‌ها متفاوت و مستقل از هم آواز می‌خواندند که در مجموع تبدیل به یک آکورد خاص می‌شد که در ‌نهایت موسیقی ایرانی به شکل چند صدایی به گوش مخاطب می‌رسید که همهٔ این‌ها ساخته و پرداختهٔ ذهن حسین علیزاده بود و ادامه داد: به دلیل سختی این کار در موسیقی ایرانی تنها افراد معدودی سراغ معقوله چند صدایی رفته‌اند اما به نظر من استاد علیزاده در حال حاضر در این زمینه پیشرو هستنند.

محمد معتمدی در خصوص همکاری دوباره خود با حسین علیزاده و اجرای قطعات آذری در این گروه ادامه داد: می‌خواستم از لحاظ تکنیکی ژانر متفاوتی را تجربه کنم، به هر حال تکنیک‌های آواز آذری با ایرانی تا حدودی متفاوت است که با کمک‌های استاد «آلم قاسم اُف» این پروژه را با کمال میل قبول کردم و امیدوارم به عنوان یک فارس زبان حامل پیام عشق و دوستی برای آذری زبان‌ها باشم.

گروه هم آوایان که مبتکر آواز جمعی موسیقی ایرانی است که در سال ١٣٧٠ تشکیل شد و همواره بنا به موقعیت و موضوعیت خاص با ترکیب متفاوت سازی و آوازی فعالیت داشته است که در اجرای پاییزه سال ۹۲ با الهام از شیوه‌های تعزیه، زورخانه، آواز سنتی و خاقانی به شکل دو صدایی (زن و مرد) ترکیب شده در شهر‌های شیراز، کرمانشاه، رشت، آمل روی صحنه رفت.

کد خبر 236383
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز