همشهری آنلاین: عبدالمجید حسینی‌راد در مراسم اختتامیه نمایشگاه نقش‌واره غدیر بر ضرورت پاسداری از هنر نقاشی قهوه‌خانه‌ای تأکید کرد و گفت: هنر نقاشی قهوه‌خانه‌ای ایران را پیش از آنکه در زمره مواریث ملی کشورهای دیگر ثبت شود، دریابید.

نقاشی قهوه‌خانه‌ای

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، نمایشگاه‌ «نقش‌واره‌ غدیر» با تجلیل از دو هنرمند خوشنویس نصرالله افجه ای، احمد پیله چی و دو هنرمند نقاش کاظم چلیپا و مرتضی اسدی در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) به کار خود خاتمه داد.

امیر عبدالحسینی مدیر امور موزه‌ها و نگارخانه های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران آغازگر این مراسم بود که در سخنانی درباره این نمایشگاه گفت: بخشی از آثار به ‌نمایش درآمده در این نمایشگاه متعلق به گنجینه موزه امام علی (ع) است و بخشی دیگر نیز منتخب آثار هنرمندان مختلف سراسر کشور است که با موضوع غدیر در این نمایشگاه روی دیوار رفته است.

ظریفی منش، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر نیز درباره موضوع غدیر در آثار هنرمندان گفت: نام امام علی (ع) و ویژگی های آن حضرت نظیر شجاعت و عدالت همه مردمان را به سوی خود می کشاند و زمانی که هنرمندانی در آثارشان از این مفاهیم استفاده می کنند علاوه بر خلق یک اثر هنری در انتقال این مفاهیم و شیوه زندگی و رفتار حضرت علی (ع) نیز مثمر ثمر عمل کرده اند.

وی با بیان این که هنر در ذات خود، تعالی و والایی انسان را به دنبال دارد گفت: هنر با تصویر کردن زیبایی‌ها انسان را در مسیر خدایی‌ شدن هدایت می‌کند و همه‌ آن مفاهیم والایی را که بشریت در طول حیاتش به‌ دنبال آن‌ها بوده است، به ظریف‌ترین شکل ممکن به دیگران منتقل می‌کند.

عبدالمجید حسینی‌راد پژوهشگر و استاد دانشگاه سخنران بعدی این مراسم بود که با اشاره به اهمیت و ارزش هنر دینی در کشور ما از قدرناشناسی نسبت به کسانی که هنر دینی را دنبال می کنند، انتقاد کرد.

وی با اشاره به ویژگی های هنر دینی ادامه داد: هنری که در این سرزمین ریشه دارد و قرن‌ها است رابطه‌ خود را با جامعه‌ ایرانی حفظ کرده، هنر دینی است که توانسته میراث گران‌بهایی را از گذشته برای ما باقی گذارد.

حسینی راد بر ضرورت حفظ جایگاه هنر دینی و برنامه ریزی هدفمند در این راستا از سوی مسئولان تأکید کرد وگفت: نباید تنها به برگزاری نمایشگاه اکتفا کرد چرا که موضوع غدیر در هنر ایرانی سابقه طولانی دارد و آثار بسیار برجسته ای از هنرمندان بزرگ و حتی گمنام در این زمینه آفریده شده است که کتاب «آثار الباقیه» ابوریحان بیرونی، «معراج نامه» و «خاوران نامه» از آن جمله اند.

او در بخش دیگری از سخنانش به نقاشی قهوه خانه ای به عنوان یکی از مصادیق هنر دینی در کشورمان اشاره داشت و افزود: نقاشی قهوه خانه ای یکی از جریان‌های مهم هنری است که علاوه بر مضامین حماسی و ملی با مضامین دینی هم درآمیخته است و هنرمندان این جنبش آثاری را با توجه به مفاهیم دینی، سنت ها و آداب و رسوم اجتماعی، به ‌شکل بسیار ساده خلق کرده‌اند که این جریان باید به‌عنوان یکی از مواریث هنر مذهبی و معنوی ما بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

حسینی راد به بازی چوگان اشاره کرد که به تازگی از سوی کشور آذربایجان به عنوان بازی ملی آنها به یونسکو معرفی شده است و در ادامه گفت: بعد از اقدام آذربایجان برای ثبت بازی چوگان، تازه مسئولان کشورمان یادشان افتاده که باید برای ثبت‌ ملی این بازی اقدام کنند. این در حالی است که از گذشته های دور تا کنون بسیاری از مفاخر و مواریث کشورما از جمله هنرمندان، شاعران و موسیقی‌دانان ایرانی به نام کشورهای مختلف همسایه ثبت شده اند و بیم آن می رود که نقاشی مذهبی و قهوه خانه ای ما نیز در معرض این خطر قرار گیرد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: نقاشی قهوه‌خانه‌ای ریشه در دوران صفویه و قاجار دارد که توانسته در طول دو قرن، به حیات خود ادامه دهد. این هنر موزه ای و سفارشی نبود و به همین دلیل توانست در میان مردم جامعه جایگاهی برای خود باز کند.

او در ادامه از مدیریت موزه امام علی (ع) خواست تا با توجه به تمرکز بر هنر دینی و مذهبی، به منظور حمایت از هنر نقاشی قهوه خانه ای و ثبت ملی و جهانی آن نیز تلاش کند.

حسینی راد با بیان این که نقاشی قهوه خانه ای در زادگاه خود غریب است گفت: بیم آن می رود که این هنر ملی از سوی کشورهای مختلف دنیا از آفریقا گرفته تا کشورهای عربی از جمله مصر، عراق و یا حتی پاکستان مورد ادعا قرار گیرد چرا که این هنر بعد از ایران به آن کشورها نیز منتقل شده است و احتمال ثبت این هنر در میراث جهانی از سوی این کشورها وجود دارد همان طور که برای تعزیه این اتفاق افتاد. بنابراین اگر امروز از این هنر پاسداری نکنیم، طولی نخواهد کشید که این هنر در زادگاهش از بین خواهد رفت.

تجلیل از چهار هنرمند خوشنویس و نقاش شامل نصرالله افجه ای، احمد پیله چی، کاظم چلیپا و مرتضی اسدی، بخش بعدی این مراسم بود و در ادامه از هفت هنرمند برگزیده این نمایشگاه نیز تقدیر شد.

حسین شیخ‌علی‌شاهی ، عباس مرادی، مجید جدیدی، محمدمهدی سهرابی، مهدی سجودی، فاطمه مرادی، و مائده مسعودی از استان های یزد، مرکزی،‌ سمنان و گیلان هنرمندانی بودند که در این مراسم تقدیر شدند.

به گزارش فارس، نمایشگاه «نقش‌واره غدیر» با ارائه‌ بیش از 100 اثر خوش‌نویسی و نقاشی از هنرمندانی چون کاظم چلیپا، مهدی حسینی، مرحوم جواد حمیدی، حبیب‌الله صادقی و آیدین آغداشلو در حوزه‌ نقاشی و غلامحسین امیرخانی، نصرالله افجه‌ای، مهدی فلاح، امیراحمد فلسفی و علی شیرازی در حوزه‌ خوش‌نویسی متعلق به گنجینه موزه امام علی (ع) به همراه منتخب آثار هنرمندان سراسر کشور در دهه‌ امامت در موزه‌ هنرهای دینی امام علی (ع) پیش روی مخاطبان و علاقه مندان قرار داشت.

کد خبر 236180
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز