همشهری آنلاین: فرهاد فخرالدینی در مراسم بزرگداشت احمد پژمان، او را بزرگ‌ترین موسیقیدان ایرانی دانست که با خلاقیت، جملات موسیقی را با ظرایف و ریتم‌های بی‌نظیر به کار می‌گیرد.

pegman

به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، بزرگداشت احمد پژمان با حضور فرهاد فخرالدینی، بهمن فرمان آرا و اهالی موسیقی در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از پخش قرآن و سرود جمهوری اسلامی حمیدرضا دیبازر ضمن خوشامدگویی به حاضرین گفت: همزمان با برگزاری یک مسترکلاس تصمیم گرفتیم برای استاد احمد پژمان بزرگداشتی برگزار کنیم که این موضوع را با خودشان درمیان گذاشتیم و ایشان از ما خواستند این بزرگداشت به همت خودمان برگزار شود.

این آهنگساز در ادامه افزود: در ابتدا نمی‌دانستیم به چه شکلی این مراسم را برگزار کنیم ولی هر چه زمان می‌گذشت نیروهای کمکی به ما اضافه شدند و خوشحالیم که بعد از سه ماه برنامه‌ریزی امشب به بهانه بزرگداشت احمد پژمان در سالنی که افتتاح آن با اثر احمد پژمان بوده جمع شده‌ایم.

دیبازر خاطرنشان کرد: همه ما بر خودمان واجب می‌دانیم از کسی قدردانی کنیم که در سن 78 ساگی با آن می‌خندیم، کار و زندگی می‌کنیم. همچنین آخرین اثر او "سرزمین کهن" است که یک سریال 100 قسمتی است که ضبط آن در روسیه بوده است و این استاد گرامی موسیقی این فیلم را ساخته است و همه ما خوشحال هستیم که او همچنان پرکار و فعال است. همچنین همزمان یا این کار پروژه دیگری در دست دارند که این آلبوم براساس اشعار سهراب سپهری است و در مرحله ضبط قرار دارد که به زودی در دسترس علاقه‌مندان قرار می گیرد.

احمد پژمان استاد بزرگ موسیقی است

در ادامه این مراسم فرهاد فخرالدینی گفت: من بسیار خوشحال هستم که در این جمع حضور دارم و با میل خودم درباره دوست قدیمی خود احمد پزمان صحبت می کنم.احمد پژمان استاد بزرگ موسیقی است ولی ما از همان اول آشنایی همدیگر را با اسم کوچک صدا می زدیم و اولین بار من با ایشان در سال 1340 آشنا شدم و این آشنایی از طریق تیمور پورتراب صورت گرفت.این آشنایی به تدریج تبدیل به دوستی شد و همه ما را با عنوان "سه تفنگدار" می شناختند. کم کم رفت و آمد خانوادگی شروع شد و خوب یادم است که من در ارکستر شماره چهار اداره هنرهای زیبایی کشور با احمد پژمان همکاری می کردم.

فخرالدینی در ادامه بیان کرد: پژمان در آن زمان موقعیت استثنایی داشت و در آن دوران به عنوان آهنگساز مطرح شده بود. در این دوران بود که با اثر در کنار جویبار به موفقیت بزرگی دست پیدا کرد و همه ما را شگفت زده کرد. این اثر پژمان سبب شد تا بورس در اتریش را دریافت کند و بعد از سه سال این دوست عزیز عازم وین شد. بعد از چند سال ضمن تحصیل قطعاتی نوشت و خبرهای خوشی برای ما از پیشرفت هایش می آورد و بعد از آنکه تحصیل خود را به اتمام رساند اپرای جشن دهقان و اپرای دلاور سهند را نوشت که در این تالار اجرا شد.

این موسیقیدان خاطرنشان کرد: یادم می آید در حیاط هنرکده موسیقی با خودش جملات موسیقی را می خواند و درباره آن صحبت می کرد و این نشان دهنده این است که پزمان عاشق کارش بود. احمد پژمان موسیقی ایرانی را به خوبی می شناسد و در موسیقی ایرانی شناخت نت های موسیقی ایرانی دارای ویژگی های خاص است و هر نت ویژگی خاصی دارد که احمد پژمان در این کار هم موفق بوده است.

فرهاد فخرالدینی در ادامه گفت: به طور کلی در هنر کسانی موفق هستند که هم دانش و هم خلاقیت داشته باشند که پژمان یکی از این افراد است که خلاقیت او در ایجاد جملات موسیقی و استفاده از ظرایف و ریتم های خاص بی نظیر است.همچنین ایشان آثار خود را با نوآوری ارائه می داد و همیشه در زمینه موسیقی جهانی نیز آگاه بوده است.

این آهنگساز تاکید کرد: به نظر من احمد پژمان بزرگ ترین موسیقیدان ایرانی است و همه ما به وجودش افتخار می کنیم و امیدوارم همیشه سالم و سلامت باشد و وجودش مایه آرامش همه ما است.

در ادامه این مراسم علی رهبری طی تماس تلفنی کمی درباره این آهنگساز ایرانی صحبت کرد که قطع تماس تلفنی مانع ادامه صحبت‌های وی شد. همچنین این رهبر ارکستر گفت: به احترام استاد احمد پژمان قطعه ای را با ارکستری در ترکیه اجرا می‌کنم که آن را به ایشان تقدیم می کنم.

سپس گروه سازهای ایرانی به سرپرستی محمدرضا فیاض به صحنه آمدند و دو قطعه از باله عیاران اثر احمد پژمان را برای مخاطبان اجرا کردند.

در ادامه کلیپ تصویری از فیلم های بوی کافور، خانه ای روی آب، یه بوس کوچولو، شازده احتجاب ساخته بهمن فرمان آرا که موسیقی آنها توسط احمد پژمان ساخته شده بود برای مخاطبان پخش شد.

دوستی با احمد پژمان را غنیمت می دانم

سپس بهمن فرمان آرا ضمن تشکر از حاضرین گفت: من امشب به اینجا آمدم تا بیشتر درباره دوستی عمیقی که بین من و احمد پژمان است صحبت کنم . بعد از پایان فیلم برداری فیلم شازده احتجاب احمدرضا احمدی صفحه ای را به من داد که اشعار نیما با موسیقی احمد پژمان ضبط شده بود و حس و حالی که از موسیقی ایشان به من منتقل شد سبب شد آدرسش را بگیرم. زمانیکه با پزمان صحبت کردم اولین حرفی که زد گفت، بلد نیستم و این حرف خیلی باارزش بود زیرا خالصانه گفت حرفی که من از هیچ کدام از جوانان امروزی که کیلویی موسیقی می سازند نشنیدم.

این کارگردان تاکید کرد: احمد پژمان به دروغ حرفی را نمی زند و این بزرگداشت به همت و علاقه شاگردان وی برگزار شده است، من همیشه دوستی او را غنیمت می دانم، همچنین این ستایش دیرهنگام را به این دوست عزیز تبریک می گویم.

در ادامه گروه کر شهر تهران به رهبری مهدی قاسمی قطعاتی ای یار و آینه اثر احمد پژمان را برای مخاطبان اجرا کردند.
سپس کلیپ تصویری دیگری از این آهنگساز برجسته پخش شد.

همچنین آخرین اثر احمد پژمان که موسیقی فیلم "سترگ سرزمین کهن" به کارگردانی کمال تبریزی برای اولین بار برای حاضرین پخش شد و بهمن فرمان آرا یک لوح و هدایایی را به وی تقدیم کرد.

ایران خانه من است

در ادامه احمد پژمان با دست زدنهای حاضرین به روی سن رفت و گفت: امشب انقدر عشق و علاقه در اینجا زیاد بود که نمی دانم چه بگویم. امشب از بزرگ ترین تجربه های زندگی من بود و از همه دوستان و همکارانم تشکر می کنم.همچنین می خواهم بگویم کسانیکه به خارج از کشور می روند وقتی بر می گردند فقط می گویند ایران متعلق به من است.

این آهنگساز تاکید کرد: من خود را مالک ایران می دانم زیرا ایران خانه من است. اولین بار که از من خواستند اپرا بنویسم خیلی وحشت کردم و به کتابخانه آکادمی رفتم و پارتیتور اپرا خواستم در اپر سخت ترین کار این است که بالانس بین خواننده و نوازنده حفظ شود و من با تمرین زیاد توانستم موفق شوم. همچنین تنها آرزوی من این است که روزی اپرای سیاوش را بنویسم.

پژمان افزود: سال دومی که نوشتن اپرا را آغز کردم اپرای دلاور سهند را نوشتم و این برای من موفقیت بزگی بود. همچنین امیدوارم موسیقی دوباره رونق بگیرد و باید قدر موسیقی ایرانی را بدانیم زیرا ریشه در فرهنگ همه ما دارد.

احمد پژمان در پایان گفت: زمانیکه با وجود محدودیت زیاد علاقه بانوان را به موسیقی می بینم دوست دارم گریه کنم زیرا با اینکه موسیقی در چند سال اخیر افت کرده است و ارکسترها تعطیل شده اند اما خوشحالم که جوانان هنرمند نا امید نمی شوند و به کار خود ادامه می دهند.

 

کد خبر 236177
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز