همشهری آنلاین: مسئولین آمریکا با چه منطقی به خود اجازه می‌دهند که بگویند فلان کس نباید در انتخابات آینده سوریه کاندیدا شود؟ خیلی وقیحانه است! شما که می‌گفتید بشار اسد پایگاه مردمی ندارد و ما می‌خواهیم دموکراسی را در آنجا ایجاد کنیم پس چرا از کاندیدا شدن او می‌ترسید؟

رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود ضمن اشاره به عید غدیر و مبعث و تاکید بر پیوند ولایت فقیه با نظام اسلامی از پیش‌شرط برخی مقامات آمریکا برای شرکت ایران در مذاکرات ژنو 2 انتقاد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در چنین کنفرانسی شیفتگی ندارد.

لاریجانی گفت: در روز گذشته برخی مقامات ایالات متحده مساله‌ای مطرح کردند و در مساله سوریه و تشکیل کنفرانس ژنو 2 برای ایران شروطی را افاضه نمودند؛ من جمله اینکه ایران باید نتایج ژنو 1 را بپذیرد و دولت گذار را قبول کند و بشار اسد هم نباید برای دوره آینده کاندیدا شود.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد رجال سیاسی آمریکا یا دچار فراموشی ذهنی شده‌اند یا به این کسالت روانی تمارض می‌کنند. اولا از هنگام تشکیل کنفرانس ژنو1 به خاطر داریم که همین موجودات پرحرف چه جنجالی به پا کردند که ایران نباید در این کنفرانس شرکت کند. آن زمان هنوز درگیری‌های داخلی سوریه به این شکل نبود. ایران هم در کنفرانس ژنو 1 شرکت نکرد اما نظر خود را بارها اعلام نمود که راه‌حل مساله سوریه جهت تعمیق دموکراسی از طریق نظامی نیست و فقط از طریق گفت‌وگوهای ملی باید به عزم واحدی در درون سوریه برسند.

رییس مجلس افزود: بعد از کنفرانس ژنو1 اعضای شرکت‌کننده به خیال ماجراجویی در سوریه راه‌حل نظامی در پیش گرفتند و این مسائل را برای مردم سوریه به وجود آوردند. حالا شما باید جواب دهید که در کنفرانس یک شرکت کردید؛ چرا مصوبات ژنو 1 را دنبال نکردید؟ و دنبال راه دیگری رفتید. نه اینکه برای ایران که دعوت به کنفرانس نشده این سوال را مطرح کنید.

لاریجانی خاطرنشان کرد: آمریکا و برخی کشورهای منطقه که با سروصدا در کنفرانس شرکت کردند باید پاسخ دهند چرا دنبال راه‌حل نظامی رفتند و کشتار مسلمانان را باعث شدند؟ ثانیا این کشورها که در این کنفرانس شرکت کردند چرا دولت انتقالی را به وجود نیاوردند؟ این سوال باید از آنها پرسیده شود.

او تاکید کرد: روشن است این طرح‌های تخیلی از این جهت حاصلی ندارد که نتایج اعلامی ژنو 1 ظاهر قضایا است و باطن ماجرا اهداف دیگری بود که بیان نمی‌شد. قصد آنها از پا درآوردن یک دولت مقاوم در مقابل رژیم صهیونیستی بود حتی به قیمت جنگ. همه تلاش خود را انجام دادند مقدار زیادی سلاح ارسال کردند، تروریست‌ها را مسلح کردند و اعزام نمودند اما امروز پس از دو سال و نیم توفیقی پیدا نکردند ضمنا متوجه شدند که در چه گردابی گرفتار شدند که حالا باید برای تروریست‌های تا دندان مسلح هم فکری کنند.

رییس مجلس گفت: در چنین وضعیتی حالا سخن از ژنو 2 می‌زنند. ثالثا مسئولین آمریکا با چه منطقی به خود اجازه می‌دهند که بگویند فلان کس نباید در انتخابات آینده سوریه کاندیدا شود؟ خیلی وقیحانه است! شما که می‌گفتید بشار اسد پایگاه مردمی ندارد و ما می‌خواهیم دموکراسی را در آنجا ایجاد کنیم پس چرا از کاندیدا شدن او می‌ترسید؟

لاریجانی ادامه داد: این رجزخوانی‌های توخالی نتیجه بی‌فکری و نداشتن درک درست از صحنه زندگی مسلمانان است. آنها مرتب سفر می‌کنند اما کمی زحمت نمی‌کشند صحنه را درست بشناسند و اقدامات خود را ارزیابی کنند. حداقل حرف‌های یک سال خود را وارسی کنند و تناقضات آن را بفهمند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی شیفتگی برای شرکت در چنین کنفرانسی ندارد، عنوان کرد: اگر این گونه تدابیر نیمه‌سوخته سیاسی دردی را برای شما علاج می‌کند این راه را ادامه دهید؛ جمهوری اسلامی با واقع‌بینی به صحنه می‌نگرد و باز هم تکرار می‌کند راه‌حل، قشون‌کشی و ارسال سلاح و نظامی‌گری نیست نه در سوریه و نه در بحرین. این گونه جنس‌های تبلیغاتی هم تاثیری در استراتژی جمهوری اسلامی ندارد.

رییس مجلس تاکید کرد: ایران وقتی در ژنو 2 شرکت می‌کند که صرفا یک راه‌حل دموکراتیک مبتنی بر رای مردم سوریه مبنای کار باشد.

 

کد خبر 236116
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز