سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: گزارش اخیر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه نشان می‌دهد کشور روسیه در میان دیگر کشورهای توسعه‌یافته از بالاترین درصد جمعیت تحصیل‌کرده برخوردار است.

تحصیلات

براساس گزارش وال‌استریت 24/7، بین سال‌های 2010 و 2011 درصد بزرگسالانی که در ایالات متحده آمریکا از مدرک کالج برخوردار بودند روی 42 درصد ثابت باقی ماند. از سال 2000 آمار فارغ‌التحصیلان کالج در آمریکا رشدی حلزونی داشت و به عنوان کند‌ترین روند رشد تحصیلات در میان کشورهای توسعه یافته به ثبت رسید. در عین حال امتیاز آمریکایی‌ها در ریاضیات پیشرفته و مهارت‌های نوشتاری نسبت به اکثر کشورهای توسعه یافته از سطح بسیار پایینی برخوردار است.

در مقابل،‌براساس گزارش جدید سازمان همکاری اقتصادی و توسعه،‌ OECD، تا سال 2011 درحدود 53.5 درصد از روسها دارای مدرک دوره سوم تحصیلات،‌ برابر با مدرک کالج در آمریکا بوده‌اند. این درصد به گفته OECD بالاترین درصد در میان کشورهای توسعه یافته به شمار می‌رود. باوجود اینکه آمریکا نتوانسته بهبود قابل توجهی در سطح جمعیت تحصیل‌کرده خود ایجاد کند،‌اما نسبت به دیگر کشورهای بررسی شده توسط OECD از وضعیت بهتری برخوردار بوده و رتبه پنجم جهان را دارا است.

تحصییل‌کرده‌ترین جمعیت جهان به کشورهایی اختصاص دارد که سرمایه‌گذاری آنها برای تمامی مقاطع تحصیلی از سطح بالایی برخوردار است. برای مثال ایالات متحده 7.3 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در سال 2010 صرف تحصیلات کرده‌است. از میان 10 کشور برتری که از بیشترین جمعیت تحصیل‌کرده برخوردارند، هشت کشور بیش از میانگین OECD صرف تحصیلات می‌کنند.

همچنین در میان این 10 کشور بخش بزرگی از سرمایه تخصیص یافته به تحصیلات از بخش خصوصی تامین می‌شود. بسیاری از این کشوها از سطوح بالاتری از مهارت‌های پیشرفته برخوردارند و عملکرد آنها در ریاضیات پیشرفته و مهارت‌های نوشتاری دارای رتبه بالایی است.

براساس گزارش OECD، تحصیلات نه علاوه بر موفقیت فردی،‌ برای کشورهایی که از شرایط اقتصادی نامناسبی برخوردارند نیز ضروری است. وال‌استریت 24/7 برای مشخص ساختن 10 کشور جهان که از بالاترین سطح تحصیل‌کرده برخوردار است،‌ کشورهایی که تا سال 2011 از بالاترین سطح جمعیت 25 تا 64 ساله فارغ‌التحصیل از کالج‌های مختلف فارغ‌التحصیل شده‌اند را مورد بررسی قرار داده و بر اساس اطلاعات به دست آورده، 10 کشور تحصیل‌کرده جهان را به این ترتیب معرفی کرده است:

روسیه: در سال 2011 بیش از نیمی از جمعیت 25 تا 64 ساله روسیه از تحصیلات سطح کالج و 95 درصد از آنها از تحصیلات دبیرستانی برخوردار بوده‌اند که در مقایسه با میانگین 75 درصدی OECD رقم قابل توجهی به شمار می‌رود. روسیه از گذشته برروی تحصیلات سرمایه‌گذاری سنگینی انجام داده اما گزارش‌های جدید درباره فساد مالی در سیستم آموزشی این کشور می‌تواند تصویر روسیه تحصیل‌کرده را مخدوش سازد.

کانادا: در سال 2011 از هر چهار کانادایی یک نفر در دوره‌های مهارتی و حرفه‌ای شرکت کرده و فارغ‌التحصیل شده‌است. کانادا در سال 2010 بیش از 16 هزار دلار را برای بهبود تحصیلات دوران دبیرستان صرف کرد و به دومین کشوری تبدیل شد که پس از آمریکا در ازای هر دانش‌آموز بیش از 20 هزار دلار هزینه کرده‌است.

ژاپن: این کشور نسبت به میانگین OECD برای تحصیلات خود مقدار کمتری هزینه کرده‌است،‌ اما در عین حال یکی از تحصیل‌کرده‌ترین کشورهای جهان به شمار می رود. 46.4 درصد از ژاپنی‌ها از تحصیلات کالج برخوردارند، 23 درصد از آنها از آموزش عالی برخوردارند، رقمی دو برابر جمعیت آمریکا که از آموزش عالی برخوردارند. همچنین میزان فارغ‌التحصیلان دبیرستانی ژاپن نیز از رتبه بالایی در میان کشورهای جهان برخوردار است.

آمریکا: این کشور در سال 2010 در ازای هر دانش‌آموز و دانشجو در تمامی مقاطع تحصیلی بیش از 22 هزار و 700 دلار خرج کرد. درحال حاضر 42.5 درصد از جمعیت آمریکا از تحصیلات کالج برخوردارند اما در عین حال جمعیت 16 تا 24 ساله در این کشور نسبت به تمامی کشورهای ارزیابی شده از پایین‌ترین سطح مهارت ریاضی برخوردار است.

کره جنوبی: کره‌ای‌ها پس از فارغ‌التحصیلی از شانس نسبتا بالایی برای یافتن شغل مناسب برخوردارند و تنها 2.6 درصد از فارغ‌التحصیلان مقطع لیسانس در  این کشور بیکارند. 40.4 درصد از جمعیت این کشور از کالج‌های مختلف فارغ‌التحصیل شده‌اند و این کشور 7.6 درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف تحصیلات می‌کند.

بریتانیا:  39.4 درصد از جمعیت این کشور فارغ‌التحصیل کالج‌ها و موسسات هم‌سطح هستند. در سال 2010 بیشترین بخش بودجه مورد نیاز تحصیلات در این کشور از بخش خصوصی تامین می‌شد که این مقدار از مشارکت بخش خصوصی از سال 2000 تا 2010 دو برابر شده‌بود. براساس گزارش OECD میزان گرایش دانشجویان بین‌المللی از سال 2000 به بعد به سوی بریتانیا افزایش قابل توجهی یافته‌است.

نیوزیلند: بسیاری از شهروندان نیوزیلند پس از اتمام دوره دبیرستان وارد دوره‌های تحصیلی تکنیکی و مهارتی می‌شوند. از میان جمعیت بزرگسال این کشور 39.3 درصد از آنها از چنین تحصیلاتی برخوردارند . این کشور در سال 2010 در ازای هر دانش‌آموز 7.28 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را هزینه کرده‌است، هزینه‌ای تقریبا برابر با مخارجی که آمریکا برای تحصیلات مردم کشورش متحمل شده‌است. در حدود 21.2 درصد از مخارج کلی دولت نیوزیلند نیز صرف تحصیلات می‌شود.

فنلاند: این کشور از سیستم آموزشی بسیار کارامدی برخوردار است و عملکرد دانش‌آموزان دبیرستانی خود را بر اساس آزمون‌های بین‌المللی می‌سنجد. دولت فنلاند نزدیک به دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را خرج تحصیلات در مقطع لیسانس می‌کند و سیستم آموزش عالی این کشور به کلی تحت پوشش مالی دولت قرار دارد. درحال حاضر و بر اساس اطلاعات OECD درحدود 39.3 درصد از فنلاندی‌ها از تحصیلات در مقطع کالج برخوردارند.

استرالیا: این کشور در دوره‌ای یکی از محبوب‌ترین مقاصد دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌رفت.  در سال 2009 بیش از 25 درصد از کل جمعیت استرالیا را خارجی‌ها تشکیل‌ داده‌بودند. با این همه براساس گزارش وال استریت ژورنال میزان علاقه دانشجویان خارجی نسبت به تحصیل در مقطع کالج در استرالیا رو به افول گذاشته‌ و اکثر این دانشجویان به دانشگاه‌ها گرایش دارند. فارغ‌التحصیلان آموزش عالی در استرالیا از شانس استخدام بسیار بالایی برخوردار هستند به طوری که در سال 2011 استرالیایی‌هایی که از مقاطع لیسانس و بالاتر فارغ‌التحصیل شده‌بودند از کمترین میزان بی‌کاری در جهان برخوردار بودند. درحال حاضر 38.3 درصد از جمعیت استرالیا از تحصیلات در مقطع کالج بهره برده‌است.

کد خبر 236011
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز