همشهری‌آنلاین: افزایش افسار گسیخته مصرف بنزین به یکی از چالش‌های وزارت نفت تبدیل شده است به طوری‌که هم اکنون بخشی از ظرفیت تولید برخی از مجتمع های پتروشیمی به تولید بنزین خام اختصاص یافته است.

مهر نوشت: آمارهای رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از جهش دوباره مصرف بنزین در روزهای پایانی مهر ماه حکایت دارد به طوری‌که در هفته سوم اولین ماه فصل پائیز حدود 73 میلیون لیتر بنزین معمولی و بنزین سوپر در کشور مصرف شده است.

پیش بینی‌ها حاکی از آن است که رشد مصرف بنزین در ماه‌های سرد سال متوقف شود و در این صورت در خوشبینانه ترین حالت متوسط مصرف این فرآورده نفتی در محدوده 68 تا 70 میلیون لیتر در روز باقی می‌ماند.

همزمان با افزایش مصرف بنزین، ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت کشور با بهره‌برداری نهایی از دو طرح بنزین سازی پالایشگاه‌های بندرعباس و اصفهان حدود 5 تا 6 میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد اما قطعا این افزایش ظرفیت تولید نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای کشور در بلندمدت باشد.

وضعیت ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم از نگاه وزارت نفت به هیچ وجه شرایط مطلوبی ندارد به طوری که بیژن زنگنه از روند ساخت این پالایشگاه میعانات گازی در دولت قبلی به عنوان یک فاجعه مدیریت پروژه یاد کرده و تاکید می‌کند: امکان بهره برداری از این پالایشگاه تا سال 94 فراهمنیست.

2 راهکار مدیریت مصرف بنزین؛ واردات و افزایش قیمت

با مرور وضعیت تولید و مصرف بنزین و حتی گازوئیل در کوتاه مدت هم اکنون، وزارت نفت دو راهکار کوتاه مدت به منظور مهار مصرف این فرآورده‌های استراتژیک نفتی را در دستور کار قرار داده است.

سناریوی اول افزایش قیمت بنزین و حتی گازوئیل مطابق با مصوبات قانونی و مورد تائید دولت و مجلس بوده که از این رو احتمال افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت بنزین به عنوان کف گرانی بهای این دو فرآورده نفتی قوت گرفته است.

بیژن زنگنه وزیر نفت هم پیشتر در یک برنامه تلویزیونی قیمت واقعی یک لیتر بنزین مطابق با بازار فوب خلیج فارس را 3000 تومان عنوان کرده است و از این رو قیمت 400 و 700 تومانی فعلی بنزین با بهای بین‌المللی آن فاصله قابل توجه ای دارد.

از این رو پیش بینی می شود برای سال آینده دست کم بهای بنزین 20 تا 25 درصد افزایش یابد که در این صورت با توجه به ذخیره بیش از دو میلیارد لیتر بنزین 400 تومانی در کارت‌های هوشمند سوخت، از سال احتمال عرضه بنزین با سه نرخ 400 تومانی، بنزین با قیمت نیمه یارانه‌ای و بنزین با قیمت آزاد وجود دارد.

ناصر رئیسی فرد رئیس انجمن جایگاه داران سوخت کشور با ارائه پیشنهادی خواستار عرضه بنزین به صورت تک نرخی شده است و تاکید می کند: با حذف نظام توزیع بنزین چند نرخی، برخی از مشکلات و به ویژه فساد در جایگاه‌های سوخت به حداقل کاهش می‌یابد.

دومین سناریوی دولت برای تامین بنزین مورد نیاز کشور، تهاتر نفت خام با بنزین برخی از کشورهای خریدار نفت ایران همچون چین، هند و حتی تهاتر نفت کوره و بنزین با امارات متحده عربی است.

دومین سهمیه‌ بنزین پائیز امشب واریز می‌شود

دومین سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای پائیز تا ساعت 24 امشب سه شنبه 30 مهر ماه به کارت‌های هوشمند سوخت واریز می‌شود.

برای آبان ماه امسال هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای با قیمت 400 تومان و بنزین آزاد با نرخ 700 تومان عرضه می شود ضمن آنکه 25 لیتر بنزین به کارت سوخت موتورسیکلت‌‌ها با نرخ نیمه یارانه‌ای اختصاص می یابد.

در دومین ماه فصل پائیز سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی بدون محدودیتی، در صورت اتمام سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای 400 تومانی خودروها از طریق کارت هوشمند سوخت خودرو قابل برداشت است.

در همین حال با توجه به آغاز توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 اتحادیه اروپا در برخی از کلانشهرها همچون تهران، اراک، کرج و اهواز، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: با وجود افزایش هزینه‌های تولید اما تا اطلاع ثانوی بنزین اروپایی با قیمت‌های مصوب و تکلیفی دولت در جایگاه‌ها عرضه خواهد شد.

در این بین مسئولان وزارت نفت و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از تثبیت قیمت و سهمیه‌های فعلی بنزین خودروها تا پایان سالجاری خبر داده اند.

کد خبر 235996
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز