همشهری آنلاین: رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در مسائل زیست‌محیطی ما در قرون وسطی قرار داریم، گفت: خشکی دریاچه ارومیه و تالاب گاوخونی سیلی‌ای بود که بر پیکر محیط زیست کشور وارد شد و همه مسؤولان را از خواب بیدار کرد.

معصومه ابتکار

به گزارش ایسنا منطقه اصفهان، معصومه ابتکار در صبحانه کاری با مسؤولان صنایع بزرگ اصفهان، اظهار کرد: زمانی که مردم و مسؤولان بسیار نا امید شده بودند به پشتوانه انقلاب، خون شهیدان و همت مردم در 24 خرداد سال 92 ناامیدی‌ها و نگرانی کنار رفت و بارقه‌های امید دوباره در کشور به وجود آمد.

وی با بیان اینکه از روز 24 خرداد مردم حس کردند که می‌توانند سرنوشت کشور خود را به دست بگیرند، افزود: مردم باید بتوانند مبتنی بر خرد، دانایی و آینده اندیشی حرکت کنند و امیدوارانه به تعالی کشور بیندیشند. به عنوان رییس سازمان محیط زیست، امروز آمده‌ام تا درباره توسعه پایدار صحبت کنم و از دولتی می‌آیم که رئیس آن آقای روحانی، کاملاً به مسائل زیست محیطی تأکید داشته است.

محیط زیست یکی از مهم‌ترین اصول دولت است

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در ابتدای آغاز دولت یازدهم، میثاق‌نامه‌ای در برابر مسؤولان قرار گرفت که توجه به سرمایه‌های انسانی و حفظ محیط زیست به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول در آن مطرح شده بود.

ابتکار با بیان اینکه ما باید گذشته را نادیده بگیریم و آسیب‌های وارد شده به اعتماد عمومی مردم، محیط زیست و اقتصاد را پشت سر بگذاریم تا بتوانیم آینده را بسازیم، تصریح کرد: حکم‌فرمایی محیط زیست از جمله برنامه‌های اولیه من به عنوان رییس سازمان محیط زیست بوده است و من اعتقاد دارم که این سازمان، متولی اجرایی محیط زیست نیست بلکه فقط یک سازمان ارائه کننده برنامه و تعیین خط مشی است.

وی اضافه کرد: رصد اجرای قوانین و نظارت بر دستگاه‌ها به عهده این سازمان است اما اجرای قوانین آن هم به صورت دقیق، به عهده تک تک مردم است که بر اساس تخصص‌ها تعریف‌های متفاوتی دارد.

محیط زیست این بار با دانایی حرکت می‌کند

رئیس سازمان محیط زیست کشور تأکید کرد: ما در این دوره مبتنی بر دانایی کار می‌کنیم و تصمیمات خلق‌الساعه را کنار گذاشته‌ایم.

ابتکار ادامه داد: دانشگاهیان امروز باید در مسایل کاربردی در کنار مسوولان حرکت کنند یعنی به مسؤولان راهکار ارائه دهند که چگونه یک تالاب را احیاء کنند و یا سندی غیر آلاینده را توسعه بخشند.

وی گفت: باید بپذیریم که در سال‌های گذشته از برخی مسائل زیست محیطی غافل شده‌ایم و حتی در مباحثی از جمله تالاب‌ها، محیط زیست را جدی نگرفته‌ایم اما امروز دریاچه ارومیه و تالاب گاوخونی چنان سیلی به محیط زیست زده است که همه مسؤولان کشور را از خواب بیدار کرده و به تلاطم انداخته است.

صنعت و محیط زیست کشور هنوز با هم درگیرند

معاون رئیس جمهوری تأکید کرد: این سیلی به این دلیل به محیط زیست خورد که در دوره‌های قبلی گفته شده بود به صحبت‌های دوستداران محیط زیست و مسئولان محیط زیست گوش کنید، اما در عمل کار خود را انجام دهید.

ابتکار با اشاره به اینکه ما در مسائل زیست محیطی در قرون وسطی قرار داریم، ادامه داد: صنعت و محیط زیست سالیان درازی است که در کشورهای پیشرفته دنیا در کنار هم پیش می‌روند و کوچک‌ترین مشکلی ندارند اما امروز این مشکل در کشور ما پابرجاست و صنعت و محیط زیست همیشه با یکدیگر درگیرند.

وی گفت: صندوق ملی محیط زیست ایران در حال ایجاد است و با به وجود آمدن این صندوق فعالیت‌های زیست محیطی پر رنگ‌تر و کار این سازمان بهبود یافته‌تر جلو خواهد رفت.

اقتصاد تنها دلار و بانک نیست

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در دولت هشتم، آقای خاتمی گفتند ما نمی‌توانیم چهره خشن فقر را نادیده بگیریم، تصریح کرد: صنعت و توسعه به راحتی می‌توانند در کنار محیط زیست پیش بروند همان‌گونه که کشور فنلاند به ما نشان داد که می‌توان هم در حوزه صنعت و هم در عرصه محیط زیست رتبه یک را داشته باشد.

ابتکار به آب مجازی و برق‌های پیرامون آن اشاره کرد و گفت: اقتصاد فقط دلار و بانک نیست، بلکه آب مجازی نیز خود یکی از موضوعات مهم اقتصادی کشور است. ما باید در فرایند توسعه‌ای آب مجازی را به دقت مد نظر قرار دهیم و متوجه باشیم برای تولید یک کیلو فولاد، یا یک کیلو گوشت گوسفندی چه میزان آب مجازی مصرف کرده‌ایم؟

وی ادامه داد: تمام برنامه‌ریزی‌ها از انتخاب متولی برای یک توسعه تا پایان اجرایی و عملیاتی شدن توسعه، باید مبتنی بر بحث آب مجازی باشد و سپس سیاست‌های کاری خود را پیش ببریم.

محیط زیست شکایت خود از فعالان مدنی را پس گرفت

معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: ما دانشگاهیان را پشتوانه حرکت خود می‌دانیم. یقیناً پژوهش پشتوانه حرکتی ما خواهد بود، البته پژوهشی که بتواند راهکار ایجاد کند. ما امروز نیازمند مطالعات کاربردی هستیم که بتواند راه حل بلند مدت ارائه دهد.

ابتکار به فعالیت فعالان مدنی اشاره کرد و افزود: در اولین اقدام خود، شکایاتی که علیه این فعالان صورت گرفته بود را پس گرفته و از روز گذشته اگر به پورتال سازمان محیط زیست مراجعه شود، خواهید دید که در آن از همه فعالان محیط زیست کشور خواستار شده‌ایم که دیدگاه‌ها، پیشنهادات و انتقادات زیست محیطی خود را به ما ارائه دهند تا ما نقاط ضعف و ایرادات خود را پیدا کنیم و امیدواریم فعالان مدنی استان اصفهان، اولین فعالانی باشند که وارد این سامانه می‌شوند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور در سفر به اصفهان با نماینده ولی فقیه در استان و رئیس حوزه علمیه اصفهان ملاقات کرد.

ابتکار پس از حضور در اداره کل محیط زیست استان اصفهان و دیدار با جمعی از دانشگاهیان و فعالان محیط زیست استان با آیت‌الله مظاهری - رئیس حوزه علمیه اصفهان- و پس از آن با آیت‌الله طباطبایی‌نژاد - امام جمعه اصفهان - ملاقات کرد.

کد خبر 235866
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز