گروه اجتماعی: رئیس‌جمهور دیروز ۳وزیر باقیمانده دولتش را به مجلس معرفی کرد.

علی اصغر فانی

علی‌اصغر فانی، رضا فرجی‌دانا و سیدرضا صالحی‌امیری به‌ترتیب برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان برای کسب رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شدند تا تکلیف 3وزارتخانه باقیمانده دولت یازدهم نیز مشخص شود؛ وزارتخانه‌هایی که در دور اول نتوانستند دارای وزیر شوند. از 3وزیر پیشنهادی 2نفر در این مدت سرپرست وزارتخانه‌های مزبور بودند. هر کدام از معرفی‌شدگان برای کسب رأی اعتماد برنامه‌های خود را اعلام کرده‌اند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش‌

علی‌اصغر فانی متولد 1333دارای دکتری مدیریت دولتی، هم‌اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت‌مدرس است. وی مدیرکلی آموزش متوسطه آموزش و پرورش در دوره وزارت مظفر و اکرمی و همچنین مدیریت مناطق را در کارنامه خود دارد. او در دولت نهم و پیش از روی کار آمدن محمود فرشیدی، 70روز سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را عهده‌دار بوده است. در رئوس برنامه‌های فانی بر رسالت خطیر آموزش و پرورش، آموزش و پرورش به مثابه مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی، آموزش و پرورش یک نهاد فرهنگی - اجتماعی، تحول بنیادین در آموزش و پرورش، معلم، عنصر اصلی تعلیم و تربیت و عامل اساسی تحول بنیادین و اقتصاد آموزش و پرورش تأکید شده است. همچنین از ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در همه مولفه‌ها و ارکان نظام آموزش و پرورش، به‌عنوان راهبرد اصلی نام برده شده است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری

رضا فرجی‌دانا، مدرک کارشناسی خود را در سال 1365در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران دریافت کرد و سپس برای ادامه تحصیل در دانشگاه واترلو عازم کانادا شد. وی تحصیلات خود را در این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد (1368) و دکتری (1372) در رشته مهندسی برق به انجام رسانده است و بین سال‌های 1381تا 1384رئیس دانشگاه تهران بود. وی بعد از استعفای دکتر معین از وزارت علوم دولت خاتمی در سال 82به مجلس معرفی شد اما موفق به اخذ رأی اعتماد نشد. برنامه فرجی دانا رویکردی آینده‌نگر و منعطف دارد و براساس اسناد بالادستی تهیه و تدوین شده است. در برنامه فرجی‌دانا بر سهم وزارت علوم در حفظ و ارتقای موقعیت علمی و اقتدار کشور در منطقه و در سطح بین‌المللی تأکید شده و این سهم مهم‌ترین عامل در تحقق چشم‌انداز و افق ترسیم شده در اسناد بالادستی محسوب شده است. در بخشی از برنامه وی چنین آمده است: براین اساس، سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت در دولت یازدهم نیز اهمیت می‌یابد و کلیه گروه‌های ذی‌نفع، ذی‌صلاح و ذی‌علاقه انتظار دارند که وزارت متبوع با مشی تدبیر و اعتدال، سکان هدایت علم و فناوری جامعه به سوی تعالی و پیشرفت را با بهترین کیفیت عملکردی به‌دست گیرد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

سیدرضا صالحی‌امیری، مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته علوم سیاسی و دکتری را در رشته مدیریت به پایان رساند و همزمان تدریس در دانشگاه‌های مختلف را آغاز کرد. رساله دکتری وی با نام «مدیریت تنوع قومی در ایران و جهان» است. وی به‌عنوان مدیر گروه مقطع کار‌شناسی ارشد مدیریت امور فرهنگی، معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بوده و مقالاتی در حوزه‌های فرهنگی ـ اجتماعی و سیاست خارجی در سمینارها و همایش‌های کشوری ارائه کرده است.

رئوس برنامه وزیر پیشنهادی ورزش و امور جوانان: در برنامه وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بر مسائلی همچون آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی، حل مشکلات جوانان، برخورداری از سلامت رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره‌مند از محیط‌زیست تأکید شده است.

سالم‌سازی فضاهای ورزشی، تقویت جایگاه زن در صحنه‌های ورزشی، تلاش در جهت رفع آسیب‌های اجتماعی جوانان و توجه به مقتضیات دوره جوانی، نیازها و توانایی‌های آنان، توانمندسازی بخش‌های خصوصی و کاهش تصدی دولت در بخش ورزش، توسعه فضاهای ورزشی و تقویت هویت ملی جوانان متناسب با آرمان‌های انقلاب اسلامی، فراهم‌کردن محیط رشد فکری و علمی و تلاش در جهت رفع دغدغه‌های شغلی، ازدواج، مسکن و آسیب‌های اجتماعی آنان، توجه به مقتضیات دوره جوانی و نیازها و توانایی‌های آنان دیگر برنامه‌های صالحی‌امیری است.

کد خبر 235744
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز