۴۳ سازمان غیردولتی فعال در حوزه میراث‌فرهنگی کشور از استان‌های مختلف با ارسال نامه‌ای خطاب به محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی کشور، در رابطه با رویه اخیر خروج آثار تاریخی کشور ابراز نگرانی کردند و خواستار رسیدگی به تخلفات شدند.

کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی شهر تهران، دیروز نامه انجمن‌های دوستدار میراث‌فرهنگی کشور در اعتراض به خروج آثار تاریخی از فهرست میراث ملی کشور را به روزنامه همشهری ارسال کرد. در نامه انجمن‌های دوستدار میراث‌فرهنگی و فعالان این حوزه خطاب به نجفی آمده است: متأسفانه از ابتدای دولت نهم، شاهد ثبت حساب نشده و همراه با پرونده‌های ناقص در مورد آثار و بناهای تاریخی کشور بوده‌ایم که این اتفاق به هیچ وجه به صلاح هویت کشور نبود و آرام‌آرام به یک معضل برای کشور و سازمان میراث‌فرهنگی تبدیل شد و بحرانی با نام خروج آثار تاریخی از فهرست میراث ملی کشور را به‌دنبال داشت.

در ادامه این نامه آمده است: روند فعلی خروج آثار تاریخی کشور از ثبت و تخریب‌های ناشی از آن، نگران‌کننده و نشان‌دهنده تخلف‌ها و کوتاهی بخش‌های مرتبط در این موضوع همچون اداره کل‌حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی کشور و گاهی در استان‌ها و دفتر ثبت آثار کشور در سال‌های گذشته است.

در این نامه آمده است: در اثر عدم‌رعایت موازین حقوقی در ثبت بناهای تاریخی و جبران نشدن حق عدم‌النفع مالکان از ثبت آثار تاریخی، به‌تدریج مالکان از سازمان میراث‌فرهنگی در دیوان عدالت اداری طرح شکایت کردند و از اواخر سال1389 نخستین اثر تاریخی کشور از ثبت خارج و تخریب شد و تاکنون براساس اطلاعات موجود، ده‌ها اثر تاریخی در کشور از ثبت خارج شده است. این موضوع از تهران آغاز و امروز در بیشتر نقاط کشور ازجمله استان‌هایی چون اصفهان، خوزستان، فارس، همدان، یزد و غیره همه‌گیر شده است. این موضوع تا آنجا پیش رفته که حریم کاخ گلستان به‌عنوان نخستین اثر ثبت جهانی پایتخت و شانزدهمین اثر ثبت جهانی ایران، با رأی اخیر دیوان عدالت اداری شکسته شده و این اثر جهانی را در آستانه قرار گرفتن در فهرست میراث جهانی در خطر و حتی خروج از فهرست آثار جهانی یونسکو قرار داده است.

سازمان‌های غیردولتی فعال در حوزه میراث‌فرهنگی خواستار رسیدگی و شفاف‌سازی‌ در رابطه با خروج آثار تاریخی کشور و ارائه گزارش آن به افکار عمومی، برخورد با متخلفان احتمالی و رفع ریشه‌های این بحران و بازگرداندن جایگاه ثبت آثار تاریخی در افکار عمومی شدند.

کد خبر 235626

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز