همشهری آنلاین: یک نماینده پیشین مجلس با اشاره به بازنشستگی زودهنگام برخی اساتید در سال‌های اخیر و انتقاد رییس‌جمهور از این مساله گفت: بازگشت اساتید سالم به فضای دانشگاهی کشور به نفع جامعه است.

حجت الاسلام ابراهیمی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به صحبت‌های رییس‌جمهور در دانشگاه تهران و تأکید بر لزوم پیگیری دیپلماسی علمی در کشور، اظهار کرد: راه طی شده توسط علما و دانشمندان بهترین، سالم‌ترین و دقیق‌ترین راه است. اگر از طریق پیگیری دیپلماسی علمی، دانشمندان ما بتوانند با دانشمندان سایر کشورها ارتباط برقرار کنند، این ارتباط می‌تواند خیلی از مسائل و مشکلات ما را برطرف کند.

وی با اشاره به مراودات علمی که در گذشته میان عالمان کشورها برقرار می‌شد، خاطرنشان کرد: در گذشته‌های دور، یکی از گونه‌های قوی دیپلماسی که بین همه دولت‌ها و کشورها برقرار بود، دیپلماسی علم و رابطه ناگسستنی میان علما و دانشمندان کشورها با یکدیگر بود.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه "دیپلماسی علمی بهترین کلید گشایش درهای بسته است"، گفت: دیپلماسی علم می‌تواند هم به اقتصاد، هم به فرهنگ و هم به سیاست کمک زیادی کند. این دیپلماسی کارآمدترین نوع دیپلماسی است و اگر با برنامه‌ای دقیق اجرایی شود، می‌تواند دل‌ها را به یکدیگر مرتبط سازد.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به تاکید رییس‌جمهور بر ورود وزارت اطلاعات به این عرصه برای باز کردن راه دیپلماسی علمی، تصریح کرد: در کشورهای دیگر سرویس‌های اطلاعاتی راه را برای انواع فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی باز می‌کنند. وزارت اطلاعات می‌تواند مهم‌ترین و بالاترین نقش را در شناسایی افراد، علما و دانشمندان ایفا کند. وظیفه وزارت اطلاعات ما این است که جاده را برای انواع فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی در کشور باز کند.

وی همچنین با اشاره به انتقادات رییس‌جمهور از بازنشستگی زودهنگام برخی اساتید در سال‌های اخیر، تاکید کرد: واژه بازنشستگی در زمینه‌های علم و دانش، تعلیم و تعلم در اسلام معنا ندارد. در تاریخ اسلام، ما عالم بازنشسته نداریم، چراکه دلیلی برای بازنشستگی علما در اسلام وجود ندارد.

ابراهیمی در پایان اظهار کرد: بازگشت اساتید سالم و اساتیدی که هیچگونه انحرافی در آنها وجود ندارد، به نفع دانشگاه و جامعه است و می‌تواند به فضای علمی و دانشگاهی کشور کمک بسیاری کند.

کد خبر 235467
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز