گروه بورس: صعود خیره‌کننده بورس اوراق بهادار در ماه‌های اخیر، در عین حال که موجبات افزایش سود سرمایه‌گذاران را فراهم کرده، باعث افزایش نگرانی نهادهای نظارتی بازار سرمایه شده است.

به گزارش همشهری، آمارها نشان می‌دهد تعداد خریداران سهام از اول امسال تاکنون از مرز 2.5میلیون نفر گذشته که نشان‌دهنده موج ورود سرمایه‌گذاران تازه وارد و غیرحرفه‌ای به بورس است. به‌نظر می‌رسد همزمان با افزایش حجم نقدینگی به 500هزار میلیارد تومان و رکود بازارهای رقیب نظیر مسکن، طلا و ارز، تعداد قابل‌توجهی از سهامداران غیرحرفه‌ای برای خرید سهام و سرمایه‌گذاری در بورس وسوسه شده‌اند که این موضوع در زمان فعلی، که ریسک بازار افزایش یافته، نگران‌کننده شده است.

ریسک بازار بالارفته

چند روز پیش علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس با حضور در یک برنامه تلویزیونی از سرمایه‌گذاران خواست تا شتابزده وارد بازار نشوند و با تشکیل سبد سهام، ریسک خود را کاهش دهند. او همچنین به سرمایه‌گذاران جدید توصیه کرد تا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌طور غیرمستقیم وارد بازار شوند. محمود رضا خواجه‌نصیری مدیر نظارت سازمان بورس هم هشدار داده که افزایش شتاب رشد شاخص به‌ویژه در چند روز اخیر باعث افزایش ریسک بازار شده و سهامداران باید با دقت بیشتری اقدام به خرید و فروش سهام کنند.

ابهام‌های موجود در بازار

امیرحمزه مالمیر مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس هم به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: در تصمیم‌گیری‌های خود، ابهامات موجود را مورد توجه قرار داده و با تحلیل همه‌جانبه اطلاعات، اقدام به تصمیم‌گیری کنند. او در توضیح این ابهامات گفت: یکی از ابهام‌هایی که همه‌ صنایع را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، ابهام در آثار اصلاحیه‌ استاندارد شماره‌ 16 حسابداری است.

یکی دیگر از ابهامات کلی درخصوص شرکت‌هایی است که نرخ فروش آنها توسط مراجع خاصی تعیین می‌شود که این امر اولاً مناقشات زیادی را بین شرکت‌ها و مراجع تصمیم‌گیر ایجاد کرده و از طرف دیگر ممکن است شرکت‌های خاطی را با جرایم مالی سنگینی روبه‌رو سازد؛ چنان که هنوز اثر دعوا بین پالایشگاه‌ها و شرکت ملی پالایش و پخش مشخص نیست. مالمیر گفت: در سهام بانک‌ها نیز نحوه‌ تسعیر نرخ ارز و نحوه‌ برخورد بانک مرکزی با این موضوع همچنان یکی از ابهامات اصلی است؛ ضمن اینکه بانک مرکزی در پایان سال90 از حساب بانک‌ها برداشت‌هایی داشته که هنوز ابهام مربوط و نحوه‌ برخورد نهایی با این موضوع روشن نیست.

کد خبر 235413
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز