همشهری آنلاین: نشریه فیفا که ویژه پانزدهمین دوره مسابقات فوتبال جام جهانی نوجوانان منتشر شده، به معرفی تیم‌های شرکت کننده در این دوره از مسابقات پرداخته است. این نشریه در این مطلب با تاکید بر اینکه ایران نمی‌تواند حریف راحتی برای نامداران جهان باشد، از نماینده کشورمان به عنوان تیمی غیرقابل پیش‌بینی یاد کرده است.

فوتبال جوانان

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، نشریه ویژه فیفا مسابقات فوتبال جام جهانی نوجوانان امروز پنجشنبه و همزمان با مراسم افتتاحیه پانزدهمین دوره مسابقات فوتبال جام جهانی نوجوانان منتشر شد. در این نشریه که به معرفی تیم‌های حاضر در این دوره از مسابقات اختصاص دارد، اشاره ای به تاریخچه حضور ایران در ادوار مختلف مسابقات شده است.

در این مطلب آمده است: تیم ایران تا قبل از حضور در جام جهانی 2013 دو بار دیگر در جام جهانی شرکت کرده است که بهترین نتیجه این دو بار حضور با علی دوستی مهر اتفاق افتاده و ایران توانسته در مرحله یک هشتم نهایی حضور داشته باشد. ایران در رنکینگ مسابقات جام جهانی نوجوانان در رده 47 قرار دارد و 7 بازی کرده که دو برد، یک مساوی و 4 باخت بدست آورده و شش گل زده و 8 گل خورده دارد. بهترین نتیجه ایران در جام جهانی در بازی مقابل گامبیا در جام جهانی 2009 نیجریه اتفاق افتاد که ایران دو بر صفر گامبیا را شکست داد.

به هر جهت این سومین‌بار است که ایران در جام جهانی نوجوانان شرکت می‌کند. بار اول در جام جهانی 2001 در مرحله مقدماتی حذف شد اما در جام جهانی 2009 توانست به مرحله یک هشتم نهایی صعود کند اما در وقت اضافه دو بر یک مقابل اروگوئه شکست خورد. با توجه به جام جهانی 2001 و جام جهانی 2009، ایران در میان تیم‌هایی که گل نخورده است توانسته رتبه جالب توجه هفتم را به خود اختصاص دهد و 398 دقیقه گل نخورد. البته این عدد در بین کشورهای آسیایی یک رکورد محسوب می‌شود.

در سال 2009 ایران برای اولین‌بار از مرحله گروهی به مرحله حذفی صعود کرد، ایران در مرحله گروهی با کشورهای کلمبیا، هلند و گامبیا همگروه شده بود. قبل از ایران در دوره‌های گذشته جام جهانی تنها تیم‌های چین‌تایپه در سال 1985 و بحرین در سال 1989 توانسته بودند از گروه‌شان صعود کنند. در جام جهانی 2011 هم ازبکستان و ژاپن از گروه‌شان صعود کردند.

عملکرد خوب تیم زیر17 سال ایران در سال 2009، با همین کادری که دوباره هدایت فنی تیم نوجوانان ایران را برعهده گرفته‌اند، افکار عمومی و رسانه‌های ایران را به یاد آخرین درخشش تیم ملی امید ایران در المپیک 1976 مونترال انداخته بود. هر چند بر اساس اطلاعاتی که بدست فیفا رسیده است، اکثر بازیکنانی که تیم ملی زیر17 سال ایران را در نیجریه همراهی می‌کردند، در حال حاضر عضو تیم ملی المپیک ایران هستند.

ایران میزبان رقابت‌های مقدماتی آسیا در سال 2012 هم بود و توانست در مرحله حساس یک چهارم نهایی، 5 بر یک تیم قدرتمند استرالیا را شکست دهد اما در بازی نیمه نهایی مقابل ازبکستانی حذف شد که آنها قهرمانی رقابت‌های قهرمانی آسیا شدند.

به هر حال این سومین بار است که ایران پایش به جام جهانی باز می‌شود. تعداد حضور ایران در جام جهانی کم است اما این تیم با علی دوستی مهر نمی‌تواند حریف راحتی برای تیم‌های نامدار جام جهانی باشد تا غیرقابل پیش‌بینی تلقی شود.

کد خبر 235328
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز