چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: انفجارهای مرگبار اکنون به رویدادی روزانه و بخشی از زندگی عادی عراقی‌ها تبدیل شده‌است.

انفجار

همه بخش‌های عراق از جنوب تا مرکز، شرق تا غرب و حتی شمال که منطقه‌ای معمولا آرام در سال‌های گذشته بوده‌است، در ماه‌های اخیر هر روز شاهد انفجارهای مرگبار هستند؛ انفجارهایی که مسئولیت تقریبا همه آنها را گروه القاعده عراق به‌عهده گرفته و می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک تحقیق دانشگاهی که به تازگی در آمریکا تهیه و منتشر شده نشان می‌دهد، شمار غیرنظامیان کشته‌شده در عراق از زمان آغاز جنگ سال 2003تا‌کنون، 5برابر رقمی است که تا‌کنون اعلام شده‌است.

تا‌کنون تصور می‌شد که 115هزار غیرنظامی عراقی در درگیری‌ها و انفجارهای سال‌های اخیر کشته شده‌اند، اما اکنون این گزارش مطالعاتی جدید نشان می‌دهد که بیش از 500هزار غیرنظامی عراقی در این درگیری‌ها کشته شده‌اند. آخرین رقمی را که از تلفات غیرنظامیان عراقی منتشر شده‌بود مؤسسه انگلیسی شمارش اجساد تهیه کرده بود. اکنون اما گزارش جدید توسط جمعی از محققان دانشگاه‌های آمریکا و کانادا و براساس جدیدترین آمار وزارت بهداشت و سازمان امنیت داخلی عراق تهیه شده است.

این آمار شامل غیرنظامیانی می‌شود که مستقیم یا غیرمستقیم بر اثر جنگ اخیر عراق کشته شده‌اند؛ کسانی که در حملات و انفجارهای انتحاری کشته شده‌اند یا کسانی که به‌دلیل کمبود دارو یا مواردی از این دست که نتیجه جنگ آمریکا بوده جانشان را از دست داده‌اند. تهیه‌کنندگان این گزارش هدف از کارشان را ارائه تصویری روشن‌تر از پیامدهای یک جنگ مرگبار اعلام کرده‌‌ و گفته‌اند که با این گزارش می‌خواهند به دولت‌ها و به‌ویژه دولت آمریکا یادآوری کنند بار دیگر که تصمیم به شروع جنگ گرفت دقیق‌تر به تبعات مرگبار آن فکر کند. در این گزارش همچنین به افزایش میزان مرگ‌ومیر عراقی‌ها بر اثر بیماری قلبی یا سرطان که هر دو از تبعات جنگ است، اشاره شده‌است.

این در حالی است که انفجارهای مرگبار ماه‌های اخیر همچنان به‌صورت روزانه در نقاط مختلف عراق ادامه دارد. در تازه‌ترین این انفجارها که در روز عید قربان روی داد، در شهر کرکوک 18نفر بر اثر انفجار خودروی بمبگذاری شده کشته شدند. شبکه خبری المانیتور در گزارشی درباره وضعیت این روزهای عراق به سردخانه‌های سیاری اشاره کرده‌است که برای نگهداری اجساد غیرقابل شناسایی قربانیان انفجارها استفاده می‌شود.

در این سردخانه‌ها که به‌صورت محلی نگهداری و اداره می‌شوند، اجساد گاهی تا ماه‌ها می‌مانند تا کسی برای شناسایی‌شان پیدا شود. در این گزارش به یکی از این سردخانه‌ها در شهر بابل اشاره شده که هر روز صفی طولانی از خانواده‌های عراقی برای پیدا کردن اجساد عزیزانشان تشکیل می‌شود.

کد خبر 235277
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز