ایلام- مجتبی کاور: سد دویرج که حالا به نام سد شهدای محرم تغییرنام یافته ازجمله طرح‌های مهم شهرستان دهلران به‌حساب می‌آید که عملیات اجرایی آن از سال۷۹ شروع شده است.

 کشاورزان  ایلامی چشم‌انتظار تکمیل سد ناتمام

 این طرح با هدف تامین آب کشاورزی 6هزار و 500هکتار از زمین‌های دشت دهلران و موسیان و تامین حقابه زمین‌های کشاورزی موسیان به وسعت 4هزار و 200هکتار به اجرا درآمد و همان وقت اعلام شد که ساخت سد حدود 8سال زمان می‌برد. سد دویرج از نوع خاکی با هسته رسی به حجم مخزن 191میلیون مترمکعبی 66متر بلندی دارد و تاج سد 234متر (از سطح دریا) بوده و طول تاج سد 1040متر است. ابتدا زمان بهره‌برداری این سد سال 87 اعلام شد ولی به‌دلیل مشکلات مالی این پروژه نهایتا با 60درصد پیشرفت فیزیکی در موعد مقرر به بهره‌برداری نرسید. بعدها این طرح در ردیف پروژه‌های مهر ماندگار قرار گرفت و تمامی دستگاه‌های مرتبط و مجری این سد موظف شدند با رفع مشکلات پیش‌رو تا پایان بهمن‌ماه سال گذشته شبکه آبیاری و زهکشی سد انحرافی دویرج را به پایان برسانند. سرانجام کار آبگیری سد در دهه فجر سال گذشته آغاز شد و در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری با حضور وزیر وقت نیرو، سد به بهره‌برداری رسید اما از آن زمان تاکنون آب این سد هیچ‌گونه استفاده‌ای نداشته چراکه کار کانال‌های زهکشی و کانال‌های پایین دست این سد تمام نشده و این مسئله اکنون صدای کشاورزان موسیانی را به‌خاطر خساراتی که به آنها وارده ساخته‌ در آورده است.

پروژه بدهکار است

علی‌اصغر علی‌پور، نماینده کارفرمای سد و شبکه زهکشی سد شهدای محرم (دویرج) در همین رابطه به خبرنگار همشهری گفت: شبکه زهکشی در سطح 5هزار و 800هکتار در حال ساخت است که از این میزان 2هزار و 150هکتار برای بهبود شبکه و 3هزار و 650هکتار در بخش توسعه آن است. وی عنوان کرد: این سد 3 آبگیر دارد که آبگیر نخست به میزان 24میلیون مترمکعب نیاز پتروشیمی را تأمین می‌کند، آبگیر دوم 1700هکتار اراضی دشت پتک و آبگیر سوم 5هزارو 800هکتار اراضی دشت موسیان و دهلران را از نظر آبرسانی تأمین می‌کند. مجری طرح زهکشی سد شهدای محرم افزود: برای اجرای شبکه زهکشی دویرج تاکنون 25میلیارد تومان هزینه شده و پیشرفت طرح 68درصد است ولی برای اتمام طرح زهکشی برابر مطالعات انجام شده چیزی حدود 15میلیارد تومان نیاز است. وی با بیان اینکه از اسفند‌ماه سال گذشته تاکنون حتی یک ریال به پیمانکار این پروژه که قرارگاه سازندگی خاتم است پرداخت نشده اضافه کرد: حدود 4میلیارد تومان به پیمانکار بدهکار هستیم. علی‌پور ادامه داد: امسال اعتبار اختصاص یافته به سد و شبکه 15میلیارد تومان است ولی متأسفانه سد و شبکه چیزی حدود 14میلیارد تومان بدهی دارد که اگر اعتبار برای امسال محقق بشود باز ما برای ادامه کار به مشکل مالی برخورد خواهیم کرد. وی بیان داشت: به‌نظر من باید از محل منابع عمومی اعتبارات به این پروژه پول تزریق شود تا این پروژه هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

مردم سد نمی‌خواهند

فرهان عسکری، نماینده کشاورزان موسیان نیز گفت: از سال 76تاکنون آب زمین‌های کشاورزی این منطقه قطع شده و بارش ناچیز و خشکسالی‌های اخیر هم مزید بر علت شده تا کشاورزان خسارت ببینند و بعضا دست از کار بکشند. وی عنوان کرد: اگر سد انحرافی قدیمی دست نمی‌خورد هیچ مشکلی به‌وجود نمی‌آمد و کشاورزان ‌مانند گذشته از آب این سد استفاده می‌کردند. وی با اشاره به اینکه اگر زمین‌های کشاورزی نبود مردم خیلی وقت پیش موسیان را تخلیه و به شهرها مهاجرت می‌کردند اظهار داشت: با این کندی کار، شبکه‌های سد تا سال آینده هم به بهر‌ه‌برداری نمی‌رسد. وی عنوان کرد: مردم، سد انحرافی نمی‌خواهند، برخی از خانواده‌ها به‌خاطر مشکلات مالی، کارشان به کمیته امداد کشیده است. همچنین نماینده حوزه جنوبی استان ایلام در مجلس شورای اسلامی از روند عملیات اجرایی شبکه‌های آبیاری و زهکشی سد شهدای محرم(سد دویرج) به‌شدت ابراز نگرانی کرد و گفت: سهل‌انگاری پیمانکار در اجرای این پروژه محرز است. علی‌محمد احمدی با بیان اینکه هدف از این سرمایه‌گذاری‌های کلان انتقال آب به اراضی کشاورزی و آبادی منطقه است افزود: ایجاد اشتغال، تأمین معیشت مردم و کار و تولید از اهداف دیگری است که برای این پروژه‌ها طراحی شده است. وی از بی‌توجهی پیمانکار در زمینه تسریع در عملیات اجرایی این پروژه انتقاد کرد و گفت: روند این پروژه را در مرکز پیگیری خواهم کرد و پیمانکار باید به‌علت تعلل در عملیات اجرایی طرح جوابگو باشد.

صرف 250میلیارد ریال هزینه

فرماندار شهرستان دهلران نیز در این خصوص گفت: شبکه‌های آبیاری و زهشکی این سد 68درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا‌کنون اعتباری بالغ بر 250میلیارد ریال برای این شبکه‌ها هزینه شده اما به‌دلیل سهل‌انگاری مسئولان پیشین هنوز تکمیل نشده است. بهزاد علیزاده بیان داشت: طول کانال‌های این شبکه 47کیلومتر است که متأسفانه با گذشت 7سال از شروع آن تنها 39کیلومتر کانال حفر شده است. وی تأکید کرد: با توجه به اینکه اجرای این پروژه زمان‌بر بوده و کشاورزان مشکلاتی در تأمین آب زمین‌های کشاورزی خود داشته‌اند تا زمانی که سد انحرافی تکمیل می‌شود آب اراضی کشاورزی ولو با کانال خاکی باید تأمین شود.

کد خبر 234779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز