گروه ادب و هنر: بیست‌وهفتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی به‌کار خود پایان داد که فیلم «تنهای تنهای تنها» ساخته احسان عبدی‌پور بیشترین جوایز را به خود اختصاص داد.

پرواز  پروانه‌های  زرین از آسمان اصفهان

تنهای تنهای تنها پروانه‌های زرین بهترین فیلم، کارگردانی و بازیگر کودک و نوجوان بخش مسابقه سینمای ایران و پروانه زرین بهترین فیلمنامه بخش مسابقه بین‌الملل را از آن خود کرد تا پدیده سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، فاتح اصلی بیست‌وهفتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان لقب بگیرد.

هیأت داوران بخش مسابقه سینمای ایران کوشید تا با تقسیم جوایز دل همه را به دست بیاورد. به این ترتیب «عملیات مهدکودک» که محصول فارابی است و پرطرفدارترین فیلم جشنواره نیز از نگاه مخاطبان کودک بود دیپلم افتخار بهترین فیلم را گرفت.

تنهای‌تنهای تنها جایزه فیلم و کارگردانی را برد و «او خوب سنگ می‌زند» هم در فیلمنامه‌نویسی برگزیده شد. «گنجشکک اشی‌مشی» هم که محصول مشترک چند کارگردان خوش‌سابقه سینمای کودک بود جایزه ویژه هیأت داوران را دریافت کرد.

بیست‌وهفتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان برای کسانی که فیلم‌های سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر را دیده بودند خیلی تازگی نداشت. چون بیشتر فیلم‌های بخش مسابقه همان آثاری بودند که پارسال در جشنواره فجر به نمایش درآمده بودند. از سوی دیگر کیفیت فیلم‌ها هم صدای منتقدان و اهالی سینما را درآورد و در سلسله نشست‌هایی که در طول جشنواره برپا شد حرف‌هایی که سال‌هاست از آنها در زمینه سینمای کودک می‌شنویم تکرار شد.

درباره وضعیت سینمای کودک که همه در مورد بحرانی بودنش اتفاق‌نظر دارند و جشنواره‌ای که چراغ این سینما را روشن نگاه‌داشته تحلیل‌های زیادی مطرح شده که برخی از آنها جای بررسی و دقت‌نظر بیشتر دارند. بیست‌وهفتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان احتمالا آخرین دوره‌ای بود که با دبیری احمدمیرعلایی برگزار شد. مدیرعامل بنیاد فارابی در این سال‌ها تلاش و بودجه زیادی صرف رونق دوباره سینمای کودک کرد و آنچه در جشنواره امسال شاهدش بودیم نشان از شکست سیاست‌های حمایتی فارابی داشت. میرعلایی تلاش زیادی کرد تا این سینما را زنده نگه دارد ولی پویایی سینمای کودک نیازمند فاکتورهای متعددی است که فقط یکی از آنها حمایت مالی دولت است. در کنار اینها باید به این موضوع هم اشاره کرد که تیم فعلی فارابی جشنواره کودک این سال‌ها را فارغ از کیفیت فیلم‌ها خوب و آبرومند برگزار کردند. جمعه‌شب پرواز پروانه‌ها در آسمان اصفهان دیدنی و چشم‌نواز بود.

توصیه وزیر ارشاد به سازمان سینمایی برای توجه به سینمای کودک

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه‌ جشنواره فیلم کودک تصریح کرد: وقتی فیلمنامه‌نویس، کارگردان یا تهیه‌کننده‌ای با عشق و علاقه پا به فیلمسازی کودک و نوجوان می‌گذارد باید از او حمایت کرد. من به مسئولان سازمان سینمایی توصیه می‌کنم از تولید فیلم کودک حمایت کنند.

به گزارش ایسنا، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان که شامگاه 19مهرماه در اصفهان برگزار ‌شد، با اشاره به تأثیر سینما برکودکان خاطرنشان کرد: این تأثیر سریع و شگرف بر کودکان و نوجوانان در شکل‌گیری نسلی خشن و بی‌قید و بند مؤثر خواهد بود. ظرفیت معرفت‌سازی در هنر هفتم قابل چشم‌پوشی نیست. برای کشوری جوان و نظامی آرمان‌گرا مثل نظام جمهوری اسلامی استفاده از ظرفیت سینما در شکل‌گیری نسل آینده ضرورت دارد.

جنتی همچنین به رسالت جشنواره کودک اشاره کرد و گفت: یکی از رسالت‌های مهم سینمای کودک و نوجوان دفاع از حقوق قربانیان جنگ است و سینمای کودک نیازمند صلح و آرامش است. سینما می‌تواند ندای صلح طلبی کودکان ایرانی را به جهان برساند. وقتی فیلمنامه‌نویس، کارگردان یا تهیه‌کننده‌ای با عشق و علاقه پا به فیلمسازی کودک و نوجوان می‌گذارد باید از او حمایت کرد و من به مسئولان سازمان سینمایی توصیه می‌کنم از تولید فیلم کودک حمایت کنند. وزیر ارشاد در پایان سخنانش از همه دست‌اندرکاران جشنواره فیلم کودک، مدیران، داوران کودک، صداپیشگان همزمان فیلم‌ها و نیز مسئولان برگزاری جشنواره در اصفهان تشکر کرد.

همچنین سیداحمد میرعلایی (دبیر جشنواره و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی) با اشاره به سپری شدن 4 سال از مسئولیتش در بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: همیشه سعی کرده‌ام مثل پدرم و مثل تمام آموزگارانی که از آنها نیکی‌ را آموختم، بدون وابسته‌شدن به چیزهایی که موقتی است، زندگی کنم.

مدیرعامل بنیاد فارابی با تأکید بر اینکه سعی کرده در کارش کم‌فروشی نکند، گفت:‌ 4سال توفیق خدمت در بنیاد سینمایی فارابی را داشتم که در 3 سال اخیر وظیفه دبیری جشنواره فیلم کودک و نوجوان را نیز برعهده داشتم. در این مدت با تمام توان خودم و همراه با همکاران بی‌ادعا و زحمتکش‌ام تلاش و سعی کردیم که کم‌فروشی نکنیم.

میرعلایی همچنین با تأکید بر اینکه وضعیت سینمای کودک نسبت به 3 سال قبل قابل مقایسه نیست، بیان کرد: 3 سال قبل وضعیت سینمای کودک مساعد نبود. البته امروز هم سینمای کودک با شرایط ایده‌آل خود فاصله دارد اما حداقل می‌توان گفت سینمای کودک ایران از کما خارج شده است. امروز کاروان سینمای کودک در مسیری روشن گام برمی‌دارد و دیگر کسی را یارای توقف آن نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اینکه ممکن است روزهای پایانی فعالیتش در بنیاد فارابی باشد، گفت:‌ از همکارانم در بنیاد فارابی و ستاد اجرایی جشنواره کودک متشکرم که در سال‌های مسئولیتم باعث پشتگرمی‌ام بودند، این عزیزان که چند برابر توانشان تلاش و حتی خارج از وظایف‌شان مرا یاری کردند.

برگزیدگان بیست‌وهفتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان مسابقه سینمای ایران

بهترین فیلم: تنهای تنهای تنها
کارگردانی: احسان عبدی‌پور (تنهای تنهای تنها)
فیلمنامه: هادی محقق (او خوب سنگ می‌زند)
بازیگر: میثم فرهومند(تنهای تنهای تنها)
دستاورد فنی: سفر زمان
جایزه ویژه هیأت داوران: گنجشکک اشی‌مشی
جایزه شهید بهنام محمدی: امیرحسین رفیعا برای بازی در تابستان طولانی
جایزه ویژه داوران کودک: عملیات مهدکودک

مسابقه بین‌الملل

بهترین فیلم: او خوب سنگ می‌زند
کارگردانی: هادی محقق(اوخو‌ب سنگ می‌زند)
فیلمنامه: احسان عبدی‌پور (تنهای تنهای تنها)
بهترین فیلم آسیایی: اوشین
پویانمایی بلند: ملکه برفی
بهترین فیلم داوران کودک و نوجوان: جک کشاورز
بازیگر کودک و نوجوان: هونکه هامادا برای اوشین
دستاورد فنی و هنری: خانه‌ای باید جست
جایزه ویژه سیفژ: گنجشکک اشی‌مشی

کد خبر 234768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز