شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

آلیس مونرو، برنده نوبل ادبیات شد .آلیس مونرو که با دریافت جایزه نوبل به بزرگ‌ترین افتخار زندگی‌اش رسیده، در خانواده‌ای کشاورز بزرگ شد که صرف‌نظر از جایزه نوبل ادبیات، کارنامه‌ای افتخارآمیز برای خود رقم زده است.

آلیس مونرو، برنده نوبل ادبیات شد

در کشورمان کتاب‌های «فرار» با ترجمه‌ مژده دقیقی، «رؤیای مادرم» با ترجمه‌ ترانه علیدوستی، «دست‌مایه‌ها» با ترجمه مرضیه ستوده و «دورنمای کاسل راک» با ترجمه زهرا نی‌چین ازجمله آثاری هستند که از این نویسنده در ایران منتشر شده‌اند.

اسدالله امرایی معتقد است، اهدای جایزه نوبل به آلیس مونرو نشان‌دهنده‌ توجه آکادمی نوبل به داستان کوتاه است. این مترجم در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ دریافت جایزه نوبل از سوی آلن مونرو گفت: مونرو نویسنده داستان‌های کوتاه است. داستان کوتاه حوزه‌ای است که در آن استادان زیادی هستند، اما مونرو خوب کار کرده است. اساس این است که داوران جایزه نوبل، داستان کوتاه را جدی نمی‌گرفتند و جایزه مونرو نشان می‌دهد که داستان کوتاه جای خودش را باز کرده و نوبل به این حوزه هم توجه نشان داده است.

همچنین خجسته کیهان، مترجم درباره نویسنده برنده جایزه نوبل 2013گفت: آلیس مونرو نویسنده 82ساله کانادایی بارها برنده جایزه‌های جهان بوده و 3بار برنده معتبرترین جایزه کانادا شده است. «رقص سایه‌ها» نخستین کار اوست که این جایزه را گرفته است.

این مترجم همچنین تأکید کرد: داستان‌های آلیس مونرو در مجله‌های معتبری چون نیویورکر و پاریس ریویو منتشر شده‌ است. او در سال 2006گفت که دیگر نمی‌نویسد، اما نوشتن را ادامه داد. شقایق قندهاری مترجم که پیش‌تر آثاری را از مونرو ترجمه و منتشر کرده است، درباره نویسنده‌ برنده جایزه نوبل 2013گفت: من خوشحالم که این جایزه به آلیس مونرو تعلق گرفت، چون فکر می‌کنم او در داستان کوتاه نویسنده‌ای شاخص است. یکی از ویژگی‌های او این است که نثری پیچیده دارد و خودش گفته که به عمد این کار را می‌کند. از این نویسنده چند مجموعه داستان مختلف ترجمه شده و مونرو در این آثار با یک ظرافت و نکته‌سنجی به روابط انسانی و مسائل بین آدم‌ها می‌پردازد.

به گزارش ایسنا، تا پیش از اعطای نوبل ادبیات امسال از 109نویسنده‌ای که این جایزه را دریافت کرده‌اند 97نفر مرد بودند و سهم نویسندگان زن از نوبل ادبیات تنها 12نفر بود که اکنون آلیس مونرو این عدد را به 13 افزایش داد. آلیس مونرو اکنون بیست‌وهفتمین نویسنده انگلیسی‌زبانی است که در تاریخ برگزاری نوبل ادبیات موفق به دریافت این جایزه شده است. نویسندگان فرانسوی‌زبان به همراه همتایان آلمانی خود با کسب 13جایزه نوبل رتبه دوم را در اختیار دارند. نویسندگان اسپانیولی‌زبان نیز با 11جایزه نوبل در رتبه چهارم بیشترین برندگان نوبل ادبیات دیده می‌شوند. دیگر زبان‌های رایج دنیا که در تاریخ برگزاری جایزه نوبل ادبیات موفق به دریافت آن شده‌اند عبارتند از: سوئدی(7)، ایتالیایی (6)، روس (5)، لهستانی (4)، نروژی و دانمارکی (3)، یونانی، ژاپنی و چینی (2)، عربی، بنگالی، چک، فنلاندی، عبری، مجارستانی، ایسلندی، پرتغالی، ترکی و کروات (1).

کد خبر 234628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز