شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

*حبیب‌الله عسگراولادی : دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری امام خمینی در دیدارهای مختلف با اقشار گوناگون درباره حزب و جایگاه آن در جمهوری اسلامی مطالبی فرمودند از جمله اینکه، یک وقتی فرمودند:

 این‌طور نیست که حزب، مطلق بد باشد یا هر حزبی خوب باشد، میزان ایده حزب است. از اول عالم تا حالا دو حزب بوده است، یکی حزب الهی و یک حزب غیرالهی و شیطانی و آثار هر یک هم جدا بوده است. احزاب در صورتی که مصالح مردم را به خطر نیندازند آزادند و اسلام در تمامی این شئون حد و مرز آن را تعیین کرده است.

 امام عزیز یک روز فرمودند اگر مسلمانان به آیه آخر سوره آل‌عمران توجه کرده و بدان پایبند بودند و عمل می‌کردند، قدرتمندترین حزب الهی را در جهان پدید می‌آوردند. بالاخره هم برای جهانی شدن اسلام، چاره همان است آیه 200 سوره آل‌عمران «ای کسانی‌که ایمان را انتخاب کرده‌اید خویشتن را بسازید و در ساختن همدیگر کوشش کرده و با هم ارتباط برقرار کنید و تقوی را پاس دارید که امید پیروزی و رستگاری خواهند داشت. امام، به حزب آن هم از نوع الهی آن توجه داشتند.

حزب موتلفه اسلامی افتخار دارد که اوایل دهه 40 به همت، هدایت‌ها، یاری، آموزش‌ها و عنایت خاص بنیانگذار جمهوری اسلامی تاسیس شد. امام، معتقد بودند همین مردم کوچه و بازار و تحصیلکرده‌های حوزوی و دانشگاهی دور هم جمع شوند و مقاصد دشمن را رصد و تکالیف خود را مرور کنند. این امر در حزب امکان‌پذیر است و به همین دلیل، در تاسیس و راه‌اندازی و حتی تداوم حزب موتلفه اسلامی و حزب جمهوری اسلامی کمک‌های شایانی کردند.

 امام خمینی بارها می‌فرمودند هر مسلمانی که موازین و اصول اسلام را پذیرفته و در اعمال و افکار از انضباط دقیق شیعی برخوردار است یک عضو از اعضای حزب‌الله است و تمامی دستورات این حزب و خط‌مشی آن را قرآن و اسلام بیان کرده است. این حزب غیر از حزب‌های متداول امروز دنیاست، یا یک وقتی فرمودند: دفاع از اسلام و حزب‌الله اصل خدشه‌ناپذیر سیاست جمهوری اسلامی است.

از این‌رو می‌بینیم امام احزابی را که روی اصول انقلاب و اسلام تاسیس شده و قصد خدمت به مردم را داشته باشند مورد حمایت قرار می‌دهند. اما احزابی که سر در آخور اجانب داشته و دارند و از آن سوی مرزها خط می‌گیرند، طبیعی است مورد حمایت امام امت نبوده و نیستند.

 امام در مورد احزاب زمان مشروطه که پیش از انقلاب تاسیس شده بودند می‌فرمودند این احزاب به دست دیگران پیدا شده و برای خدمت به دیگران به وجود آمدند. همواره هشدار می‌دادند مواظب چنین احزابی باشید تا از پشت خنجر نزنند و به آنها مجال تحرک ندهید.

احزابی که به امام و مردم متعهدند، باید در عمل این نیت خود را نشان دهند و ثابت کنند به درد مردم می‌خورند و به مصالح و منافع نظام می‌اندیشند.

 ما، اکنون به یک بازخوانی از نقش حزب در جامعه و یک باز تعریف از فلسفه وجودی حزب در جامعه ایرانی نیاز داریم. نمی‌توانیم با نگاه به مدل‌های غربی یا شرقی از حزب، در ایران شروع به کپی‌برداری کنیم.

مردم ما مسلمانند و مراجع عالیقدر شیعه به ویژه رهبر عزیز انقلاب اسلامی در متن مردم قرار دارند، روحانیت شیعه طی 150 سال اخیر در متن حوادث و رویدادهای سیاسی نقش‌آفرینی کرده‌اند. هر حزبی که دل در گرو اسلام و مردم دارد، بدون تعریف رابطه خود با اسلام، مرجعیت و رهبری نظام و نیز مردم نمی‌تواند و نباید به ساز و کار حزبی از نوع غربی یا شرقی آن روی آورد و این، در ایران اسلامی خوب جواب نمی‌دهد.

* دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری

کد خبر 23458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز