جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی یکی از محکم ترین هشدارهای خود را علیه اقدام نظامی برای متوقف کردن برنامه غنی سازی اورانیوم ایران اعلام کرد.

خبرگزاری اتریش گزارش داد، دکتر محمد البرادعی کسانی را خواستار بمباران تاسیسات هسته ای ایران هستند، «دیوانگان جدید» توصیف کرد.
وی گفت که پس از عراق نمی خواهد شاهد «جنگی دیگر» باشد. وی این اظهارات را در مصاحبه با برنامه مستند شبکه 4 رادیو بی بی سی اعلام کرد که روز جمعه پخش شد.
این اولین باری نیست که البرادعی علیه احتمال به کارگیری زور علیه ایران سخن می‌گوید، اما شاید یکی از قوی ترین هشدارهایی باشد که او تاکنون مطرح کرده است.
تهران همچنان از تن دادن به درخواست های شورای امنیت سازمان ملل برای توقف برنامه غنی سازی اورانیوم خود سر باز می‌زند. در حالی که ایران بارها اعلام کرده است فقط دنبال استفاده صلح آمیز از برنامه هسته ای است، البرادعی گفت که یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای وحشتناک خواهد بود، اما هنوز هیات منصفه در حال قضاوت درباره این کشور است که آیا به دنبال سلاح هسته‌ای هست یا نه.
در همین حال وی تصریح کرد که نمی‌توان دانش را بمباران کرد و این پاسخ وی برای هواداران نظریه انجام حملات هوایی علیه ایران بود.
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت:  من هر روز صبح از خواب بیدار می‌شوم و می‌بینم که 100 عراقی غیرنظامی بی‌گناه می‌میرند. من هیچ حکم دیگری جز آن ندارم که مطمئن شویم به جنگ دیگری وارد نخواهیم شد یا این که ما برای کشتن یکدیگر دیوانه وار تلاش نخواهیم کرد. نمی‌خواهید ادله مضاعفی را برای دیوانگان جدیدی فراهم کنید که می‌گویند برویم ایران را بمباران کنیم.
وی در پاسخ به این که دیوانگان جدید چه کسانی هستند، گفت: آنها که دیدگاه‌های افراطی دارند و می گویند تنها راه حل اعمال اراده از طریق به کارگیری زور است.
البرادعی گفت که منظورش جورج بوش، رییس جمهور آمریکا نیست، اما از اظهاراتش بیشتر این گونه برداشت می‌شد که منظورش نومحافظه کاران آمریکایی است که همچنان علاقه مند به توسل به اقدام نظامی هستند.
کد خبر 23414

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز