همشهری آنلاین: رئیس‌کل گمرک ایران از انجام اقدامات تازه برای روان‌سازی امور گمرکی خبر داد و گفت: تلاش مدیریت گمرک در دوره جدید آن است که با ایجاد تسهیلات و امکانات مناسب، از انباشت کالا در گمرک جلوگیری شود و ترخیص محموله‌های تجاری با سرعت و سهولت انجام شود.

ایسنا نوشت: مسعود کرباسیان افزود: هدف اصلی گمرک ارائه خدمات و تسهیلات مطلوب به فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان برای ترخیص به موقع کالا به خصوص مواد اولیه و قطعات وارداتی موردنیاز واحدهای تولیدی و تأمین نیازهای ضروری مردم است.

او با اشاره به اهمیت به‌روزرسانی فعالیت‌های گمرکی گفت: اگر خواهان گمرکی چابک، کارآمد و هوشمند هستیم، هیچ چاره‌ای نداریم جز آنکه با استفاده از نیروهای متخصص داخلی، تجارت گمرکی کشورهای موفق و توسعه و ترویج آموزش، در مسیر گمرک الکترونیکی حرکت کنیم و طبیعی است که تحقق این امر نیازمند تخصیص بودجه و اعتبارات موردنیاز است.

کرباسیان نقش و اهمیت گمرک در کمک به رشد اقتصادی ملی و توسعه مناسبات تجاری با کشورهای خارجی را مهم توصیف کرد و گفت: در دنیای امروز بدون همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و افزایش تعامل با دیگران، نمی‌توان به اهداف و برنامه‌های تعیین شده به خصوص اهداف اقتصادی دست یافت و به همین دلیل یکی از برنامه‌های اصلی ما توسعه همکاری با گمرک‌های کشورهای دیگر و همچنین افزایش تعامل با سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان جهانی گمرک است.

او با اشاره به اهمیت گمرک‌های مرزی گفت: کارکنان مستقر در گمرک‌های دورافتاده و مرزی در خط اول عملیات گمرکی قرار دارند و من احترام زیادی برای آنان قائلم و تلاش خواهیم کرد تا حتی‌المقدور نیازها و خواسته‌های آنان را برآورده کنیم.

رئیس‌ کل گمرک تفویض اختیار به مدیران در چارچوب مقررات و افزایش حیطه عمل آنان را ضروری خواند و افزود: مدیران گمرک باید شجاع، مقتدر و تصمیم‌گیر بوده و در جهت حل مشکلات مردم تلاش کنند و در عین حال پاسخگو باشند.

معاون وزیر اقتصاد تلاش برای ارتقای جایگاه گمرک را از وظایف همه مدیران و کارکنان دانست و گفت: بهبود وضعیت گمرک در گرو ارائه تسهیلات بیشتر و بهتر به ارباب رجوع است و یکی از این تسهیلات آن است که سیستم‌های مکانیزه را طوری طراحی کنیم که مردم هم از آن بهره‌مند شوند.

کد خبر 233651
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز