همشهری‌آنلاین: رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران ضمن تاکید بر این که در حال حاضر کسی نباید نسبت به نرخ ارز در بازار اظهارنظری کند، گفت: یکی از منابع تامین کسری بودجه دولت ارز گران‌تر است چون می تواند با ارز گران منابع ریالی بیشتری به دست آورد.

ایسنا نوشت: مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران در مورد واکنش دولت در راستای کاهش نرخ ارز و تلاش آن برای ثبات نرخ ارز در رقمی بالای 3000 تومان اظهار کرد:‌ یکی از منابع تامین کسری بودجه دولت‌ها می‌تواند ارز گران باشد.

وی ادامه داد: چون دولت با بالا نگه داشتن نرخ ارز می تواند ارز را با ریال بالاتری به فروش برساند هر چه ارز گران تر باشد کسری بودجه دولت تامین می شود.

حریری با بیان این‌که این سوال به وجود می‌آید که آیا اقتصاد ما می‌تواند با استفاده منبع تامین کسری بودجه با فروش ارز گرانتر، فشار تحمیل گرانی را تحمل کند خاطرنشان کرد: در اولین جلسه شورای گفت‌وگو به رییس کل بانک مرکزی گفتم که شما دیگر مدیر عامل یک بانک تجاری نیستید؛ شما خزانه دار مملکت شده‌اید و هر حرف شما ممکن است معیشت مردم به خطر بیندازد.

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اگر قرار باشد کسی را داشته باشیم که با هر حرفش بازار را به هم بزند دیگر چه نیازی به آوردن رییس جدید بانک مرکزی داشتیم.

وی با تاکید بر این‌که موضوع هفته پیش که رییس کل بانک مرکزی با یک جمله خود نرخ ارز را به بالای 3000 تومان رساند باید تجربه‌ای برای او شود، خاطرنشان کرد: سیف باید از این تجربه استفاده کرده تا به تاثیر سخنانش در سفره‌های مردم پی ببرد.

به گفته حریری، برای همه دولت‌ها و به‌ویژه در کشور خودمان که عرضه کننده و مصرف کننده اصلی ارز خود دولت است قاعدتا در کوتاه مدت تعیین نرخ ارز در بازار آزاد می تواند متاثر از خود دولت‌ها باشد.

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی با بیان این‌که هیچ دولتی اعتقاد ندارد که هر روز نرخ دلار آن 100 تا 200 تومان نوسان کند درباره دلایل نوسان نرخ ارز گفت: یک مقدار از نوسانات نرخ ارز تحت کنترل و سلایق اداره کنندگان کشور و بخشی از آن ناشی از عکس العمل‌های روحی و روانی مردم و عدم اطمینان آن‌ها به اخبار خوشی است که این روزها منتشر می‌شود.

حریری با اشاره به این‌که همه ما باید تلاش کنیم که بازار آرام شود، بیان کرد: در حال حاضر به هیچ عنوان مصلحت نیست که کسی درباره نرخ ارز اظهارنظر کند و بهتر است به جای اعلام نرخ ارز سیاست‌هایی اتخاذ شود که در جهت ثبات در بازار باشد.

وی در پایان با تاکید بر این‌که تمام فعالیت‌های دولت، مردم و حتی نهادهای نظامی باید رفاه و آسایش عموم مردم باشد، اظهار کرد:‌ اگر در این میان کسی خارج از نت در ارکستر بنوازد تلاش دیگر اعضا را به هدر می‌دهد. این موضوع مصداق حرکت جمعی در راستای ثبات نرخ ارز است.

به گزارش ایسنا، رئیس کل بانک مرکزی به تازگی و در حالی که مردم پس از مدت‌ها شاهد کاهش قیمت دلار به زیر 3000 تومان بودند به یکباره اعلام کرد که قیمت 3000 تومان حداقل نرخ دلار است که همین موضوع سبب افزایش قیمت دلار به بیش از این رقم شد.

کد خبر 233647
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز