گروه اقتصادی: شرکت‌های شل، توتال و اینپکس رایزنی‌های خود را برای سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی نفت و گاز ایران آغاز کرده‌اند و منتظرند تا قفل تحریم‌ها باز شود.

در تازه‌ترین تحول مسئولان 2شرکت نفتی بزرگ شل و توتال برای بازگشت به ایران ابراز تمایل کرده‌اند.همزمان وزیر نفت ایران در پاسخ به نامه ارسالی از سوی وزیر اقتصاد و تجارت و صنعت ژاپن، از آمادگی ایران برای حضور شرکت‌های ژاپنی در صنایع نفت و گاز ایران خبر داد. پیش از این شرکت اینپکس ژاپن در دولت محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق ایران برای سرمایه‌گذاری در میدان‌های مشترک نفتی ایران ازجمله آزادگان اقدام کرده بود که پس از تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران، از ادامه فعالیت انصراف داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه دیلی تلگراف‌ چاپ لندن، رئیس اجرایی شرکت نفتی توتال در یک کنفرانس نفتی در لندن گفت: درصورت لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه صادرات نفت ایران، توتال فعالیت‌های خود را در ایران از سر می‌گیرد. کریستوف دی مارژی، رئیس اجرایی توتال در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر بازگشت این شرکت به ایران درصورت لغو تحریم‌ها گفت: البته ما به ایران بازمی‌گردیم. دی مارژی این سخنان را در یک کنفرانس نفت و پول در لندن مطرح کرد.

رئیس اجرایی توتال به خبرنگاران گفت: درصورتی که ایران به جامعه بین‌المللی بازگردد، ما چرا آنها را تحریم کنیم. وی افزود: امروز تحریم‌ها برقرار هستند. این تحریم‌ها برای همه معتبر هستند و ما منتظر لغو آنها هستیم. وی ابراز امیدواری کرد که تحریم‌های ایران هرچه سریع‌تر لغو شوند.رئیس اجرایی توتال افزود: البته ما باید درباره مفاد قرار‌داد با آنها مذاکره کنیم، همانند هر کشور دیگری این مذاکره براساس شرایط برد‌- برد بین ما و آنها خواهد بود. دی‌مارژی گفت: ما مایلیم شریک بلند‌مدت ایران باشیم و وقتی که قرار‌داد‌های بلند‌مدت امضا می‌کنیم نگرش بلند‌مدت داریم.

در سال 1999شل بدون توجه به تهدید آمریکا قراردادی به ارزش 800میلیون دلار برای توسعه 2میدان نفتی فراساحلی در خلیج‌فارس به نام‌های سروش و نوروز امضا کرد که در سال 2005تکمیل شد. همچنین شرکت شل اوایل امسال قصد داشت بدهی نفتی 2میلیارد و 300میلیون دلاری خود به ایران را با انتقال محموله‌های گندم و دارو تسویه کند که تحریم‌ها مانع آن شد. همچنین پیتر ووسر، رئیس اجرایی شل در این کنفرانس گفت: در بلندمدت منابع نفت و گاز ایران باید توسعه یابد تا تقاضای بازار تأمین شود. سخنان وی پس از بهبود اخیر در روابط ایران و آمریکا که می‌تواند به کاهش تحریم‌های غرب علیه ایران و صادرات آزادانه‌تر نفت ایران منجر شود، مطرح شد.

کد خبر 233565
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز