همشهری آنلاین: دسرها از خوراکی‌های پرکالری هستند بنابراین باید در برنامه غذایی افرادی جای بگیرند که به انرژی فراوانی نیاز دارند؛ مثلاً بچه‌ها و نوجوانان.

آشنایی با روش تهیه‌ی کرپ انبه، دسر فرانسوی و ۸ راز آن

در دنیای رنگارنگ دسرها، تهیه و خوردن انواع کرپ که دسری فرانسوی است، برای این روزهای گرم بسیار مناسب است.


مقدار کالری

مواد غذایی کرپ در مجموع 780 کیلوکالری انرژی دارند و در صورت تهیه شدن 3 کرپ از آن‌ها، مقدار کالری‌ای که به هر نفر خواهد رسید، 260 کیلوکالری خواهد بود. از آنجا که این دسر کالری نسبتاً زیادی دارد، بهتر است در وعده عصرانه میل شود.

همراه این دسر

این دسر آن‌قدر کامل است که لازم نیست هیچ ماده غذایی‌ای با آن مصرف کنید. البته می‌توانید از برش‌های انبه تازه و کرم شکلاتی برای تزیین کرپتان استفاده کنید.

طـرز تـهـیـه

* ابتدا تخم‌مرغ‌ها را در یک کاسه بزرگ بریزید و خوب هم بزنید. شیر و آرد (در صورت تمایل یک قاشق مرباخوری شکر) را اضافه کنید و دوباره به هم زدن ادامه دهید.

* تابه‌ای تفلون را با 2 تا 3 قطره روغن چرب کنید و روی حرارت بگذارید.

* این مایه را به 3 قسمت تقسیم و کف تابه را با این مایه به اصطلاح فرش کنید.

* دو طرف کرپ‌ها را سرخ و تک‌تک در بشقاب قرار دهید.

* در مرحله بعد، در تابه‌ای دیگر، به انبه پوست گرفته و خردشده شکر قهوه‌ای اضافه کنید.

* سپس آن را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید شکر جوش بیاید و کاراملی شود.

* حالا خامه را نیز بیفزایید و به سرعت هم بزنید تا شکر در حال جوش نسوزد. این مرحله 3 تا 4 دقیقه طول نخواهد کشید و بعد از گذشت این زمان، لازم است تابه از روی حرارت برداشته شود.

* از این سس روی کرپ‌ها بریزید و آن‌ها را لوله کنید. روی آن‌ها 1 تا 2 اسکوپ بستنی وانیلی قرار دهید. به این ترتیب کرپ آماده خوردن خواهد بود.

مـواد لازم برای 3 نفر

شیر: یک فنجان 30 کیلوکالری

تخم‌مرغ: 2 عدد 200 کیلوکالری

شکر قهوه‌ای: یک قاشق غذاخوری 30 کیلوکالری

آرد: 3 قاشق غذاخوری 80 کیلوکالری

وانیل: نوک قاشق چای‌خوری 0 کیلوکالری

انبه: یک عدد 60 کیلوکالری

خامه: 2 قاشق غذاخوری 180 کیلوکالری

بستنی وانیلی: یک لیوان 250 کیلوکالری

 کرپ انبه

8 راز کرپ انبه

کرپ از دسرهای فرانسوی است که انواع بسیاری دارد. برای تهیه این دسر، به خصوص از نوع انبه آن، نکته‌های ویژه‌ای را باید رعایت کرد. مثلاً بهتر است در تهیه این دسر از شکر قهوه‌ای استفاده و هنگام سرو آن، بستنی وانیلی میل شود. نکته‌های دیگری که هنگام تهیه این کرپ باید رعایت کرد عبارت‌اند از:

1. وقتی تخم‌مرغ‌ها را با آرد و شیر مخلوط می‌کنید، باید خوب هم بزنید زیرا این کار باعث می‌شود خمیر وا نرود و پاره نشود و حالت ارتجاعی خود را حفظ کند.

2. آردها از نظر تصفیه‌شان (3 صفر بودن) با هم متفاوت هستند به این ترتیب اگر مایه کرپ بیش از اندازه شل بود، می‌توانید یک قاشق مرباخوری دیگر آرد به این مایه اضافه کنید.

3. آردی که برای تهیه این دسر استفاده می‌کنید، می‌تواند هر آردی باشد؛ مثلاً می‌توانید آرد گندم سبوس‌دار یا حتی آرد برنج یا آرد ذرت به کار ببرید. البته در این صورت اندازه‌هایشان متفاوت است مثلاً آرد برنج را 5 قاشق غذاخوری و آرد ذرت را به اندازه 6 قاشق غذاخوری در مایه کرپ بریزید.

4. با اینکه شکر قهوه‌ای در کرپ کلاسیک ریخته می‌شود اما می‌توانید در صورت دسترسی نداشتن به شکر قهوه‌ای از شکر معمولی نیز استفاده کنید یا حتی در آن به جای شکر، عسل یا شیره توت بریزید.

5. وقتی شکر در حال جوشیدن است، آن را به سرعت هم بزنید و توجه کنید وقتی خامه را اضافه کردید، این مرحله بیش از حد طولانی نشود زیرا در این صورت شکر می‌سوزد و طعم تلخی پیدا خواهد کرد.

6. از آنجا که شکر در حال جوش بسیار داغ است، مراقب باشید زیرا در صورت تماس پوست دست با آن، به سرعت می‌سوزد و دردناک خواهد شد.

7. از هر انبه‌ای برای تهیه این دسر استفاده نکنید. انبه باید سفت و نیمه رسیده باشد.

8. با اینکه بستنی وانیلی بهترین طعم را با این کرپ ایجاد می‌کند، می‌توانید از بستنی شکلاتی یا بستنی با طعم انبه نیز برای سرو این دسر استفاده کنید.

اگر لاغر هستید

این دسر برای بچه‌های بد غذا و کم وزن بهترین عصرانه است زیرا هم مغذی و هم پرکالری است. البته افزودن کرم شکلاتی و بستنی بیشتر می‌تواند کالری آن و میزان انرژی دریافتی را بالاتر ببرد.

اگر سلیاک دارید

اگر به گلوتن (پروتئین) آرد گندم حساسیت دارید، می‌توانید از آرد برنج که فاقد گلوتن است، برای تهیه این دسر استفاده کنید به این ترتیب دیگر دچار علائم بیماری نمی‌شوید و به راحتی می‌توانید این دسر را به عنوان یک میان‌وعده میل کنید.

اگر دیابت دارید

این دسر برای شما چندان مناسب نیست زیرا هم انبه دارد که جزو میوه‌های با اندیس گلایسمی بالا است و هم شکر و بستنی. با اینکه این دسر با شکر قهوه‌ای تهیه می‌شود و می‌توان آرد سبوس‌دار در مایه این دسر ریخت، مقدار محدود آن نیز می‌تواند نیاز به انسولین را در شما افزایش دهد بنابراین میزان مصرفتان را به حداقل برسانید.

منبع: هفته نامه سلامت - ساقی اخوان - سامان گلریز، مدرس آشپزی

کد خبر 233095
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز