یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

دیدارهای دیپلماتیک هیأت ایرانی در نیویورک ادامه دارد.

روابط خارجی

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که پیش از همه به نیویورک رفته بود، دیدارهای خود را در این شهر پی می گیرد.توافقات جدید درباره اتهامات پرونده آمیا، پیگیری پرونده دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن و رفع سوءتفاهم‌ها با امارات و دعوت از مقامات این کشور عربی برای حضور در ایران از اتفاقات مهم عصر شنبه و روز یکشنبه در نیویورک بود. دیروز و عصر روز شنبه وزیر خارجه ایران علاوه بر دیدار با همتایان یمنی و آرژانتینی 8دیدار دیگر هم انجام داد. در مهم‌ترین این دیدارها وزیران خارجه ایران و آرژانتین بر سر گام‌های بعدی تحقیقات پرونده انفجار آمیا در بوینس‌آیرس توافق کردند.

محمد جواد ظریف در دیدار با هکتور تیمرمن همتای آرژانتینی‌اش در نیویورک به وزیر خارجه آرژانتین وعده داده ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق برای تحقیق درباره واقعه انفجار آمیا عمل خواهد کرد. وزرای خارجه ایران و آرژانتین همچنین توافق کردند در‌ماه نوامبر کمیته مشترک تحقیق از حادثه انفجار آمیا در شهر ژنو سوئیس تشکیل شود.

طبق تفاهمنامه امضا شده بین ایران و آرژانتین که در سال گذشته به امضای وزرای خارجه 2کشور رسید، قرار شده 2کشور با تشکیل یک کمیته مشترک درباره حادثه انفجار ساختمان یهودیان در بوینس‌آیرس (آمیا) تحقیق کنند. این تفاهمنامه در بهمن‌ماه سال گذشته به تصویب مجلس آرژانتین رسید اما هنوز مراحل و فرایند‌های قانونی تصویب آن در مجلس ایران طی نشده است.

به گزارش سایت دیپلماسی ایرانی، وزیر خارجه آرژانتین به نقل از ظریف گفته است که تفاهمنامه تحقیق از واقعه انفجار آمیا در شورای‌عالی امنیت ملی تصویب شده و منتظر امضای نهایی رهبری است.جواد ظریف با وزرای امور خارجه رومانی، سوریه، ترکمنستان، امارات، ارمنستان، آرژانتین، یمن، قرقیزستان، سریلانکا و نروژ هم دیدار و گفت‌وگو کرد. علاوه بر توافق طرفین بر گسترش همکاری‌ها و مبادلات فرهنگی که اصل جدایی‌ناپذیر اینگونه دیدار‌هاست بحث‌هایی هم درباره مسئله هسته‌ای ایران و مسائل خاورمیانه مطرح شد.

البته گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور ایران و آمریکا هم بخشی از این مذاکرات دوطرفه بود. ظریف و ولید معلم وزیر خارجه سوریه نیز در دیداری جداگانه، آخرین تحولات جاری در سوریه و تلاش‌ها در جهت خاتمه این بحران را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند. مسئله افغانستان در دیدار وزرای امور خارجه ایران و ترکمنستان مورد بررسی قرار گرفت.

ظریف و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزرای امور خارجه ایران و امارات نیز در دیداری جداگانه روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. در این دیدار که مسائل مربوط به ایرانیان مقیم امارات مطرح شد، طرفین توافق کردند که مسائل مربوطه در کمیته کنسولی مورد بررسی و حل و فصل قرار گیرد و نهایتا وزرای امور خارجه 2کشور متقابلا از یکدیگر برای سفر به کشورهای متبوع خود دعوت کردند.

دیدار وزیرخارجه ایران با همتای یمنی هم دیروز انجام شد. ظریف و وزیرخارجه یمن درباره آخرین وضعیت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن مذاکره کردند. در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان به مسئولیت دولت یمن اشاره کرد و خواستار تسریع در اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم برای یافتن، آزادی و بازگشت سالم وی شد. وزیر امور خارجه یمن نیز با تشریح تلاش‌های دولت یمن در این ارتباط قول داد که در جهت آزادی سریع‌تر دیپلمات ایرانی حداکثر تلاش خود را انجام دهند. مخاطرات افراط گرایی و اختلافات فرقه‌ای در منطقه و تسری آن به فراتر از مرزهای کشورها و ضرورت همکاری جمعی برای مهار آن از محورهای مذاکرات این دو مقام بود.

در دیدار وزیر خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه قرقیزستان برقراری خط هوایی مستقیم میان 2کشور برای ارتقای ارتباطات مردمی و تسهیل امور تجاری سازنده توصیف شد.ظریف با یادآوری توانمندی‌های ایران در حوزه‌های صنعتی، عمرانی و خدمات فنی و مهندسی، آمادگی کشورمان را برای مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای قرقیزستان اعلام کرد.

کد خبر 233076
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز