گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان، درباره‌ وضعیت ناشنوایان گفت: یکی از اصلی‌ترین نیازها در حوزه ناشنوایان مربوط به کودکانی است که پدر و مادر ناشنوا دارند‌، این کودکان باید بتوانند از مزایای مهد‌های کودک رایگان برخوردار شوند، به این معنا که دولت هزینه‌ مهدکودک این فرزندان را پرداخت کند، چرا که این کودکان با چالش‌های زیادی برای یادگیری سخن‌گفتن روبه‌رو هستند و با آموزش در مهدکودک بخش زیادی از مشکلاتشان حل می‌شود.

ناشنوایان

همت‌علی محمودنژاد، افزود: متأسفانه ناشنوایان از مستمری ماهانه برخوردار نیستند درصورتی‌که ما می‌بینیم بسیاری از افراد نابینا مستمری ماهانه دریافت می‌کنند. شاید جا داشته باشد که به مناسبت روز جهانی ناشنوایان چاره‌ای هم برای حل این مشکل اندیشیده شود.

به گفته محمودنژاد، نرخ بیکاری در میان ناشنوایان به‌مراتب بیشتر از سایر معلولان است، وزارت کار در پژوهشی که انجام داده اعلام کرده که نرخ بیکاری در میان معلولان 40درصد است و ما می‌دانیم که این عدد در میان ناشنوایان به‌مراتب بسیار بیشتر است.از میان‌ مسائلی که معلولان ناشنوا در مراجعه به انجمن حمایت از حقوق معلولان مطرح می‌کنند، بیشترین تقاضا مربوط به تهیه‌و تعمیر سمعک و تهیه‌ باتری است.

عدم‌برخورداری از شغل نیز یکی از گلایه‌های ناشنوایان است که اگرچه پیش از این به دولت پیشنهاد داده شده که مشاغل پرسرو صدایی که ممکن است به شنوایی افراد آسیب برساند را به ناشنوایان بسپارد اما این پیشنهاد در مرحله‌ نخست باقی ماند. محمودنژاد در این‌باره گفت: ما شاهد این هستیم که افرادی که از لحاظ شنوایی‌ سالم هستند در مشاغل پرسروصدا بعد از گذشت 10سال شنوایی‌شان را از دست می‌دهند که این خود بار مالی زیادی برای دولت در پی دارد اما وقتی می‌گوییم از ناشنوایان برای انجام این کارها استفاده کنید هیچ‌ مرجعی این تقاضا را پیگیری نمی‌کند.

ایجاد کارگاه‌های کارآموزی حرفه‌ای ناشنوایان

در همین حال یحیی سخنگویی، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی، با اعلام این خبر گفت: از هفته آینده برنامه‌های کارآموزی و کارورزی حرفه‌ای در سراسر کشور برای معلولان و ازجمله معلولان ناشنوا اجرا می‌شود و هدف از اجرای این برنامه‌ حرفه‌آموزی تخصصی به معلولان است تا به این وسیله برای جذب در بازار کار آماده شده و با توانایی بهتری در این بازار ظاهر شده و در زمینه شغل‌یابی موفق‌تر عمل کنند، فکر می‌کنیم که بازار کار هم به ناشنوایانی که دوره‌های حرفه‌ای تخصصی را پشت سرگذاشته‌اند اقبال بهتری نشان داده و از آنها استقبال خوبی بکند.

سخنگویی افزود: در حال حاضر 127هزار معلول ناشنوا تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که یک میلیارد تومان برای خرید سمعک آنها به ادارات بهزیستی واریز شده تا نیاز ناشنواها به سمعک و باتری سمعک برطرف شود.او با اشاره‌به اینکه 1500دانشجوی ناشنوا تحت پوشش این سازمان هستند توضیح داد: ناشنوایان نیز همانند دیگر دانشجویان معلول تحت پوشش از امکانات سازمان بهزیستی استفاده می‌کنند و تلاش بهزیستی بر این است که تا حد ممکن نیازهای معلولان ناشنوا را برطرف کند.

به گفته‌ سخنگویی در حال حاضر هیچ معلولی پشت نوبت انتظار کاشت حلزون شنوایی نیست و نیاز معلولان در این زمینه برطرف شده است و کسانی که در اجرای طرح‌های غربالگری شناسایی می‌شوند بدون معطلی خدمات کاشت حلزون دریافت می‌کنند.
در حال حاضر 300هزار ناشنوا و120هزار کم شنوا در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد 127هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و از این سازمان خدمات دریافت می‌کنند.

غربالگری شنوایی نوزادان ‌ برای شناسایی شایع‌ترین اختلالات شنوایی انجام می‌شود که درصورت تشخیص زودهنگام پس از تولد امکان کنترل و کاهش آسیب‌ها و خسارت‌ها وجود دارد. در حال حاضر غربالگری در سراسر کشور انجام می‌شود و آمارهای استخراج شده نشان می‌دهد که روزانه بین 20تا 30کودک کم‌شنوا یا ناشنوا در کشور به دنیا می‌آیند.

سی‌ام سپتامبر مصادف با هشتم مهرماه (امروز) روزجهانی ناشنوایان نامگذاری شده و هدف از نامگذاری این روز بالابردن آگاهی جامعه نسبت به چالش‌‌های پیش روی ناشنوایان و نیز جلب توجه سیاستمداران و برنامه‌ریزان کشورها برای تنظیم برنامه‌هایی است که به پیشرفت ناشنوایان منجر شود.

کد خبر 233055
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز