یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: درحالی‌که وزیر بهداشت پیش‌تر اعلام کرده بود قیمت برخی داروها از ابتدای مهر‌ماه جاری به وضعیت سال ۹۱بازمی‌گردد، بررسی‌های خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد که این مسئله هنوز در بسیاری از داروخانه‌ها اتفاق نیفتاده و براساس آنچه روز گذشته وزیر بهداشت اعلام کرد سازمان تأمین اجتماعی در برابر این کاهش قیمت مقاومت می‌کند.

دارو

با این حال مدیرکل تأمین اجتماعی استان تهران اختلاف رویه‌های بین‌سازمانی را در این اتفاق دخیل دانست و ابراز امیدواری کرد، 500 قلم دارو و داروی بیماران خاص از فردا با قیمت سال گذشته عرضه شود.وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اعلام خبر رایگان‌شدن داروهای پر مصرف بیماران خاص از سوی تأمین اجتماعی، اظهار کرد: من از رئیس سازمان تأمین اجتماعی خواهش می‌کنم مطالبی را ارائه دهد که قادر به انجام آن است.

به گزارش ایسنا، دکتر هاشمی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاونت آموزشی وزارت بهداشت و درمان در جمع خبرنگاران با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر رایگان شدن داروهای پرمصرف بیماران خاص تصریح کرد: من نیز از صحبت‌های ایشان تعجب کردم و از وی خواهش می‌کنم مطالبی را ارائه دهند که قادر به انجام آن باشند. وی افزود: فکر می‌کنم این اقلام همان تعدادی است که تا به الان رایگان شده است و باید از خود رئیس سازمان تأمین اجتماعی پرسید که آیا منظور وی همه داروهای پرمصرف بوده است یا بخشی از آن.

وزیر بهداشت در عین حال گفت: در تازه‌ترین اقدام صورت‌گرفته 20قلم از این داروها مورد موافقت سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته که در روزهای آینده در سامانه بیمه قرار می‌گیرند و این اقلامی که بیمه نشده بودند نیز بیمه خواهند شد. وی همچنین با اشاره به ارقام درنظر گرفته شده برای یارانه دارو، افزود: براساس تفاهمنامه وزارت بهداشت با بیمه‌ها، به‌منظور کاهش قیمت داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار مربوطه را در اختیار بیمه‌ها قرار دادیم.

دکتر هاشمی همچنین با اشاره به کاهش قیمت ارز اظهار کرد: طبعا هر جنس مبادله‌ای که از خارج وارد می‌شود، با پایین آمدن قیمت ارز، ارزان می‌شود. در همین حال مدیرکل درمان سازمان تأمین اجتماعی استان تهران، وزارت بهداشت را به‌علت اعلام تغییر در قیمت داروها، عامل اختلال و برهم خوردن معادلات در مورد بازگشت هزینه 500قلم دارو به قیمت سال گذشته دانست و گفت: پس از آنکه وزارت بهداشت روز چهارشنبه در قیمت داروها تغییر ایجاد کرد، این موضوع سبب شد تا روند کار با چالش مواجه شود.

سیدعلی جمالیان در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه قطعا قیمت 500قلم دارو از ابتدای مهرماه جاری کاهش یافته و به قیمت سال قبل بازگشته، اظهار کرد: با اعلام یک مرتبه تغییر قیمت داروها توسط وزارت بهداشت، چند روزی روند کار با مشکل مواجه شد، اما دستورالعمل کاهش قیمت 500قلم دارو به داروخانه‌ها صادر شده و مسلما قیمت‌ها به نرخ سال گذشته بازمی‌گردد. وی با تأکید بر اینکه مابه‌التفاوت قیمت داروها را سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت خواهند کرد، ادامه داد:

تغییر قیمت‌ها توسط وزارت بهداشت سبب شد چند روزی شبکه اتصالی داروخانه‌ها و سازمان تأمین اجتماعی دچار مشکل شود، چراکه از ابتدای مهرماه جاری قیمت داروها به نرخ سال گذشته بازگشت و این روند 2روز هم ادامه یافت، اما به‌علت تفاوت قیمت ایجاد شده توسط وزارت بهداشت با مشکل مواجه شده‌ایم.

مدیرکل درمان سازمان تأمین اجتماعی استان تهران با بیان اینکه قیمت جدید 500قلم دارو باید وارد اتوماسیون و شبکه اتصالی مربوطه داروخانه‌ها شود، اظهار کرد: تا فردا مجددا روند کار به حالت قبلی بازمی‌گردد و مردم می‌توانند با همان قیمت سال گذشته داروها را خریداری کنند.

جمالیان با اشاره به اینکه قرار بود هزینه دارو به قیمت سال گذشته بازگردد، خاطرنشان کرد: در ارتباط با رایگان‌بودن درمان بیماران خاص ابلاغیه‌ای از سوی وزارت بهداشت یا سازمان تأمین اجتماعی ارائه نشده و مباحثی که اخیرا مطرح شده مربوط به بازگشت هزینه 500قلم دارو و داروی بیماران خاص به قیمت سال گذشته است، چرا که هزینه بستری بیماران خاص در مراکز ملکی و طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی از قبل رایگان بوده است. وی افزود: تنها درمان سرپایی بیماران خاص در مراکز طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی رایگان نیست، چراکه درمان بیماران خاص در قالب بستری ارائه می‌شود.

کد خبر 233049
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز