شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل توانیر از آغاز دور جدید مذاکرات برقی ایران و امارات متحده عربی در مهر ماه سالجاری خبر داد و اعلام کرد: در صورت توافق و ساخت خط انتقال دریایی امکان صادرات تا سقف یکهزار مگاوات برق به این کشور عربی حاشیه خلیج فارس وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، هر چند امارات متحده عربی در طول چند سال گذشته یکی از مشتریان گاز ایران بوده است اما با وجود فراز و فرودهای مذاکرات صادرات گاز، این کشور عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس اخیرا مشتری برق ایران هم شده است.

همایون حائری در گفتگو با مهر با اشاره به سیاست وزارت نیرو به منظور افزایش حجم صادرات، ترانزیت و تبادل برق و انرژی الکتریکی با کشورهای مختلف همسایه، گفت: بر این اساس از چند سال گذشته تاکنون مذاکرات متعددی به منظور صادرات برق ایران به سه کشور عربی امارات، قطر و عمان انجام شده است.

مدیرعامل شرکت توانیر با اعلام اینکه پیش بینی می شود مهر ماه سالجاری دور جدید مذاکرات برقی ایران و امارات متحده عربی آغاز شود، تصریح کرد: در صورتی که این مذاکرات قطعی شود با طراحی و ساخت یک کابل زیر دریایی امکان آغاز صادرات و تبادل برق بین ایران و امارات متحده عربی فراهم می شود.

این مقام مسئول در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر حجم احتمالی صادرات برق ایران به این کشور عربی حاشیه خلیج فارس، اظهار داشت: در صورت توافق و ساخت خطوط دریایی، حجم صادرات تا سقف یکهزار مگاوات قابل افزایش است.

وی با یادآوری اینکه ایران قصد دارد به هاب بزرگ تبادل انرژی الکتریکی منطقه خاورمیانه تبدیل شود، تاکید کرد: در شرایط فعلی ایران با تمامی کشورهای همسایه که دارای مرز خشکی بود تبادل انرژی الکتریکی دارد.

به گزارش مهر، برای اتصال شبکه برق ایران به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همچون امارات، قطر و عمان باید حدود ۱۸۰ کیلومتر خط انتقال ۴۰۰ کیلوولتی در بستر خلیج فارس طراحی و احداث شود.

پیش بینی می‌شود در صورت تبادل انرژی الکتریکی با امارات متحده عربی و قطر حتی امکان شبکه برق ایران به کشورهایی همچون عربستان سعودی و مصر هم فراهم شوداز این رو پس از اتصال شبکه برق ایران به کشورهایی در غرب آسیا همچون لبنان و سوریه، اتصال شبکه برق به کشورهای شمال آفریقا هم در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

در حال حاضر مطالعات طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی کابل برق زیر دریایی بین ایران، قطر، عمان و امارات توسط یک مشاور بین‌المللی در حال انجام است.در صورت توافق نهایی و ساخت کابل برق زیر دریایی حدود یکهزار و ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات برق با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس مبادله شود.

یکی از سیاست‌های کلان دولت در برنامه پنجم توسعه اتصال شبکه برق ایران به روسیه از مسیر گرجستان یا ارمنستان، اتصال به شبکه برق لبنان از مسیر ترکیه و سوریه، اتصال به شبکه برق کشورهای حاشیه خلیج فارس و شبه قاره هند است.

کد خبر 232772
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز