همشهری آنلاین: مذاکرات ایران با وزیران خارجه ۱+۵ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد.

five plus one

kerry-zarif

دقایقی پیش اعلام شده بود  محمدجواد ظریف ریاست هیات ایرانی را برعهده دارد. مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه، سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر خارجه و محمدنیا، مشاور حقوقی وزیر خارجه، و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزیر خارجه در مذاکرات امروز ظریف را همراهی می‌کنند. امیری یکی از کارشناسان سازمان انرژی اتمی است که در این تیم حضور دارد.

همچنین حسین فریدون رییس دفتر روحانی نیز در مذاکرات حضور خواهد داشت.

جان‌ کری وزیر خارجه آمریکا، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و وانگ یی وزیر خارجه چین در این نشست به همراه کاترین اشتون حضور داشتند.

  • ظریف: مذاکرات سازنده بود

ظریف با بیان این که مذاکرات ایران و 1+5 سازنده بود، گفت که ملاقات کوتاهی در حاشیه این نشست با جان کری، وزیر خارجه آمریکا داشته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدارش با وزیران خارجه عضو 1+5 و مذاکرات با آن‌ها در نشست مطبوعاتی کوتاهی خاطرنشان کرد در این نشست بر ضرورت رفع نگرانی‌ها و احقاق حقوق مردم ایران تاکید کردیم.

او افزود: دیدگاه مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت استفاده از سلاح کشتار جمعی مورد تاکیدمان قرار گرفت و امیدواریم با برخورد مثبت همه طرف‌ها شاهد شکل‌گیری راه‌حل مورد قبول دو طرف باشیم تا بتوانیم کار را به پیش ببریم و پرونده هسته‌یی ایران به زودی حل شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد دیدارش با وزیر خارجه آمریکا گفت: گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که در دیدارهای بین‌المللی انجام این گفت‌وگوها و دیدارها معمول است و در آن بر ضرورت و اهتمام ویژه برای رسیدن به راه‌حل تاکید کردیم و انتظار می‌رود که بتواند مناقشات را در زمان مناسب حل کند.

ظریف با بیان اینکه تاکید کردیم که ما به تعهداتمان پایبند هستیم، افزود: آمریکایی‌ها باید به تعهداتشان عمل کنند و به دنبال راه‌حل باشند و در سیاست خارجی خود از هوشیاری و آینده‌نگری استفاده کرده و حقوق مردم ایران را در نظر بگیرند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: جان کری در این نشست از عزم اوباما برای پایان دادن به مسئله هسته‌ای ایران سخن گفت.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم این حرف‌های مثبت را که در این مذاکرات شنیده شد، با دقت و هوشیاری در آینده به پیش ببریم و زمینه را برای حل مشکلات ایران فراهم کنیم.

ظریف تاکید کرد: تحریم‌ها باید به تدریج که جلو می‌رویم رفع شود و در قدم آخر همه تحریم‌ها حل شده باشد چه تحریم‌های یک جانبه چه تحریم‌های چند جانبه.

وی در پاسخ به این پرسش که نشست ژنو در سطح وزیران خارجه کشورها خواهد بود؟ گفت: خانم اشتون در این نشست حضور خواهد داشت این که چه کسی به نمایندگی از شش کشور حضور داشته باشد را نمی‌دانیم.

کد خبر 232661
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز