گروه شهری: سه شنبه ۲ مهر تمام وقت شورای شهر تهران به ارائه ۲گزارش اختصاص داشت، یکی مربوط به طرح سنجش عدالت در شهر و نابرابری‌های اجتماعی در برخورداری از مواهب توسعه شهر و دیگری گزارشی از عملکرد سازمان میادین میوه و تره‌بار طی سال‌های ۸۷ تا ۹۱.

شورای شهر

هنگام ارائه گزارش سنجش عدالت در شهر ابتدا محمدهادی ایازی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران از شکل‌گیری بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی سلامت توسط شهرداری تهران و با همکاری وزارت بهداشت سخن گفت که در 70محور، موضوع سلامت را از طریق پردیس‌های سلامت، مراکز مهارت‌های رفتاری کودکان و نوجوانان، مراکز فرآموز، سراهای محله، خانه‌های سلامت، شبکه‌های مشاوره خانواده و کانون‌های 10گانه سلامت دنبال می‌کند.

پس از ارائه گزارش از سوی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد که در بحث سنجش عدالت، سلامت تنها یکی از ابعاد متعدد این طرح است بنابراین دسترسی آسان به امکاناتی نظیر مدرسه، فضاهای فراغتی و فضای سبز، امکانات ورزشی و... نیز مدنظر است که برای نخستین‌بار در طرح 5ساله جامع شهرداری دیده شده و در شورای شهر گزارش ارائه می‌شود. این گزارش به گفته مسجد جامعی می‌تواند مبنای تهیه طرح 5 سال دوم شهرداری تهران قرار گیرد و از این نظر بسیار اهمیت دارد و حتی می‌تواند در سطح ملی نیز از نتایج این طرح استفاده کرد.

در ادامه گزارش طرح سنجش عدالت، محمدرضا واعظ مهدوی به‌عنوان یکی از اعضای شورای راهبردی سلامت شهرداری تهران به ارائه توضیحاتی درباره این طرح پرداخت و گفت: از 5 سال پیش مدلی طراحی شد که برنامه عملیاتی متغیرهای اجتماعی سلامت و سلامت زیستی را در 4حیطه توسعه انسانی، حکمرانی، اقتصادی و زیر ساختی دنبال می‌کند. وی گفت: در سال1390 موضوعاتی نظیر خشونت، اعتیاد، بی‌سوادی، اعتماد عمومی و احترام به ارزش‌ها، نابرابری درآمدی، فقر، اختلالات سلامت روان، نابرابری جنسیتی، اضافه وزن و... را به تفکیک مناطق در میان 1600 خانوار بررسی کردیم.

وی به‌عنوان نمونه یکی از نتایج به‌دست آمده از این طرح را افزایش 3درصدی زیر خط فقری‌ها در میان خانوارهای تهرانی در سال 90 نسبت به سال 87 اعلام کرد و گفت: همچنین 5درصد مردم تهران از نظر تأمین هزینه‌های سلامت زیر خط فقر قرار دارند. یکی دیگر از نتایج به‌دست آمده از این تحقیق که ازسوی ایازی به آن اشاره شد اضافه وزن داشتن حدود 61درصد از تهرانی‌ها بود و دیگر اینکه در طرح غربالگری و تست قند خود 50درصد مراجعان که مبتلا به قند بودند از بیماری خود خبر نداشتند.

همچنین براساس این تحقیق مناطق 15، 16، 17، 19 و 20 بی‌سوادترین مناطق تهران و مناطق 3، 6، 2 و 5 مناطق باسواد تهران محسوب می‌شوند. این تحقیق نشان می‌دهد که میزان خشونت شدید در خانواده‌های ساکن مناطق 7، 12 و 19 بیشتر و در مناطق 1، 18 و 21 کمتراست. یکی دیگر از نتایج حاصل از تحقیق سنجش عدالت که بخش‌های متعددی را شامل می‌شود نشان می‌دهد مناطق 4، 21 و 8 بیشترین سیگاری‌های تهران را در خود جای داده‌اند.

نظارت بر شبکه توزیع مواد غذایی

در شورای شهر تهران و در جریان گزارش سازمان میادین میوه و تره‌بار چنین اعلام شد که 50درصد عرضه مرغ، 35درصد میوه ، سبزی و صیفی‌جات، 19درصد مواد پروتئینی و 60درصد عرضه آبزیان از طریق میادین میوه و تره‌بار به‌عنوان بزرگ‌ترین شبکه توزیع مواد غذایی در تهران انجام می‌شود و این به معنی نظارت بر سلامت این محصولات است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های گزارش دیروز سازمان میادین به تلاش‌های صورت گرفته به‌منظور پایش محصولات و ایمنی مواد غذایی عرضه شده در این میادین اختصاص داشت و دراین راه 11 ارگان دولتی ازجمله وزارت بهداشت، سازمان استاندارد، سازمان محیط‌زیست و وزارت جهاد با شهرداری تهران همکاری کرده‌اند.

پایش محصولاتی نظیر سیب‌زمینی، خیار، پیاز و گوجه‌فرنگی به‌دلیل مصرف زیاد در میان شهروندان از سوی سازمان میادین در اولویت قرار دارد، همچنین ازمیان 6500 نمونه برداشت‌شده از میدان مرکزی میوه و تره‌بار، سلامت این محصولات از بابت میزان سموم از قبیل سرب، کادنیوم و نیترات بررسی شد. بنابراین گزارش در بهار سال90 در حدود 11درصد محصولات عرضه شده سموم باقیمانده بیش از حد مجاز بود، 83درصد فاقد آلاینده و در5.6درصد هم میزان آلاینده‌ها مجاز بود.

در زمستان سال90 میزان محصولات سالم 5.7درصد افزایش یافت و در پاییز سال91 میزان محصولات آلوده به سموم 7.14 و 29 درصد مجاز بود. یکی ازمهم‌ترین نگرانی‌های دست‌اندرکاران مدیریت شهری که دیروز درصحن علنی شورای شهر به آن اشاره شد میزان بالای آلودگی سبزیجات از لحاظ باقیمانده سرب، کادنیوم و نیترات بود به‌نحوی که آمارها نشان می‌دهد در زمستان سال90، 34.8درصد سبزیجات در تابستان 41درصد و در پاییز 39درصد آلوده بودند.

کد خبر 232415
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز