در نشست علنی مجلس شورای اسلامی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست بررسی و با ۱۴۸رای موافق، ۲رای مخالف و ۴رای ممتنع تصویب شد.

کودکان

براساس ماده 22 این لایحه پس از صدور حکم قطعی سرپرستی، مفاد حکم از سوی دادگاه به اداره ثبت احوال و اداره بهزیستی مربوط ابلاغ می‌شود. اداره ثبت احوال مکلف است نام و نام خانوادگی کودک یا نوجوان تحت سرپرستی و همچنین مفاد حکم سرپرستی را در اسناد سجلی و شناسنامه سرپرست یا زوجین سرپرست وارد کند.

همچنین اداره ثبت احوال مکلف است شناسنامه جدیدی برای کودک یا نوجوان تحت سرپرستی با درج نام و نام خانوادگی سرپرست یا زوجین سرپرست صادر و در قسمت توضیحات مفاد حکم سرپرستی و نام و نام خانوادگی والدین واقعی وی را درصورت مشخص بودن، قید کند. براساس تبصره یک این ماده اداره ثبت احوال مکلف است سوابق هویت و نسبت واقعی طفل را در پرونده وی حفظ کند.

براساس تبصره 2ماده 22 این لایحه کودک یا نوجوان می‌تواند پس از سن 18سالگی تقاضای صدور شناسنامه جدید برای خود با درج نام والدین واقعی درصورت معلوم بودن یا نام خانوادگی مورد درخواست وی درصورت معلوم نبودن نام والدین واقعی از اداره ثبت احوال کند. براساس تبصره 3ماده 22 اجرای این ماده به موجب آیین‌نامه‌ای است که به وسیله سازمان ثبت احوال کشور و با همکاری سازمان تهیه می‌شود و ظرف 3‌ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. این لایحه تا‌کنون 3بار در مجلس شورای اسلامی تصویب شده اما با ایرادهای شورای نگهبان روبه‌رو شده‌است و برای بار چهارم به شورای نگهبان فرستاده خواهد شد.

کد خبر 232056
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز