مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تغییرات موجود در شفافیت سطحی بر روی تتیان که طی چهار سال گذشته توسط مدارگرد کاسینی ناسا مشاهده شده‌اند، حکایت از امکان فعالیت یخ‌فشانی (cryovolcanic) بر روی بزرگ‌ترین قمر زحل دارد

امکان یخ‌فشانی بر روی قمر تیتان

به گزارش ایسنا، محققان، بسیاری از ویژگی‌های آتشفشان‌ مانند از قبیل جریان‌ها، دیگ‌های بخار و دهانه‌های آتشفشانی با مشخصه‌های زمین‌شناسی مشابه موجود بر روی زمین، را با هدف مطالعه احتمال فعالیت یخ‌فشانی در نواحی نزدیک استوای تیتان مطالعه کرده‌اند.

تیتان دارای جوی غنی از ترکیبات آلی کربن‌ محور است و ستاره‌شناسان معتقدند در زیر سطح یخی این قمر، اقیانوسی از آب مایع وجود دارد که احتمالا با آمونیاک ترکیب شده است.

more

 آشنایی با سیاره کیوان (زحل)

تعداد پایین دهانه‌های آتشفشانی مشاهده‌ شده بر روی این جرم کیهانی نشان می‌دهد سطح آن نسبتا جوان و بنابراین پویا و فعال است. امکان یخ‌فشانی بر روی قمر تیتان

همچنین تیتان دارای ابرها و باران‌های متان مایع است که از چرخه آبی زمین تقلید می‌کنند.

چشم‌انداز این جرم کیهانی با دریچه‌ها، فرسایش به دلیل آب‌وهوا و ویژگی‌های تکتونیکی‌مانند، همانند زمین است.

تمامی این مشخصه‌ها به علاوه نیاز به ذخایر متان و فعالیت‌ آتش‌فشانی برای دوباره‌پرکردن متان در جو، با نظریه یخ‌فشانی فعال بر روی تیتان سازگاری دارد.

سولومونیدو از رصدخانه پاریس و دانشگاه ملی Kapodistrian آتن و همکارانش با استفاده از طیف‌سنج نقشه‌برداری مادون‌قرمز و بصری (VIMS) نواحی بالقوه برودتی مانند Tui Regio، Hotei Regio و Sotra Patera را بررسی کرده‌اند.

آنها توانستند با ابزار مزبور به جو این قمر نفوذ کرده و هر نوع تغییر در ویژگی‌های سطحی آن را مشاهده کنند.

دانشمندان دریافتند شفافیت هر دوی این نواحی با گذر زمان تغییر کرده است و این که Tui Regio از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۰۹ تاریک‌تر شده و ناحیه Sotra Patera نیز که مطلوب‌ترین نامزد یخ‌فشانی بر روی تیتان است، بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۵ شفاف‌تر شده است.

تغییرات سطحی به همراه ویژگی‌های طیفی albedo و مشخصه‌های آتشفشان‌ مانند نشان می‌دهند که این نواحی کاندید یخ‌فشانی، به اقیانوس عمیق مایع تیتان متصل هستند.

نتایج به دست آمده دارای مفاهیم مهمی برای پتانسیل تیتان در پشتیبانی از حیات هستند، زیرا نواحی یخ‌فشانی تحت‌بررسی ممکن است دارای محیط‌هایی باشند که مامن شرایط مطلوب برای حیات هستند.

کد خبر 232023
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز