یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تازه‌ترین مشاهدات ماهواره‌ای آژانس فضایی آمریکا (ناسا) حاکی از آن است که یخ‌های قطب شمال در تابستان سال ۲۰۱۳ نسبت به تابستان سال گذشته کمتر ذوب وگستردگی آنها حتی بیشتر هم شده است

افزایش یخ‌های قطب در تابستان امسال

به گزارش ایرنا، مرکز ملی برف و یخ آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد: کارشناسان با بررسی تصاویر ماهواره‌ای ناسا که سالانه از گستره یخ‌های قطب شمال گرفته می‌شود، به این نتیجه رسیدند که مساحت یخ‌های این منطقه در پایان تابستان امسال (سال۲۰۱۳ ) بیش از ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع بوده است.

در سال ۲۰۱۲ گستره یخ‌های قطب شمال ۳ میلیون و ۴۱۰ هزار کیلومتر مربع بوده که پایین‌ترین میزان از ابتدای اندازه‌گیری‌های ناسا در سال ۱۹۷۸ بوده است.

هرچند اندازه‌گیری‌های اواسط سپتامبر امسال نشان می‌دهد که گستردگی یخ‌های قطب شمال نسبت به سال گذشته بهتر شده است اما از زمانی که کارشناسان آمریکایی به بررسی سالانه گستردگی یخ‌های این منطقه پرداخته‌اند، گستره یخ‌های این منطقه نسبت به میانگین آن در فاصله سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ هنوز هم یک میلیون و ۱۲۰ هزار کیلومتر مربع کمتر است.

بررسی‌های طولانی مدت گستردگی یخ‌های قطب شمال همچنین حاکی از آن است که از اواخر دهه ۷۰ قرن بیستم ، یخ‌های این منطقه در هر ۱۰ سال حدود ۱۲ درصد کاهش یافته و این روند پس از سال ۲۰۰۷ سرعت بیشتری به خود گرفته است.

بررسی‌ها و مطالعات کارشناسان ناسا حاکی از آن است که امسال دمای هوا در قطب شمال بین ۱ تا ۵/۲ درجه سلسیوس پایین‌تر از میانگین سال‌های گذشته بود.

کارشناسان ناسا علت کاهش دمای این منطقه را تا اندازه‌ای ناشی از گردبادهای متوالی در فصل تابستان می‌دانند.

کد خبر 232018
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز