همشهری آنلاین: معاون امور هنری وزارت ارشاد گفت: طی صحبت‌هایی که با شهردار تهران شده زمانی که زیرگذر مترو به بهره‌برداری برسد فضای بیرونی و اطراف دهانه مترو فضایی جهت اجرای نمایش خواهد شد.

مراسم اهدای جایزه

به گزارش فارس، آئین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی سنتی شامگاه گذشته (30 شهریور ماه) با حضور مسئولانی همچون علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد، قادر آشنا رئیس مرکز هنرهای نمایشی و چند از مدیران مرکز هنرهای نمایشی و هنرمندانی همچون داریوش اسدی،‌ بهروز اسدی، محمود عزیزی، هادی مرزبان، انوشیروان ارجمند، داریوش مودبیان، مریم معترف، فرزانه کابلی، هنگامه مفید، سیاوش طهمورث، اسماعیل خلج، محمد حسین ناصربخت، رضا صابری، ولی‌الله شیراندامی، علی نصیریان، جعفر والی، هدایت هاشمی و .... در محوطه تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره گفت: از معاون امور هنری به دلیل تزریق به موقع بودجه در فاصله یک هفته‌ مانده به برگزاری این جشنواره تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: در نبود سازمان‌های موظف برای حفظ نمایش‌های آئینی و سنتی این جشنواره توانسته این امر را ادامه دهد.

اما کافی نیست زیرا با از دست دادن پیشکسوتان ما نیاز به آموزش داریم.

لازم است در کنار کارگاه‌های آموزشی پژوهشکده نمایش‌های آئینی سنتی تاسیس شود و در دانشگاه‌های ما این رشته راه‌اندازی گردد.

دبیر شانزدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی‌سنتی با بیان اینکه برگزاری جشنواره بدون اجرای عمومی بی‌فایده است گفت: طبق وعده مدیرکل هنرهای نمایشی 15 اثر برای اجرای عمومی معرفی خواهند شد.

فتحعلی‌بیگی در پایان به شهرداری پیشنهاد کرد تا در کنار تئاتر شهر یک تماشاخانه روباز دایر سازد تا اجراهای شبیخوانی در آن صورت گیرد.

در ادامه مراسم یادبود هنرمندانی که طی دو سال گذشته به دیار باقی پیوسته‌اند برگزار شد.

هنرمندانی همچون مجید فروغی، صادق همایونی، رحمت اسکندری، خلیل رضایی، سعدی افشار، محمود استاد محمد و مرشد ولی‌الله ترابی.

سپس مدیرکل هنرهای نمایشی اظهار داشت: جشنواره نمایش‌های آئینی سنتی با هویت ما گره خورده است و مبین فرهنگ، آئین تاریخ اسلامی است. در دنیای بی‌هویت مدرنیته این جشنواره ما را به آئین‌هایمان نزدیک می‌کند.

وی ادامه داد: باید اجرای عمومی این آثار در طول سال و در کل کشور مورد توجه قرار گیرد به همین منظور کانون نمایش‌های آئینی و سنتی از ادارات ارشاد کل کشور نمایندگانی را معرفی کرده تا در طول سال بتوانیم در همه جای ایران اجرا داشته باشیم.

سپس مراسم خرقه‌پوشی لباس نقالی برگزار شد که طی آن لباس نقالی مرشد ترابی به وصیت خودش به نقال جوان داود معینی‌کیا اجرا شد.

همچنین به نقالان شیرین امامی و مرشد محسن میرزاعلی لوح تقدیر اهدا گردید.

سپس علی مرادخانی معاون امور هنری به ایراد سخن پرداخت و گفت: نمی‌دانم چرا باید صحبت کنم در شبی که هنرمندان آمده‌اند اجراهای برنامه‌های آئینی سنتی را ببینند.

وی ادامه داد: امیدوارم در سالهای آتی این جشنواره از دغدغه بودجه در لحظات آخر جدا شود و به اصل قضیه و به محتویات بپردازد.

جشنواره نمایش‌های آئینی سنتی نگاه‌های چند لایه دارد یعنی در اوج سادگی بیان خود صحبت‌های حکمیانه را برای عموم جامعه عنوان می‌کند که امیدواریم از این نوع آثار بیش از پیش اجرا شود.

وی با بیان اینکه طرح راه‌اندازی پژوهشکده نمایش‌های آئینی سنتی پیگیری خواهم کرد گفت: باید بررسی شود که چطور می‌توانیم این پژوهشکده را راه‌اندازی کنیم. نظر بزرگان امر در این موضوع مهم است و باید از آنها استفاده شود.

معاون امور هنری وزارت ارشاد درباره اجرای عمومی نمایش‌های آئینی سنتی نیز گفت: این موضوع را پیگیری کردم و در همین رابطه با شهرداری نیز صحبت‌هایی را کرده‌ایم زمانی که زیرگذر مترو به بهره‌برداری برسد فضای بیرونی و اطراف دهانه مترو فضایی جهت اجرای نمایش خواهد شد.

طی وعده‌ای که شهردار محترم به ما داده‌ است قرار شده از سالن‌های شهرداری بازدید کنیم تا بتوانیم در صورت امکان از آنها برای اجرای نمایش استفاده به عمل آوریم.

وی همچنین خاطر نشان کرد: تالار وحدت، فرهنگسرای نیاوران، موزه هنرهای معاصر، مجموعه تئاتر شهر فرسودگی‌ها را در سازه‌های خود دارد که نیاز به رسیدگی و مرمت دارد.

وضعیت تئاتر شهر شاید مناسب نیست ولی تلاش می‌کنیم آن را به همت دولت محترم برطرف سازیم.

سپس در بخش بزرگداشت از سید‌علی‌اکبر رزم‌آرا، محمدرضا رجب‌زاده، حاج‌عبدالله بابامرادی، جواد انصافی و مجید افشار تجلیل شد.

سپس علی نصیریان بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما طی سخنانی گفت: مدیریت جدید فرهنگ و هنر را تبریک می‌گویم و امیدوارم با این سهمیه اندک اعتباراتی فرهنگ و هنر به اهداف خود دست یابد.

وی افزود: نمایش‌های عامیانه یکی از خصوصیاتش خودجوش بودن است زیرا برای مردم بوده و مردم آن را ساختند و معتقدم هنوز هم شرایط لازم وجود داشته باشد مردم هنوز نمایش‌های عامیانه را می‌خوانند.

در این مراسم با حضور جعفر والی، اسماعیل خلج، ولی الله شیراندامی، داریوش مؤدبیان، رضا صابری، محمدحسین ناصربخت و هنگامه مفید برگزیدگان مسابقه نمایشنامه‌نویسی این جشنواره معرفی شدند.

به این ترتیب علی شمس نیز با نمایشنامه «شبی از شب‌های تهران مسافری» جایزه اول، نمایشنامه «غزال و سیاه» نوشته ابوالفضل حاجی‌علیخانی و «راست پنجگاه» نوشته محمد مساوات به طور مشترک جایزه دوم و رتبه سوم به طور مشترک از آن سه نمایشنامه «آن سم‌ها سرگذشتمان نبشت» نوشته خسرو امیری، «ناز کنیز» نوشته محمدرضا مختاری آزادفرد و «هزار شلاق» نوشته ناصر حبیبیان تعلق گرفت.

سپس با حضور پری صابری، هادی مرزبان، سیاوش طهمورث، داریوش اسدزاده و جواد انصافی مراسم خرقه پوشی برای علی هاشمی، هادی شیرمحمدی و امیرحسین انصافی به عنوان سه جوان فعال در عرصه سیاه بازی انجام شد.

کد خبر 231996
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز