همشهری آنلاین: هیئت داوران نخستین جشنواره مطبوعات استان فارس در بیانیه خود بر پایین بودن استانداردهای لازم تولید و تدوین خبرهای ارسالی به دبیرخانه تأکید کرد.

جشنواره مطبوعات فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، هیئت داوران شامل آقایان فریدون صدیقی، علی اکبر قاضی زاده، اسماعیل عباسی، یونس شکرخواه، مجید رضائیان، مهرداد احمدی شیخانی و حسن نمک دوست تهرانی چهارشنبه‌شب در بیانیه پایانی این جشنواره مواردی را در مورد کم‌توجهی به تکنیک‌های روزنامه‌نگاری گوشزد کرد.

در این بیانیه آمده است: استان فارس به سبب توانایی چشمگیر فرهنگی می‌تواند و باید نقش محوری در توسعه مطبوعات محلی و در نتیجه توسعه مطبوعات ایران داشته باشد.

داوران در بیانیه خود افزوده‌اند: روزنامه‌نگاران استان فارس برای ایفای چنین نقشی بیش از پیش باید در اندیشه ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای خود باشند و وظایف اجتماعی و اخلاقی حرفه روزنامه‌نگاری را مد نظر قرار دهند.

این فعالان و اساتید رسانه در ادامه متذکر شده‌اند: جشنواره مطبوعات مناسبتی است که ضرورت‌ها و دستاوردهای ارتقایی ‌را گوشزد می‌کند و فرصتی است که به ما توجه می‌دهد روزنامه‌نگارانی حرفه‌ای هستیم و آموختن و به کار بستن آموخته‌ها جزء جدایی‌ناپذیر زندگی حرفه‌ای ما به حساب می‌آید.

انتظار بیشتری از استان فارس می‌رفت

در بیانیه هیئت داوران همچنین تصریح شده است: هیئت داوران جشنواره ضمن آنکه میانگین آثار بررسی شده را از میانگین آثار جشنواره‌های سراسری پایین‌تر نمی‌داند، اما تاکید می‌کند انتظار بیشتری از همکاران خود در استان فارس دارد.

در بیانیه هیئت داوران افزوده شده است: بیشتر خبرهای داوری شده از استانداردهای لازم تولید و تدوین برخوردار نیستند، ضمن آنکه رویکرد خبری در تولید مصاحبه‌ها، گزارش‌ها، مقاله‌ها و عکس‌ها کمتر مورد توجه و دقت همکاران قرار گرفته است.

در ادامه این مطلب بیان شده است: در بسیاری از موارد پیوند میان مطالب ارسالی و مسائل جامعه و مشکلات مردم مجهول باقی مانده است.

پیشنهاد آموزش‌های کارگاهی برای رفع نقایص

این هفت صاحب‌نظر عرصه خبر و روزنامه‌نگاری در ادامه خاطرنشان کرده‌اند: کم‌توجهی به تکنیک‌های روزنامه‌نگاری همچنان ضعف جدی همکاران است که برای رفع آن باید چاره‌ای اندیشیده شود.

داوران جشنواره مطبوعات در بیانیه خود ابراز داشته‌اند: پیشنهاد هیئت داوران توجه بیشتر به امر آموزش، به ویژه آموزش کاربردی، مطرح کردن مباحث نو در فضای کارگاهی و پرهیز از مباحث تکراری است که این ضرورت در سرفصل‌های خبر، گزارش، سرمقاله، عکاسی خبری و گرافیک مطبوعاتی به چشم می‌خورد.

هیئت داوران همچنین اضافه کرده است که مدیران مطبوعاتی فارس باید به جایگاه اجتماعی روزنامه‌نگاران بیشتر توجه کرده و مجال مناسب‌تری برای طرح دیدگاه‌های انتقادی در اختیار آنان قرار دهند.

به گفته این کارشناسان، بخش عمده آثار ارسالی در زمینه نقد معطوف به مسائل هنری است و مسائل و معضلات جامعه کمتر زیر نگاه دقیق روزنامه‌نگاران فارس قرار گرفته است.

به گزارش فارس، آقایان «فریدون صدیقی» مدرس روزنامه‌نگاری با سابقه عضویت در شورای سردبیری و تیتر روزنامه کیهان، سردبیری روزنامه هموطن سلام و معاونت سردبیری روزنامه همشهری، «علی اکبر قاضی زاده» پژوهشگر حوزه رسانه و ارتباطات و نگارنده کتاب «ویراستاری و مدیریت اخبار» و «اسماعیل عباسی» عکاس، مترجم و نویسنده، مدرس دانشگاه و عضو هیئت موسس انجمن ملی عکاسی ایران سه تن از داوران این جشنواره بودند.

دیگر داوران این جشنواره آقایان «یونس شکرخواه» عضو هیئت موسس و هیئت‌مدیره انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی، عضو گروه چندرسانه‌ای فرهنگستان هنر، عضو کمیسیون اطلاعات در کمیسیون ملی یونسکو، استاد دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی ایران، سردبیر جام جم آنلاین و سردبیر سایت اینترنتی همشهری آنلاین، «مجید رضاییان» مدیر کل پژوهش ایرنا، مدرس تیترنویسی و مدیریت ویراستاری اخبار و از بنیانگذاران روزنامه ایران، «مهرداد احمدی شیخانی» نگارنده کتاب عکاسی دیجیتال و داور طراحی و گرافیک و «حسن نمک دوست تهرانی» معاون سردبیر ماهنامه پیام امروز و معاون خبر خبرگزاری میراث فرهنگی بودند.

برترین‌ها

به گزارش خبرگزاری شبستان از فارس، مراسم اختتامیه جشنواره مطبوعات فارس بیست و هفتم شهریور برترین‌های خود را خود را شناخت، هیئت داوران این جشنواره به این ترتیب اعلام کرد، در رشته تیتر، لیلا حکیمیان و حسن دهقان به ترتیب به رتبه سوم و اول دست یافتند، این بخش نفر دوم نداشت.

در رشته خبر نیز هژیر فتحی، دبیر منطقه جنوب خبرگزاری مهر، حاجیه جعفر زاده و لیلا حکیمیان به ترتیب اول تا سوم شدند.

در رشته مصاحبه عطاالله شعبانی راد و نرجس مکاری زاده از خبرگزاری فارس و روزنامه خبرجنوب مشترکا سوم و حسن دهقان از خبرجنوب رتبه دوم را کسب کرد، این رشته مقام نخست به خود ندید، حمیدرضا خلیقی از ایرنا نیز شایسته تقدیر معرفی شد.

رشته طنز و کاریکاتور امیر کشاورز از نشریه مردوشت، احمدرضا سهرابی و اسماعیل عسلی هر ۲ از روزنامه عصر مردم به مقام های اول تا سوم دست یافتند.

رشته سرمقاله، محسن دانش از عصر مردم به عنوان سوم، مهدی بذرافکن از خبر ورزشی رتبه نخست و محمدمهدی جعفری زاده از طلوع نیز شایسته تقدیر شد، این رشته نیز نفر دوم نداشت.

رتبه دوم رشته مقاله به فخرالدین زارعی نژاد از نشریه مرودشت رسید، این رشته ذتبه دیگری نداشت.

در بخش عکس مهدی آراسته از خبرجنوب، احمدرضا سهرابی از عصر مردم و محسن تورع به رتبه های سوم تا نخست دست یافتند.

رشته گزارش، نرجس مکاری‌زاده و سهیلا رفیعی نژاد از خبرجنوب به مقام های سوم و اول دست یافتند این رشته نفر دوم معرفی نشد، در همین رشته علی شاهسون از نیم نگاه شایسته تقدیر دانسته شد.

در رشته صفحه‌ آرایی نفر سوم معرفی نشد و سمیه امین پور از خبر جنوب به عنوان رتبه دوم و نفر اول مجید آقایی از خبر جنوب معرفی شد.

رشته نقد هیئت داوران نفرات سوم و دوم را معرفی نکرد و تنها محسن دانش از عصر مردم رتبه نخست را به خود اختصاص داد و لیلا رحمان ستایش از سبحان شایسته تقدیر دانسته شد.

در بخش ویژه این جشنواره فردی شایسته رتبه دوم دانسته نشد، سید هیبت ‌الله موسوی از نشریه مرودشت رتبه سوم و نرجس مکاری زاده از خبر جنوب رتبه نخست را به خود اختصاص دادند.

کد خبر 231922
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز