گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: تب‌وتاب کنسرت‌های موسیقی چه در عرصه پاپ و چه در عرصه موسیقی سنتی به پاییز هم کشیده شد.

حسین علیزاده

 بلیت‌های کنسرت حسین علیزاده و گروه هم‌آوایان هم که طی روزهای 11 و 12 مهر‌ماه سال‌جاری در 2 نوبت 18 و 21:30 برگزار می‌شود پیش از شروع تبلیغات رسمی و نشست خبری به سرعت فروش رفت، گواه این ادعاست. استقبالی که محمد حسین توتونچیان (مدیرعامل شرکت فرهنگی هنری ققنوس) آن را به حضور حسین علیزاده در قلب مردم تعبیر کرد.

در نشست خبری که روز پنجشنبه 28 شهریور با حضور خبرنگاران و اهالی رسانه در موزه موسیقی برگزار شد سخنان متعددی در رابطه با این کنسرت، انتخاب خواننده، تور این کنسرت در شهرستان‌ها، اجرای حسین علیزاده با بردیا کیارس رهبر ارکستر مجلسی تهران مطرح شد. اما در این میان سخنان انتقادی هم به شرایط دریافت مجوز، تغییرات در معاونت هنری و البته امید هنرمندان به شرایط بهتر مطرح شد. امیدی که حسین علیزاده آن را اینگونه بیان کرد: جامعه ایران در شرایطی است که به‌شدت به امید احتیاج دارد و حالا که زمینه این امید با تغییرات سیاسی ایجاد شده ما هم دوست داریم از امید حرف بزنیم چرا که دیگر از ناامیدی، مشکل‌تراشی و چانه‌زنی خسته‌ایم و البته هم اعتراض‌هایی داریم اما می‌دانیم که کشور عزیزمان نیازمند هوای تازه است، هوایی که اگرچه هنوز کار خاصی در فرهنگ و هنر آن اتفاق نیفتاده اما همین که امید و حرکت را ایجاد کرده و دیگر روحیه مقابله هنرمندان با وزارت ارشاد وجود ندارد می‌توانیم کارهای جدیدی را انجام دهیم و سرمان را در دنیا بلند کنیم.

در این نشست توتونچیان تهیه‌کننده این کنسرت به مشکلات پیش روی تهیه‌کنندگان برای دریافت مجوزها اشاره کرد؛ روندی که به‌گفته این تهیه‌کننده همواره با مشکل روبه‌رو بوده است. او با اشاره به اینکه اهالی موسیقی با شرایط موسیقی آشنا هستند تصریح کرد: به هیچ عنوان خواهان عدول از قانون نیستیم اما خواسته ما از دفتر موسیقی وزارت ارشاد این است که در بررسی آلبوم‌ها و اشعار موسیقی سنتی و پاپ جداسازی اتفاق بیفتد چرا که با این روند پروسه اخذ مجوز 6 ‌ماه زودتر به نتیجه می‌رسد.

حسین علیزاده که این مدت در جایگاه عضو شورای سیاستگذاری و داور هفتمین جشنواره موسیقی مشغول بررسی آثار جوانان بوده است در این نشست با اشاره به استقبال خوب مخاطبان از این جشنواره اعلام کرد که هفته‌ای که گذشت روزهای بسیاری خوبی برای او بوده است، با این حال او به شرایط برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها انتقاد کرد و به‌عنوان نماینده تمام هنرمندان موسیقی به این نکته اشاره کرد: همه فعالان عرصه موسیقی در ایران شوق دارند که در تمام شهرهای این سرزمین کنسرت برگزار کنند. اما وقتی امکان آن میسر نیست این تقصیر هنرمندان نیست بلکه مسئولان هستند که باید برای برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها اقدام کنند.

او خطاب به وزارت ارشاد گفت: آیا مجوز وزارت ارشاد به‌عنوان متولی اصلی فرهنگ و هنر این سرزمین برای برگزاری کنسرت فقط در تهران اعتبار دارد یا در همه جای ایران این مجوز مورد پذیرش است؟ آیا مقامات پایین‌تر از وزارت ارشاد می‌توانند تصمیمات مرجع بالاتر خود را اجرا نکنند؟ آیا قانون فقط در تهران قابل اجراست؟ اینها سؤالاتی است که هنوز کسی پاسخ روشنی به آنها نداده است. ما چندبار در شهرستان‌هایی کنسرت گذاشتیم که تا قبل از برنامه ما هیچ کنسرتی در آنجا اجرا نمی‌شد و این نشان‌دهنده توجه و شوق هنرمندان این کشور است که دوست دارند برای همه ایران برنامه اجرا کنند اما متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که همه فکر می‌کنند تهران باید میزبان اصلی کنسرت باشد درحالی‌که باید بدانیم شهرنشینی مدرن نشانه فرهنگ نیست.

علی مرادخانی که به‌تازگی سکان هدایت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد را به‌دست گرفته است، در انتهای نشست به‌عنوان مدیر موزه موسیقی به دیدن حسین علیزاده و هنرمندان حاضر در نشست آمد، اما پیش از آن حسین علیزاده به حضور او در معاونت هنری اشاره کرد و گفت: مسئولان طی این ماه‌هایی که دولت تغییر کرده سخنرانی‌های زیادی مبنی بر ایجاد تغییرات اساسی در حوزه فرهنگ و هنر کرده‌اند که به‌نظر می‌آید دیگر وقت عمل به آنها فرا رسیده است.

به‌نظر من دیگر زمان تجربه کردن نیست چرا که حداقل تا زمانی که نسل ما در حال نفس کشیدن است باید شاهد بارور شدن موسیقی ایرانی و اعتلای آن باشیم. کنسرت گروه حسین علیزاده و هم‌آوایان با آواز محمد معتمدی، پوریا اخواص، راحله برزگری و صبا حسینی در 2بخش برگزار می‌شود. به‌گفته علیزاده بخش اول به موسیقی نواحی کشور مرتبط است و بخش دوم کنسرت گلچینی از ادبیات ایران با شعرهای کلاسیک و معاصر با انتخاب اشعاری از شهریار، نیما یوشیج، سلمان ساوجی و مولانا خواهد بود. همچنین طی برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته این گروه روزهای 18 و 19 مهر در شیراز، 22مهر در آمل، 26 مهر در کرمانشاه و 27 و 28 مهرماه در شهر رشت و به‌احتمال زیاد روزهای دوم و سوم آبان‌ماه نیز کنسرت خود را در شهر تبریز برگزار می‌کنند.

کد خبر 231782

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز