گروه حوادث: ۳ افغانی که با فروش سکه‌های تقلبی دست به کلاهبرداری میلیونی از مرد ایرانی زده بودند، وقتی بر سر تقسیم پول با هم درگیر شدند، مهم‌ترین سرنخ پرونده را در اختیار پلیس قرار دادند.

متهم

4مرداد ماه، مرد جوانی نزد پلیس رفت و خبر از کلاهبرداری میلیونی 3 افغانی داد.وی در توضیح ماجرا به مأموران گفت: چند وقت پیش یکی از دوستانم با من تماس گرفت و گفت در ساختمانی که کار می‌کند، مردی افغانی حضور دارد که مدعی است دوستانش از افغانستان چندین سکه طلا آورده‌اند و چون غیرقانونی وارد ایران شده‌اند، نمی‌توانند سکه‌ها را بفروشند. وی ادامه داد: از آنجا که مردان افغانی قصد داشتند سکه‌ها را به قیمت پایینی بفروشند، وسوسه شدم و برای دیدن آنها قرار گذاشتم.

در سر قرار، آنها چند سکه نشانم دادند و من برای اینکه مطمئن شوم که سکه‌ها اصل هستند، آنها را به یک طلافروشی بردم. مرد طلافروش با دیدن سکه‌ها مدعی شد که همه آنها از طلای خالص ساخته شده‌اند و ارزش زیادی دارند.شاکی ادامه داد: مردان افغانی مدعی بودند که یک ساک پر از سکه از افغانستان به ایران آورده‌اند و حاضرند همه آنها را به قیمت 30میلیون تومان بفروشند. من که از واقعی‌بودن سکه‌ها مطمئن شده بودم، به تصور اینکه با انجام این معامله سود خوبی نصیبم خواهد شد تصمیم گرفتم هر طوری شده آنها را خریداری کنم. این بود که ماشینم را فروختم و پول خرید سکه‌ها را تهیه کردم. سپس با یکی از فروشندگان تماس گرفتم و پس از کلی چانه‌زدن، قرار شد همه سکه‌ها را به مبلغ 27میلیون تومان خریداری کنم.

شاکی افزود: چند روز بعد با این مرد در ساختمان نیمه‌کاره‌ای قرار گذاشتم تا ساک پر از سکه را تحویل بگیرم. وقتی سر قرار رفتم، هر 3مرد افغانی در آنجا حضور داشتند. آنها بعد از گرفتن پول، سکه‌ها را تحویل دادند و آنجا را ترک کردیم. روز بعد به تصور اینکه با فروش سکه‌ها میلیون‌ها تومان نصیبم می‌شود، راهی طلافروشی شدم. مرد طلافروش همه سکه‌ها را بررسی کرد اما گفت که تمامی آنها تقلبی هستند و هیچ ارزشی ندارند. آنجا بود که فهمیدم در دام کلاهبرداران گرفتار شده‌ام و همه سرمایه‌ام را از دست داده‌ام.

تماس دردسرساز

بعد از شکایت این مرد، به دستور قاضی موسوی، دادیار شعبه پنجم دادسرای جنایی تهران، تیمی از مأموران وارد عمل شدند و تحقیقات برای دستگیری کلاهبرداران شروع شد.درحالی‌که هیچ ردی از متهمان وجود نداشت، مالباخته بار دیگر نزد پلیس رفت و سرنخ مهمی در اختیار مأموران قرار داد. وی گفت: ساعتی قبل یکی از کلاهبرداران افغانی با من تماس گرفت و سؤال عجیبی را مطرح کرد. او که کاملا عصبانی بود از من پرسید که چقدر پول برای خرید سکه‌ها در اختیار دوستش قرار داده‌ام. از پشت گوشی صدای دعوا و درگیری به گوش می‌رسید و من به وی التماس کردم که اگر پولم را برگرداند مژدگانی خوبی به او خواهم داد اما او تلفن را قطع کرد.

دستگیری باند کلاهبرداری

بعد از اظهارات مالباخته، مأموران به ردیابی‌های تخصصی پرداختند و سرانجام توانستند مخفیگاه مردان افغانی را شناسایی کنند. آنها با دریافت دستور قضایی وارد این محل شدند و هر 3کلاهبردار را دستگیر کردند.متهمان به اداره آگاهی منتقل شدند و در بازجویی‌ها گفتند: متهم اصلی یکی از همدستانمان به نام نظیر است که به افغانستان فرار کرده است. او بود که سکه‌های تقلبی را به ایران آورد و ما از تقلبی بودن آنها خبر نداشتیم.

بعد از اینکه سکه‌ها را فروختیم، نظیر پول‌ها را گرفت و سهم ما را داد. وقتی پول‌ها را شمردیم، دیدیم که خیلی کمتر از چیزی است که قرار بود به ما برسد اما نظیر می‌گفت که مرد ایرانی سرش کلاه گذاشته و پول کمی به او داده است. ما که عصبانی شده بودیم، دعوا کردیم و بعد تصمیم گرفتیم برای پی بردن به حقیقت با مالباخته تماس بگیریم و بپرسیم که وی بابت سکه‌ها چقدر پرداخت کرده است اما خبر نداشتیم که همین تماس، باعث دستگیری‌مان می‌شود. ما هم قصد داشتیم به افغانستان برویم تا نظیر را پیدا کنیم که مأموران وارد خانه شدند و ما را دستگیر کردند.به گزارش همشهری، هر 3متهم پرونده با قرار قانونی در اختیار مأموران پلیس آگاهی پایتخت قرار گرفتند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

کد خبر 231728
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز