سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

گروه اجتماعی: بسیاری از مردمی که دیروز به دفترخانه‌ها رفتند تا یک رویداد حقوقی معمول را ثبت کنند، در نخستین روز از اجرای «ثبت آنی» امکان ثبت برایشان فراهم نشد و این امر ساعت‌ها وقت شهروندان را در گرمای شهریور گرفت.

سازمان ثبت

این خبر در گلایه‌های مردم و سردفتران در تماس‌های مکررشان به تحریریه روزنامه همشهری روشن بود. از سوی دیگر سردفتران نیز در گفت‌وگو با همشهری با گلایه از وضعیت دسترسی به سامانه و قطع سیستم اظهار داشتند که نمی‌توانند اسناد را به ثبت برسانند. پیش از این کانون سردفتران و دفتریاران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که اجرای طرح ملی ثبت آنی از 26شهریور‌ماه سال‌جاری الزامی است.

احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک قبلا گفته بود: تمامی مراحل کار به نحو دقیق اجرایی و نقص‌های احتمالی شناسایی شده، همچنین تعداد 29هزار و 289عنوان سند مختلف به‌صورت آزمایشی در سیستم صادر شده است. دیروز اما در نخستین روز از اجرای آن، یکی از سردفتران با گلایه از مشکلات موجود در دسترسی به سامانه ثبت گفت: از ساعت 9صبح سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قطع شده و VPN غیرفعال شده است.

وی افزود: من با برخی از همکاران خود در دفاتر اسناد رسمی هم که تماس گرفتم با همین مشکل مواجه بودند و متأسفانه الان حدود 10سند در نوبت ثبت قرار داشته و با این وضعیت مجبورم ارباب رجوع نپذیرم. یکی دیگر از سردفتران اسناد رسمی هم می‌گوید: اجرای این طرح با توجه به نبود زیرساخت‌های مناسب زود بوده و از ساعت 8صبح تا الان که ساعت 12است درگیر ثبت یک پرونده هستم. یک مراجعه‌کننده به دفاتر اسناد رسمی نیز می‌گوید:

خریدار ماشین من از شهرستان آمده و از صبح به بیش از 5دفترخانه رفته‌ایم اما همه می‌گویند امکان ثبت معامله را ندارند؛ به هر دفترخانه‌ای هم که زنگ می‌زنم همین را می‌گویند. اما مسئولان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت‌وگو با فارس با تکذیب مشکل دسترسی به سامانه ثبت، روند اجرای طرح ثبت آنی را مثبت ارزیابی کردند. بردیا صدر نوری، مدیر IT سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از آنجا که حدود 7هزار دفتر اسناد رسمی در کشور فعال است ما برای سهولت دسترسی کاربران دفاتر به IP، کانال‌های مختلفی را ایجاد کرده‌ایم و کانون سردفتران باید در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کرد.

وی افزود: از امروز صبح(دیروز) ساعت 10:30، 6هزار و 107دفترخانه به‌صورت همزمان به شبکه سازمان متصل شده‌اند و تا ساعت 11، 116سند رسمی تا مرحله نهایی پیش رفته و سند آماده تحویل به ارباب رجوع شده است، همچنین 3هزار و 123سند در مرحله تنظیم قرار دارد. صدرنوری خاطرنشان کرد: سامانه به‌طور منظم فعالیت می‌کند اما به این معنی نیست که هیچ مشکلی در روز اول اجرا وجود نداشته باشد، به همین جهت دفاتری که با مشکل دسترسی مواجه هستند، می‌توانند با ذکر شماره دفترخانه و سردفتر به مرکز پیام ما به شماره 63485نسبت به رفع مشکلات موجود اقدام کنند.

کد خبر 231425
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز