یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

گروه سیاسی: همینطور که رئیس‌جمهور ایران خودش را برای سفر اوایل مهرماه به نیویورک برای حضور و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل مهیا می‌کند، دستگاه دیپلماسی کشورمان هم سخت درگیر تدارکات و هماهنگی‌های این سفر و تنظیم قرارهای ملاقات دوجانبه حسن روحانی در نیویورک است.

دیدارهایی که به گفته ظریف هنوز قطعی نشده اما هر روز خبرهای تازه‌ای از آنها به گوش می‌رسد. اما در این میان دیدارهای احتمالی روحانی با مقامات آمریکایی و انگلیسی برای رسانه‌ها از جذابیت بیشتری برخوردار است. پس از زمزمه‌هایی که درخصوص دیدار باراک اوباما با رئیس‌جمهور ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد و البته خیلی زود از سوی وزیر امور خارجه کشورمان رد شد، حالا رسانه‌ها از احتمال دیدار مقامات انگلیسی و ازجمله ویلیام هیگ؛ وزیر امورخارجه این کشور با حسن روحانی و یا محمد جواد ظریف خبر می‌دهند.

همه‌‌چیز البته از اواخر هفته گذشته شروع شد. زمانی که ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگاری که در حاشیه جلسه هیأت دولت از او درباره احتمال دیدار با مقامات انگلیسی پرسیده بود پاسخ گفت که «ما مشکلی برای دیدار نداریم، ویلیام هیگ درخواست دیدار کرده است و ما آمادگی داریم در قالب احترام متقابل و منافع مشترک این دیدار انجام شود که باید دید از این دیدار چه حاصل خواهد شد». در همین ارتباط دیروز خبرگزاری فارس از قطعی شدن دیدار ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس با حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران در حاشیه اجلاس سازمان ملل متحد در نیویورک خبر داد.

این خبرگزاری البته بلافاصله خبر قبلی را اینگونه اصلاح کرد که «خبرگزاری فرانسه دیدار آتی ظریف و هیگ در نیویورک را تأیید کرد. هرچند که در خبر دوم هم باز بر این نکته اصرار شده بود که «دیگر اخبار حاکی از آن است که هیگ با حسن روحانی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران نیز دیداری خواهد داشت» اما از آنجایی که دیدار یک رئیس‌جمهور با وزیر امور خارجه آن هم در مکانی که رئیس‌جمهور آن کشور حاضر است خلاف عرف دیپلماتیک محسوب می‌شود به‌نظر نمی‌رسد که دیداری میان رئیس‌جمهور کشورمان با هیگ صورت گیرد و احتمالا این دیدار در سطح وزرای امور خارجه خواهد بود. علی‌الخصوص که روابط 2کشور از آذر 90تا‌کنون و در پی اشغال سفارت انگلیس در تهران قطع است. با این حال هرچه هست به‌نظر می‌رسد 2کشور تلاش‌های عملی خود را برای انجام مقدمات ازسر‌گیری روابط از نیویورک آغاز خواهند کرد. همانند مذاکرات پرونده هسته‌ای کشورمان که قرار است از نیویورک آغاز شود.

کد خبر 231156
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز