همشهری آنلاین: رئیس اتحادیه باغداران گفت: باغداران هر کیلوگرم شلیل را ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان فروخته‌اند در حالیکه این محصول در بازار مصرف با سود بیش از صد درصدی واسطه‌ها کیلویی ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان به دست‌ مصرف‌کنندگان رسیده است.

میوه شلیل

مجبتی شادلو در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: بهترین نوع شلیل از سوی تولیدکننده 2000 تومان فروخته شده و نهایتا هزار تومان هزینه سردخانه و حمل و نقل به آن اضافه شده است که با توجه به قیمت‌های موجود در بازار 2000 تا 3000 تومان برای واسطه‌ها سود داشته است.

وی اظهار کرد: امسال بیش از 300 هزار تن شلیل در کشور تولید شده که با حساب سود واسطه‌ای از تولید تا مصرف حدود یک میلیارد تومان درآمد برای دلالان داشته است.

به گفته شادلو امسال وضعیت تولید شلیل و انواع هلو در باغات کشور بسیار مناسب بود و باعث شد میزان تولید و کیفیت آن نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

وی افزود: امسال متوسط عملکرد شلیل در واحد سطح به حدود 15 تن رسید اما با توجه به پایان فصل برداشت این محصول و قدرت ماندگاری آن در سردخانه، مصرف‌کنندگان نهایتا تا یک ماه آینده می‌توانند از شلیل با کیفیت استفاده کنند.

رئیس اتحادیه باغداران خاطرنشان کرد: سال گذشته به دلیل تولید بالا و نبود مدیریت مناسب در بازار، قیمت پایه شلیل و هلو در بازار عمده فروشی هزار تا 1500 تومان بود که امسال با افزایش مناسب به 2500 تومان رسید.

شادلو افزود: سهم باغداران از فروش شلیل 1000 تا 1500 تومان است در حالیکه این محصول از ماخذ عمده فروشی تا بازار مصرف بیش از صد درصد افزایش قیمت دارد و 5000 تا 6000 تومان به دست‌ مصرف‌کننده می‌رسد که نشان دهنده حضور دلالان در این بازار است.

وی گفت: تا سیستم‌های هماهنگ تولید و توزیع با منافع مشترک بوجود نیاید نمی‌توان امیدوار بود که تولیدکنندگان از محصول خود سود مناسب می‌برند و مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند به تهیه محصولات کشاورزی مورد نیاز با قیمت مناسب امیدوار باشند.

رئیس اتحادیه باغداران با اشاره به ضرورت اجرای مناسب قانون انتزاع در راستای تنظیم بازار محصولات کشاورزی تاکید کرد: اجرای قانون انتزاع وظایف بازرگانی بخش کشاورزی از وزارت تجارت یا قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی می‌تواند نوید دهنده بازار متعادلی باشد که دلالان در آن نقش چندانی ندارند.

کد خبر 231115
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز